Wat is er nieuw

Kh en PH

Erik Pereij

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
4 april 2022
Berichten
83
Leeftijd
55
Locatie
Einighausen
Beste Lezer.
Ik heb een Oase 400 aquarium en staat van augustus 2022. Zie foto.
Mijn vraag is : De PH schommelt in de nacht vrij veel in de in de middag en avond heb ik een PH van plusminus 6.90 / 7.00 en de ochtend knippert de ph controller bij 7.45 maar niet elke ochtend want de CO2 gaat om half 8 aan en de verlichting en om 8 uur begint de zonsopgang en duurt tot 10 uur 30 dan heb ik mijn volle daglicht aan tot 20 :00 uur dan begint de zonsondergang en deze is donker om 22 : 30.

Hoe kan ik mijn bak in balans krijgen of zijn de bacteriën cultuur nog niet op evenwicht.

Mijn KH wordt ook niet hoger dan 6/7 maar ook met KH plus toevoeging blijf ik op een 6/7 zitten, hoe kan dit ??.

Voor ik vraag krijg gesteld ik gebruik CO2
.
IMG_6825 2.jpeg
 
Met je KH PH verhouding is niet zoveel mis. En die schommelingen zijn ook niet echt zo groot. Uiteraard zal die in de tijd dat er geen CO2 toevoegingen zijn meer schommelen dan wanneer er een regelmatige toevoeging is. In de tijd dat je bak nu staat zou er al wel stabiliteit moeten zijn. Geen reden voor zorg dus, lijkt me.
 
Zet je de co2 ’s nachts uit??

Met controller hoeft dat niet. Gewoon aan laten staan.
 
Ja ha natuurlijk ’s nachts geen CO2.:br::br:
 
Ja, ik dacht ik ook eigenlijk dat dat standaard is als je een controller hebt. Al zit er ook wat in om niet toe te voegen als er niets geconsumeerd wordt.

Maar dan is het ook niet gek als je schommelingen ziet.
 
Als je die tijdens de nacht uit wil laten dan zul je hem eerder aan moeten laten gaan waardoor de ph weer op de goede waarde is als het licht aangaat. Maar ik zou hem 24/7 laten draaien want zoals je het nu doet is er in de morgen weer meer co2 nodig om de ph op peil te krijgen.
 
Een aquarium gebruikt in het donker weinig CO2. Mijn controller gaat s'nachts niet vaak aan, maar zorgt er wel voor dat het CO2 level altijd stabiel is. Ik denk dat 24/7 CO2 toevoegen met controller niet zorgt voor extra verbruik ipv s'nachts uitschakelen.
Je KH waarde is prima.
 
Ja ha natuurlijk ’s nachts geen CO2.:br::br:
De planten gebruiken ‘s nachts geen co2, dat produceren ze een beetje.

Maar er vervliegt een hoop co2 uit het water. Omdat je voor een plantenbak op een hoger co2 gehalte zit, dan natuurlijk aanwezig.

Dus door je controller aan te laten, zal er ‘s nachts een klein beetje co2 gedoseerd worden, om het vervliegen te compenseren.
In de ochtend hoeft er dan veel minder toegevoegd te worden.

En een co2 reactor, difusor, of wat dan ook. Werkt efficienter als je minder hoeft toe te voegen.
 
Dit is mijn installatie. Zie foto.
Achterin staat de zelf gemaakte CO2 reactor.
IMG_6893.jpeg
 
AquaCafe
Help Users
      Thijs.ariens: ga wat proberen met voer 🙁
      Terug
      Bovenaan