Wat is er nieuw

KH erg laag door Catappa bladeren?

D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Berichten
706
Locatie
Hoofddorp
Website
www.instagram.com
Ik heb vorige week een Catappa blad in mijn bak gedaan ter voorbereiding van de vissen die ik er nu sinds vrijdag in heb zitten. En voor de aankomende vuurtjes die er binnenkort in gaan.
Echter vliel mij op dat de KH volledig onder uit is gegaan. Ik meet nu met de druppeltest 1 KH en dat nar een verversing van 20%.
Ik verdenk de Catappa ervan.
De PH is al laag door de PH verlagende bodem 6.9. Echter voordat ik het blad er in deed was de KH constant 4.
 
Ik gebruik ook catappa maar zie eigenlijk geen verandering in de kh.
Of je moet erg veel gebruiken.
 
Zou niet moeten kunnen met ��n catappablad.
Met de test niet iets misgegaan?
 
Dat zou ook nog kunnen ja wat Ivo zegt. Maar met 1 blad zoals men vaak gebruikt, zou dit niet mogen gebeuren.
 
Ik zou indd nog eens meten.
 
Ik meet het de afgelopen 3 dagen elke dag.
Voor waterwissel van 10% meet ik geen KH en blijft de druppeltest geel.
Na de 10% meet ik een KH van 1.
Zaterdag 40% waterwissel na de wissel een KH van 3.
Ik heb het blad er nu even uit gehaald.
Maar hoe verhoogd ik nu de KH het beste?
 
Calcium Carbonaat poeder?
 
Hoe groot is het aquarium?
1 medium grootte blad op 50 liter.

John.
 
kan het niet zijn dat dit komt door de combo van ph verlagende bodem met catappa blad??
 
Het aquarium is de rio 125 dus ik schat dat er 100 lter water in gaat.
Er zat 1 blad in van 25cm ongeveer.
Er zat ook een olie achtig laag je op het water, naar mijn idee door het blad.
Kan de ph verlagende bodem de KH onderuit halen?
Ik wil liever niet werken met KH+.
 
Dan zal dat denk ik aan je bodem liggen ja.De bodem ik bij voor de garnalen gebruik trekt de kh naar 0-1 kh toe namelijk.
 
Ten eerste, voor vuurtjes is dit allemaal niet nodig.
Dan, olie- achtig laagje, dat kan zomaar dat het blad niet goed schoon was. even afscheppen.
Hoe is het met de ontwikkeling van de pH. Die zou toch mee moeten zakken?

Puur vanuit de theorie:
Catappa be�nvloedt pH door het afscheiden van zuren, met zeer beperkt effect door de bufferende werking van de KH. Vervolgens haalt de pH-verlagende bodem de KH onderuit. Samen resulteren ze dan in een KH richting nul, en een pH een beetje onder neutraal.
 
Vuurtjes zitten vaak op gewoon leidingwater zoals Alexj al aangeeft. Die bodem zal ook de Gh waarschijnlijk verlagen en dat zou ik ook in de gaten houden.
 
De ph meet ik tussen de 6.5 en 7 in.
De kleur van de druppeltest zit er net tussen in.
Ik heb jbl aquadur gehaald op aanraden van de lfs. Dat verhoogd de KH en laat de PH met rust.
Ik ga met een halfe dosering beginnen om de visjes rustig te laten wennen.
De garnalen zitten er nog niet in.

Of moet ik de boel zo laten?
Het blad ga ik eerst uitkoken was het advies van de lfs dan zinkt het ook meteen.
 
Probleem met doe ph+ zeg maar is dat het vaak niet lang werkt en om het stabiel te houden blijf je dan meten en toevoegen.
Garnalen willen graag een stabiele waarde dus of je dat zo gaat verkrijgen betwijfel ik.
 
Voor nu heb ik 1 schepje = halve dosis voor 100ltr aan het water toegevoegd.
Resultaat voor nu is:

PH van 6.5-> 7.0
KH van 1-> 4
GH van 4->7
NH3 0
NO2 0
PO4 0
NO3 20

Nu maar kijken wanneer de voedingsbodem minder in gaat grijpen..
 
Tja, ik gebruik die bodem bij de garnalen en ververs wekelijks 10-15%. op deze manier blijft de kh al bijna een jaar 0-1 moet ik zeggen. Hoe meer je ververst des te sneller zal hij uitgewerkt zijn.

Ik zie dat je po4 ook 0 is. Die zou je beter rond de 1,0 kunnen hebben. Ik heb dezelfde bak gehad en weet dat met die T5 er best wel vraag naar voeding is namelijk.
 
Ik dacht dat de po4 het beste 0 zou zijn?
Fosfaat is toch niet goed voor de beestjes?
Wat bedoel je met T5?
Ik heb iig wel spijt van de ada voedingsbodem.
 
Planten hebben ook voedingsstoffen nodig. PO4 is daar ��n van. Een te hoge concentratie is inderdaad niet goed, daar heb je gelijk in.
T5 is de verlichting, met zoveel licht hebben je planten meer voedingsstoffen nodig voor groei.
 
Ik volg de EI en in de regel zit ik dan tussen de 3-4 mg. Fosfaat kan geen kwaad of je moet extreme hoeveelheden bedoelen.
 
D@nny H zei:
Het blad ga ik eerst uitkoken was het advies van de lfs dan zinkt het ook meteen.
Een scheut heet water is meer dan voldoende. Als je gaat koken verlies je ook een deel van de gewenste positieve uitwerking van het blad.
 
Voor de garnalen leg ik ze wel in kokend water want het gaat mij alleen erom dat ze ze makkelijk kunnen eten. Dan zie je na enkele minuten al een donkere thee ervan af komen.
 
Ik geen dagelijks 1.4ml Profito en 2ml Carbo de planeten doen het er goed op.
Ik heb ook drijfplanten de Salvinia natans die groeien de bak uit. Ik heb er al een stel weggegeven aan mijn dochter en nu ligt het weer vol.

Er zitten nu ook 20 Vuurgarnalen bij en die waren binnen no time vuurrood.
Ze ruimen mooi de bak op. 1 steen was een beetje groen aan het worden die is nu weer zo wit als dat hij er ooit inging.
 
Vuurgarnalen zijn wel vrij sterk dus dat scheelt wel weer. Mooi dat ze zo mooi op kleur bij je zijn.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan