Kh en Ph veel te hoog


Jazzy

Well-known member
Lid geworden
22 februari 2016
Berichten
115
Leeftijd
70
Mijn Kh enPh are Veel te hoog.KH 16.8 en Ph 8.5.
Wat kan ik hier aan doen? Ik lees dan over turf filteren, maar hoe doe ik dat en hoeveel en hoelang? Dan lees ik weer, niet doen , je water wordt te donker en dan gaan je planten dood. Dus is het erg verwarrend voor mij. Wie heeft er een helder antwoord voor mij?
 
Met wat meet je de waarden?
 
Om wat voor bakje gaat het hier? Ik gebruik turfgranulaat bij de garnalen en het water verkleurd licht. Wat wil je in de bak gaan houden?
 
Ik heb een bak van 1mtr. De rest van de waardes zijn;
no3 20
no2 0
tc 0,8
gh 8,4
kh 16,8
ph 8,5

getest met strip
 
Zou eerst betere tests kopen die een betrouwbaardere uitslag geven voor je iets aan de waterwaarden veranderd iig.
Wat wil je in de bak gaan houden?
 
Ik heb een bak van 1mtr. De rest van de waardes zijn;
no3 20
no2 0
tc 0,8
gh 8,4
kh 16,8
ph 8,5

getest met strip

Heb je GH en KH niet verwisseld met elkaar. Een hogere KH dan GH is mogelijk maar vrij uitzonderlijk.
 
als je een meer betrouwbare meting wilt, haal dan even een druppeltest voor de PH, KH en GH (en No2, NH3/4 als je toch bezig bent)

als dit je waardes zijn, denk ik niet dat turf veel uit gaat halen. zul je met osmose moeten gaan werken.
 
Btw, wat bedoel je met Tc? Tc staat voor een Technetium isotoop, iets wat mij sterk lijkt dat wordt gemeten met een teststrip voor aquaria.
 
Ik zou ook het anders laten eten met druppels als ik jou was. Of deze zelf aanschaffen;)
 
Ik ben ook van plan om druppeltest aan te schaffen, maar eerst de stripjes maar op maken. Net nòg een keer getest.
no3 20
no2 0
tc (total chlorine) 0
gh 16,8
kh 16,8
ph 8,5

de gh is in die paar uur dus ook omhoog gegaan terwijl ik er niets aan heb gedaan.
 
Een leuke en niet te dure koffer koop je bij Wesdijk voor nog geen 40 euro:). Dat verschil komt denk ik mede doordat het strips zijn.
 
Ik ben ook van plan om druppeltest aan te schaffen, maar eerst de stripjes maar op maken. Net nòg een keer getest.
no3 20
no2 0
tc (total chlorine) 0
gh 16,8
kh 16,8
ph 8,5

de gh is in die paar uur dus ook omhoog gegaan terwijl ik er niets aan heb gedaan.

Aha op die fiets, de aanduiding voor chloor is normaal Cl.

Een PH van 8,5 en een KH van 16,8 geeft ongeveer 5mg/l CO2. Dit is een natuurlijke waarde dus goed mogelijk. Misschien heb je iets in je aquarium zitten dat zorgdraagt voor de afgifte van carbonaten (hoge KH), je PH gaat dan automatisch mee om hoog aangezien deze door je carbonaten wordt gebufferd. Probeer je kraan water eens te testen en kijk wat de waardens daar van zijn. Uiteraard zij druppel testen veel betrouwbaarder.
 
Zelf zou ik pas echt conclusies trekken als ik zou hebben getest met druppels. Op basis van deze strips is het een hele ruige indicatie en ook niet veel meer denk ik;). Dat zie je al aan de afwijking van de gh.
 
Zelf zou ik pas echt conclusies trekken als ik zou hebben getest met druppels. Op basis van deze strips is het een hele ruige indicatie en ook niet veel meer denk ik;). Dat zie je al aan de afwijking van de gh.
Uiteraard ik loop wat vooruit op de zaken ;)
 
Ik ben ook van plan om druppeltest aan te schaffen, maar eerst de stripjes maar op maken. Net nòg een keer getest.
no3 20
no2 0
tc (total chlorine) 0
gh 16,8
kh 16,8
ph 8,5

de gh is in die paar uur dus ook omhoog gegaan terwijl ik er niets aan heb gedaan.
Vaak kun je je water wel laten testen bij je Lfs. Inderdaad is een druppeltest meer betrouwbaar. Mogelijk woont de Ts in een kuststreek althans in een hard watergebied?
 
de gh is in die paar uur dus ook omhoog gegaan terwijl ik er niets aan heb gedaan.


Lees je de reacties wel? ;) stripjes zijn onbetrouwbaar,dat wil zeggen dat deze testresultaten niet kloppen.
Weet je al welke vissen je in de bak gaat doen?
 
Ja hoor ik lees alles.Er zit alleen wat tijd tussen. Hahaha. Ik zal mijn water morgen laten testen bij de Lfs. Wat zou er in mijn aquarium kunnen zitten dat de KH verhoogd?
 
Lees je de reacties wel? ;) stripjes zijn onbetrouwbaar,dat wil zeggen dat deze testresultaten niet kloppen.
Weet je al welke vissen je in de bak gaat doen?
De bak draait al een half jaar dus de vissen zitten er al in.
 
Vaak kun je je water wel laten testen bij je Lfs. Inderdaad is een druppeltest meer betrouwbaar. Mogelijk woont de Ts in een kuststreek althans in een hard watergebied?
Ik woon idd in N.Holland waar het water niet bepaald zacht is.
 
Aha op die fiets, de aanduiding voor chloor is normaal Cl.

Een PH van 8,5 en een KH van 16,8 geeft ongeveer 5mg/l CO2. Dit is een natuurlijke waarde dus goed mogelijk. Misschien heb je iets in je aquarium zitten dat zorgdraagt voor de afgifte van carbonaten (hoge KH), je PH gaat dan automatisch mee om hoog aangezien deze door je carbonaten wordt gebufferd. Probeer je kraan water eens te testen en kijk wat de waardens daar van zijn. Uiteraard zij druppel testen veel betrouwbaarder.
Zal ik doen.
 

Ik heb net het kraanwater getest en daar komen precies dezelfde waardes uit als mijn bak. Dus eigenlijk zwemmen mijn vissen dus in puur kraanwater? Hoe kan dat?
 
Dus je doet zelf kraanwater in de bak maar vind het raar dat je vissen in kraanwater zwemmen? :stars: ;)
Als je vissen het goed doen waarom zou je dan de waterwaarden veranderen?
 
Dus je doet zelf kraanwater in de bak maar vind het raar dat je vissen in kraanwater zwemmen? :stars: ;)
Als je vissen het goed doen waarom zou je dan de waterwaarden veranderen?
Ik heb o.a Ramirezi in de bak, die toch wel wat lagere waardes waarderen.
 
Een leuke en niet te dure koffer koop je bij Wesdijk voor nog geen 40 euro:). Dat verschil komt denk ik mede doordat het strips zijn.
Dank je. Ik ga daar eens kijken.
 
Nee je bent niet dom maar je moet nog een aantal dingen leren zeg maar en daar is het forum juist voor!
Die hebben wel een lagere ph nodig idd maar doe/laat eerst je waterwaarden met druppels testen om een nauwkeurigere uitslag te krijgen en aan de hand daarvan kan je eventueel het water aanpassen.
 
Nee je bent niet dom maar je moet nog een aantal dingen leren zeg maar en daar is het forum juist voor!
Die hebben wel een lagere ph nodig idd maar doe/laat eerst je waterwaarden met druppels testen om een nauwkeurigere uitslag te krijgen en aan de hand daarvan kan je eventueel het water aanpassen.
Oke ga ik doen. Maar ik vind het jammer dat sommige leden je wel het gevoel geven dat je dom bent als je een vraag stelt dat voor hun waarschijnlijk een eitje is maar voor mij een serieuze vraag.
 
Ik snap het,was van mijn kant niet zo bedoeld iig dus excuses als je je daardoor dom voelde oid!
 
Ik snap het,was van mijn kant niet zo bedoeld iig dus excuses als je je daardoor dom voelde oid!
Oke. Dank je.
Ik zal me weer even opnieuw voorstellen, zodat jullie wat meer info hebben van mij en mijn aqua. Ik heb me wel voorgesteld, maar dat is al heel wat jaartjes geleden en toen was de situatie anders.
 

Terug
Bovenaan