KH, GH en pH verlagen, of niet?


Stefan Akerboom

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2020
Berichten
517
Hallo,

Vast een onderwerp dat vaker voorbij komt maar kan denk beter zelf even een topic aanmaken dan bij andere topic's hele verhalen te plaatsen. Er zijn meerdere dingen die spelen en waar ik nog niet helemaal over uit ben hoe dit te doen.

Allereerst moeten m'n oude vissen van m'n oude naar m'n nieuwe bak. (o.a. Cory's, H. beleheri's en een L-nummer). Nu heb ik van beide bakken de waardes gemeten en vond het verschil toch wel groot, denk te groot. Hieronder de waardes:

Rio125 (oude bak)
PH: 6
KH: 2
GH: 4
Verder wellicht belangrijk, dit is een bak zonder Co2, visbestand is klein en water wordt om de week 15 a 20% ververst.

Rio180 (nieuwe bak)
PH: 7,5
KH: 10

GH: 10
Krijgt wel Co2, zit nu op ongeveer 10mg/l en zou nog wat omhoog mogen.

Ben in ieder geval bezig met de waardes wat naar elkaar toe te trekken door bij de oude bak wat meer water te verversen (kraanwater heeft PH8, KH en een GH van 9) en voor m'n Rio180 ben ik nog aan het denken. Had nog wat vloeibare voorbereider met humuszuren staan maar dit zal denk ik niet de beste oplossing zijn voor de langere termijn. Door de Co2 zal het denk ook nog wel ligt dalen. Bij de LFS zeiden ze dat ik m'n vissen inderdaad langzaam moet laten wennen dan, maar zijn dit wel de ideale waarden? Nee niet als je uitgaat van wat er in de literatuur te vinden is en dan met name voor de H. bleheri's die ranges geven van een GH 0-4 maar ook 2-7 ben ik tegengekomen. De 1e vraag is dan Is dit erg? En gaat dit goed door rustig te wennen? Voor dat wennen heb ik eventueel wel de optie m'n nieuwe quarantainebak (50L) te gebruiken door deze grotendeels te vullen met het oude water en een deel nieuw water en dan steeds om de dagelijks een kleine waterwissel te doen met water uit het nieuwe aquarium en dan ze voor een periode van 1 tot 2 weken te laten wennen alvorens ze over te plaatsen. Correct me if I'm wrong.

Dan voor de langere termijn. Als ik ook iets van dwergcichliden wil, weet nog niet welke maar deze willen over het algemeen zacht water wat licht zurig is. Dus ik zat te denken aan een pH tussen de 6 a 6.8. Nu is het zo dat ze bij de LFS meestal in neutraal water zitten zegmaar pH7 en zij geven bijvoorbeeld aan dat de H. bleheri's bij hun een range van 6.5 tot 7.5 zitten, zelfde geldt voor veel vd cichliden. Komt dat dan door gewenning? Zo ja dan is het wellicht helemaal niet nodig om zover met m'n waardes te gaan dalen. Ben ik wel weer vergeten naar de hardheid te vragen maar hier geldt wellicht hetzelfde voor. Tevens gaf te LFS aan dat meestal na verloop van tijd de hardheid iets kan dalen maar dat ik anders als ik dat toch wil het beste met osmose kan verdunnen. KH is denk voor de vissen van minder belang maar meer voor de Co2 en de planten.

Dus als de bovenstaande vraag met een ja beantwoord wordt moet ik nog wat gaan sleutelen. Ook hier heb ik mij al over ingelezen en gezien dat er verschillende wegen naar Rome leiden. PH verlagen met enkel Co2 lijkt mij tricky maar ik heb wel een continue test erin hangen welke nu nog ligt blauw is (zou 10mg/l moeten zijn) en dit veranderd natuurlijk nog niks aan de GH. Dan heb je het verhaal over de humuszuren waar ik nu de try out mee aan het doen ben maar heb ook het verhaal over turf gelezen, wat wel de geleidbaarheid zou verhogen net als de humuszuren. Vraag me wel af in hoeverre dit kwaad kan. En tot slot kan je natuurlijk nog waterwisselen met regen of osmosewater. Regenwater is nu geen optie en woon dicht bij Schiphol dus vindt ik niet zo'n fijn idee. Osmose is een optie, zou gezien ik het toch ga verdunnen en ik 20% om de week wissel bij 180L niet heel veel gebruiken en zou een apparaat van 40 a 50 euro afdoende zijn. Middeltjes om direct waardes te verlagen wil ik niet aan omdat dit geen structurele oplossing is. Verder zitten er wel 2 stukken aquariumhout in en komen nog kleine stukjes wortelhout bij (maar deze zijn echt klein 10cm) wat ook een positief effect zou hebben op o.a. de PH. Dus indien ik moet gaan beïnvloeden heb ik 2,5e optie: Met humuszuren/turf of osmose.

Want waar het mij uiteindelijk om draait is niet dat ik per se die waardes wil hebben maar dat de waardes geschikt zijn voor deze vissen
en ik er net als m'n oude, lang van kan genieten (zijn allen al 8 jaar of ouder) en moet eerlijk zeggen hiervoor nooit met waterwaardes beziggehouden, thans niet met de hardheid e.d. De NO2 en NO3 evenals de PH wel altijd netjes getest. PH is in de loop vd jaren gedaald van 7.2 tot 6. Dus wellicht is dit allemaal niet nodig, graag jullie visie hierop.

Groet Stefan
 
Je bak is toch nog aan het indraaien ? Waardes zullen nog wel dalen, mijn ph,kh,gh waren ook enorm hoog aan het begin van het indraaien.
 
Je bak is toch nog aan het indraaien ? Waardes zullen nog wel dalen, mijn ph,kh,gh waren ook enorm hoog aan het begin van het indraaien.

Ja draait nu 3 weken. Nitraatpiek al gehad was zaterdag 0.1. (mag nog iets lager).

Ik had wel een heldere ingeving. Ik heb aquascape (grijzig wit) in m'n bak en had daar nooit de azijntest op gedaan. Is eigenlijk een beginnersfout toch :rolleyes: ? Maar je raadt het al, dat begint te bruisen oftewel bevat kalk. Neem aan dat die in combi met Co2 ook niet echt zal helpen de GH en KH te verlagen. Heb net wel weer gemeten, PH= nog steeds 8 ondanks hogere Co2, KH is nog steeds 10 (leidingwater is 9) en GH is wel gedaald raar genoeg van 10 naar 9 (net als leidingwater). Neem aan dat het verstandig is deze stenen te vervangen? Heb nog 2 Westmorland stenen die wel chemisch inactief zijn (die had ik wel getest maar niet gebruikt, lkkr dom :oopss:).
 
Vraagje: Idee hoelang het duurt voordat de KH en PH ongeveer zullen gaan dalen na het indraaien? Als dit nog weken tot maanden kan duren zonder interventies moet ik misschien toch een beetje gaan helpen met osmosewater. Veder zit ik wrs nog veel te laag met m'n Co2. Zit nu op 40+bps op een 180L bak met zegmaar een effectief volume van 160. Die kalkhoudende stenen zijn eruit in ieder geval. Laat ik het anders stellen: Zal door het gebruik van osmosewater waarbij ik de KH en GH naar beneden kan sturen het ook makkelijker worden de PH naar beneden te brengen? Worden de 1e waardes te laag dan kan ik dit weer bijsturen door meer kraanwater toe te voegen. Turf wil ik vanwege de verkleuring liever niet gebruiken en de PH verlaging door Co2 wordt waarschijnlijk nu nog getemperd door de KH van 10. Of zeggen jullie dit gaat vanzelf en laat de 1e vissen maar rustig wennen en plaats ze over?
 
Bij een lage kh is minder co2 nodig om de ph te verlagen in elk geval als je co2 gebruikt. De kh is een buffer namelijk. De kh zakt niet door het gebruik van co2, althans niet meetbaar voor ons.
 
Ja van die bufferwerking ben ik mij bewust. Had zelf in gedachte een KH van 5 a 6 zodat er nog wel enige buffering is. Zit namelijk ook beetje met m'n visbestand die zachter water willen waardoor de GH omlaag moet. Maar weet dus niet in wat voor termijn ik moet denken dat dit een beetje gaat dalen, als het uberhaupt gaat dalen uit ' zichzelf ' PH rond de 7, liefst net iets eronder, zou denk prima zijn gezien ik in de winkel al had gezien dat de meeste Z-A vissen hogere PH's verdragen dan in de boeken die wrs uitgaan van wildvang. Dus zou met Co2 makkelijk te realiseren moeten zijn hoewel ik bij m'n huidige KH van 10 dan aardig wat Co2 moet toevoegen en ik eigenlijk niet hoger dan 20ppm wil gaan zitten.
 
Toch nog een toevoeging op het bovenstaande. Mocht ik toch turfpelletes willen proberen, hoe erg wordt het water gekleurd (wrs afhankelijk van het soort en hoeveelheid die je erin doet). Vind namelijk een beetje niet erg maar moet niet te erg worden. Kunnen bovendien de planten als Alternanthera's er tegen of gaan die hier hinder van ondervinden. Las wel dat de fotosynthese minder wordt, weet niet in hoeverre dit voor een te laag zuurstofniveau kan zorgen.
 
Ik heb turfgranulaat gebruikt en dat gaf minder af dan de turf die ik eerder had maar zoals je al zegt verschilt dat volgens mij per merk. Door het bruinige water krijgen de plantjes inderdaad wat minder licht.
 
Ja voor m'n meeste planten zou dat geen probleem maak me alleen beetje zorgen om m'n Alternanthera reineckii mini welke een tapijt moet vormen en Alternanthera rosaefolia. Op de kaartjes staat dat deze aardig wat licht nodig hebben. Nu groeien ze goed namelijk :) . In m'n oude bak waar m'n water ook geel is (gebruik daar geen turf of co2 wel ph6 mgl door de stukken hout) maar daar gingen ze altijd dood, maar kan ook door Co2 komen of een combi ervan. Dus dat is de redenen dat ik turf een beetje tricky vindt.
 
Ja voor m'n meeste planten zou dat geen probleem maak me alleen beetje zorgen om m'n Alternanthera reineckii mini welke een tapijt moet vormen en Alternanthera rosaefolia. Op de kaartjes staat dat deze aardig wat licht nodig hebben. Nu groeien ze goed namelijk :) . In m'n oude bak waar m'n water ook geel is (gebruik daar geen turf of co2 wel ph6 mgl door de stukken hout) maar daar gingen ze altijd dood, maar kan ook door Co2 komen of een combi ervan. Dus dat is de redenen dat ik turf een beetje tricky vindt.

Alternathera's vragen intensief licht, bodemvoeding én CO2. Turf is op zich niet nadelig voor Alternanthera. Maar als eerder gezegd zou ik voor een pH verlaging niet zo zeer naar turf kijken maar eerder naar een constanter CO2 niveau.
 
@benvo : Ja probleem is alleen dat de KH 10 is en ik dus heel veel co2 er in moet gaan pompen om de PH omlaag te krijgen. Zit nu nog geen vis in maar wil eigenlijk niet boven de 20 a 25mg/l komen wat wel moet met deze KH. Daarom dacht ik, als ik de KH nou wat verlaag met een van bovenstaande methodes dan kan ik met een veilige hoeveelheid Co2 een lagere PH bereiken.

Even off topic: Heb even bij uw bak gegluurd ziet er prachtig uit. Heb zelf ook 2 H. bleheri's (wordt uitgebreid hoor) maar op welke waterwaardes zwemmen ze bij u?
 
Als je zacht, zuur water wil hebben, zonder dodelijke hoeveelheden Co2 te doseren zal je je Kh moeten laten zakken naar 2 tot 3.
als je makkelijk aan osmose water kan komen lijkt me dit de simpelste en betrouwbaarste oplossing. Onthou wel dat planten en vissen ook Kh gebruiken.
 
@benvo : Ja probleem is alleen dat de KH 10 is en ik dus heel veel co2 er in moet gaan pompen om de PH omlaag te krijgen. Zit nu nog geen vis in maar wil eigenlijk niet boven de 20 a 25mg/l komen wat wel moet met deze KH. Daarom dacht ik, als ik de KH nou wat verlaag met een van bovenstaande methodes dan kan ik met een veilige hoeveelheid Co2 een lagere PH bereiken.

Even off topic: Heb even bij uw bak gegluurd ziet er prachtig uit. Heb zelf ook 2 H. bleheri's (wordt uitgebreid hoor) maar op welke waterwaardes zwemmen ze bij u?
Gemiddelde pH waarde van 6,83. Watertemperatuur 23 graden.
 
Als je zacht, zuur water wil hebben, zonder dodelijke hoeveelheden Co2 te doseren zal je je Kh moeten laten zakken naar 2 tot 3.
als je makkelijk aan osmose water kan komen lijkt me dit de simpelste en betrouwbaarste oplossing. Onthou wel dat planten en vissen ook Kh gebruiken.
Nou, dat is, denk ik, niet zo. Ik werk uitsluitend met kraanwater wat uit de kraan een KH waarde van ongeveer 7.5 heeft. Het schommelt ietwat omdat men hier het opgepompte water mengt uit verschillende regio's. Mijn water breng ik door CO2 toevoeging op KH 5 tot KH 6. Mijn pH level is gemiddeld 6.83. Ik heb dus zacht/zuur water.
 
Nou, dat is, denk ik, niet zo. Ik werk uitsluitend met kraanwater wat uit de kraan een KH waarde van ongeveer 7.5 heeft. Het schommelt ietwat omdat men hier het opgepompte water mengt uit verschillende regio's. Mijn water breng ik door CO2 toevoeging op KH 5 tot KH 6. Mijn pH level is gemiddeld 6.83. De toevoeging CO2 ligt op zo'n 23 á 24 mg/l. Ik heb dus zacht/zuur water.
 
Bij een lage kh is minder co2 nodig om de ph te verlagen in elk geval als je co2 gebruikt. De kh is een buffer namelijk. De kh zakt niet door het gebruik van co2, althans niet meetbaar voor ons.

fout.

de bufferwerking van de KH heeft niets met CO2 te maken. De verhouding tussen HCO3 en CO2 in het water bepaalt de pH, of omgekeerd de pH bepaalt de verhouding tussen CO2 en HCO3.

De KH die je meet bestaat deels uit HCO3, maar vaak ook nog uit andere stoffen die zuren bufferen.
de bufferwerking kun je vergelijken met een wegblokkade, als een zuur onderweg is om de pH te verlagen dan moet die eerst die blokkade oplossen voor het de pH daadwerklijk kan verlagen. Zuren verlagen daarom ook altijd de KH. ze vreten het buffer op, en die buffer voorkomt daarmee dat de pH (veel) daalt

Maar bij CO2 toevoeging wordt dat buffer niet aangetast, de KH daalt niet, sterker nog er wordt een klein beetje HCO3 gevormd, de KH stijgt dus eigenlijk. maar veel te weinig om te kunnen meten met een druppeltest.

door toevoeging van CO2 daalt de pH ook altijd evenveel, een verdubbeling van de hoeveelheid CO2 geeft een pH daling van ongeveer 0,3. of de KH nou 1 is of 10.
 
Ja neem uitvoerig de tijd voor mijn oriëntatie...

Nou turf ga ik bij deze niet toepassen vanwege m'n plantjes en evt verkleuring. Het winnen ervan scheen tevens niet zo heel goed te zijn voor ons milieu, maar goed das een persoonlijke afweging. Ik wil dan toch met osmose aan de slag, mede omdat dit voor mijn gevoel controleerbaar is. Kan dit eventueel gewoon op m'n werk halen (werk op een lab) maar heb eigenlijk niet zo'n zin om steeds met jerrycans te lopen slepen. Zag dat je voor een goede prijs al een mooi apparaat hebt voor thuis. Ik ga het sowieso aanlengen met kraanwater en verwacht dan ongeveer 30liter in de maand te gebruiken, laten we zeggen tot 50liter en dan zit ik aan de hoge kant.

Een andere optie die ik wellicht bij nader inzien toch nog even wil bespreken is regenwater. Zit hemelsbreed ongeveer 10km van Schiphol en mijn dakgoten zijn van zink. Dus als jullie het bij deze al afraden dan graag melden. Las wel wat over koolfiltering, gaat dit via een pomp of kun je gwn je water door een filter met kool gieten. Tevens zou ik natuurlijk het waterbehandelingsmiddel met eikextract kunnen gebruiken want daar zit net als in de gewone versie ook wat in om zware metalen weg te vangen (slaan wrs neer).

Bij de LFS zeiden ze dat de vissen die ik wil als kweekvariant (H. bleheri's en deel vd dwergcichlides) te krijgen zijn en die verkopen zei ook veelal waardoor deze aan hogere waardes gewend zijn, veelal PH's tussen de 6,5 tot 7,5. Dus als ik op 7 ga zitten zit ik wel safe. Ga tevens nog wat stukjes wortelhout plaatsen en m'n Co2 weer wat verhogen, zit nog steeds rond de 10mg/l.

Dus nog even de opties:
1. Osmose
2. Regenwater *
indien geen bezwaren rond Schiphol.
3. Geen extra handelingen doen. Evt Co2 naar 20mg/l brengen en nieuw water behandelen met eikenextract behandelaar.

Mijn PH druppeltest is wellicht ook niet helemaal handig want die gaat steeds in stappen van een half. Heb de JBL maar zag dat ze ook een sensitievere test hebben met stapjes van 0.2 (range 6 tot 7.6). Mgl is m'n Ph wel al wat gedaald maar nog niet met een 0,5 punt :DD.

Gr
Stefan
 
Bij osmoseapparaat. nl heb je al voor rond de 4 tientjes een leuke set te koop.
 
 
Wacht nog heel even m'n meting van morgen af en als die nog niet positief zijn naar mijn zin ga ik een osmose apparaat bestellen. Krijg van m'n werk in ieder geval gratis jerrycans (heeft std 0.9% nacl in gezeten dus veilig) a 10 liter dus deze kan ik gebruiken om m'n osmose te bewaren. Heb nog even zitten kijken. De OsmoPure 50 BA is wrs bij lange na genoeg voor mij maar zag dat ik voor 5 euro meer een 75 BA heb. De opbrengst is natuurlijk in ideale omstandigheden 190L bij de 50BA maar zal wrs minder zijn. Hoelang doen beide toestellen er grofweg over om 10L aan te maken? De man van een collega met zeeaquarium kwam toevallig ook met deze site :DD.
 
Nieuwe waarden:
PH: 8 --> zelfde of mgl wat verlaagd maar nog niet meetbaar met mijn druppeltest.
KH: 10 --> zelfde
GH 8, --> 1 punt gedaald

Is meestal wel raar toch dat de GH lager is dan de KH, maar niet onmogelijk had ik gelezen. Zitten dan ook ongebonden carbonaat ionen nog in het water. Is het dan aannemelijk dat m'n planten het calcium of magnesium opnemen dat wellicht gebonden was met een carbonaat ion waardoor de GH nu verlaagd is maar m'n KH nog niet.? Ga morgen of vanavond nog even oriënteren op bovenstaande osmoseapparaten. Volgens m'n collega's die ook een aquarium hebben altijd aan te raden dus moet het maar gewoon gaan doen en niet nog langer blijven nadenken gezien ik de andere opties nu toch al uitgeruled heb.
 
Ik wil de OsmoPure 75BA gaan bestellen, zit echter nog met 1 vraagje. Filters moeten na een bepaalde tijd/liters vervangen worden. Testen jullie dit door de geleidbaarheid te testen? Of kan ik de werking van m'n apparaat ook gewoon testen met m'n KH/GH test? Ofwel als deze oplopen dan weet ik dat m'n filter vervangen moet worden, of is echt een EC/TDS meter aan te raden? Als het niet hoeft koop ik liever geen extra meter erbij maar als het zeer aan te raden is dan zal ik het in overweging nemen. Kan natuurlijk ook zijn dat het helemaal onzin is en er niks gemeten wordt. Bekende van mij die ook osmose gebruikt voor zijn zeewater aquarium heeft zelfs in de 5 jaar dat hij zijn apparaat gebruikt nog nooit een filter vervangen, laat wel z'n aquariumwater testen en dit is altijd goed.
 
Ik wil de OsmoPure 75BA gaan bestellen, zit echter nog met 1 vraagje. Filters moeten na een bepaalde tijd/liters vervangen worden. Testen jullie dit door de geleidbaarheid te testen? Of kan ik de werking van m'n apparaat ook gewoon testen met m'n KH/GH test? Ofwel als deze oplopen dan weet ik dat m'n filter vervangen moet worden, of is echt een EC/TDS meter aan te raden? Als het niet hoeft koop ik liever geen extra meter erbij maar als het zeer aan te raden is dan zal ik het in overweging nemen. Kan natuurlijk ook zijn dat het helemaal onzin is en er niks gemeten wordt. Bekende van mij die ook osmose gebruikt voor zijn zeewater aquarium heeft zelfs in de 5 jaar dat hij zijn apparaat gebruikt nog nooit een filter vervangen, laat wel z'n aquariumwater testen en dit is altijd goed.
Als je GH en KH meetbaar veranderen had je filter echt al héél lang vervangen moeten worden, een Osmose filter waar 0.5 KH uit komt (wat dus nog niet eens meetbaar is door een KH test) is al behoorlijk vervuild. Een TDS meter is zeker een must als je een TDS meter neemt.
 
Ik kan echt niet zonder een EC meter hoor.
Nu gebruik ik geen osmose meer omdat mijn water al goed is.
Maar in het verleden met osmose checkte ik altijd de EC voor het in het aquarium ging.
Krijg je ineens andere waarden is het tijd om het een en ander te vervangen.

Nu check ik vrijwel dagelijks de EC.
Verandert die extreem dan ga ik eens met drupjes meten wat er veranderd is.
Ook bij nieuwe vissen toevoegen meet ik altijd de EC van de leverancier tov mijn aqua. Bij kleine verschillen gooi ik vissen gewoon over zonder te wennen.
 
Trouwens die voorfilters doen niks met GH KH.
Het osmose membraan houdt dat tegen.
Voorfilter is om andere verontreinigingen weg te halen zodat je membraan niet onnodig belast wordt.
Zo heb je kool wat een en ander eruit haalt. Dat kool ding moet toch wel regelmatig vervangen worden afhankelijk van het aantal liters.
 
Nou de kogel is eindelijk door de kerk, heb een osmoseapparaat besteld via OsmoseApparaat.nl. Had ik eigenlijk gisteren bijna gedaan maar helaas besloot mijn laptop te crashen, voor zoveelste keer :mad:. Ben nog tot 2 uur in de nacht bezig geweest. Tis een zwaar gefrustreerd nachtje geworden dat ik pas 2 uur later in slaap viel :oopss:(was wel vrij van werk vandaag gelukkig) . Die is overigens nu helemaal naar de digitale jachtvelden gegaan want zelfs herinstallatie of herstel was kaduuk dus werk nu ook vanaf een nieuwe. Mocht misschien ook wel na 8 jaar. Maar goed afgelopen week nog wat her en der nagevraagd en ben voor een iets duurdere met boosterpompje gegaan voor de snelheid en betere verhoudingen wellicht ooit nog grotere bak etc etc. Verder ook gelijk een EC metertje erbij. Ben benieuwd.

Van het weekend sowieso weer meten, heb zo'n gevoel dat m'n PH gedaald moet zijn nu door de Co2. Die zit inmiddels tegen de 20mg/l aan. KH was ook een punt gedaald van de week. Ga denk beginnen met de 50/50 verhouding van osmose op kraanwater, zou de KH 5 moeten zijn en zal naarmate er meer verversingen geschieden ook in de bak naar die waarde trekken neem ik aan. KH van 4 of 5 vind ik prima.

Gr
Stefan
 
Ik ben vooral benieuwd naar:
De EC van je kraanwater
De EC van je osmose water
De EC van je afval water
Zou je die voor me willen meten
 
Als het binnen is en ik ga produceren wil ik dat best even meten en hier plaatsen. Moet ik eigenlijk ook nog een deel osmose zonder de pomp aan meten en een deel waarbij de pomp wel draait.
 
Ik ben vooral benieuwd naar:
De EC van je kraanwater
De EC van je osmose water
De EC van je afval water
Zou je die voor me willen meten

al meer nieuws hierover?

Jazekers heb afgelopen week m'n osmose apparaat aangesloten en voor het eerst gebruikt. Moest de resultaten nog verwerken (zie tabel). Opvallend of misschien wel niet is dat de geleidbaarheid wat lager is wanneer de boosterpomp erop staat in vergelijking tot osmose puur op waterdruk. Dit zou te verklaren vallen doordat er gezegd wordt dat het membraan beter werkt bij hogere druk. Ik was in de veronderstelling dat het niet zou uitmaken of juist andersom zou zijn omdat het water sneller door het membraan wordt getrokken. Een ander detail (staat niet in de tabel) is de verhouding afvalwater. Zonder booster had ik voor 1L osmose 3 a 4 liter afvalwater en deed meer dan een uur over 10L (7L/h). Wanneer de boosterpomp aanging werd de verhouding bijna 1:1. Voor 1L osmose water had ik ongeveer 1,2L afvalwater en had ik 10L in een half uur.

Verder staat heb ik de 1:1 kraan/osmose ook even meegenomen gezien ik hier mee gestart ben als toevoeging aan het aquarium. Ohja de geleidbaarheid in het aquarium was 720 en daalde naar ongeveer 620 bij 15 verversing van dit water. de heb vaak 3 metingen gedaan achter elkaar met de EC meter dus getallen zijn gemiddeld maar de lage waren altijd hetzelfde. De hoge getallen zijn afgeronde getallen of ongeveer cijfers. Als er nog vragen of opmerkingen zijn, stel ze gerust.

Ben dus blij dat ik een booster erbij heb :). Dit weekend meten wat de effecten ervan zijn qua hardheid en pH op het aquarium na een week draaien na de verversing.


Geleidbaarheid in uSHardheid in GH
Kraanwater5709
Osmose (waterdruk)19<=1
Osmose (op boosterpomp)13<=1
Osmose afvalwater92513
Kraan/osmosewater 1:1+/- 3004
 
Ziet er goed uit man! Ben van plan ook naar osmose te gaan in de toekomst!
 
Gisteren gemeten, tot dusver alleen de GH met één punt gedaald naar 9. Ververs nu wekelijks met 50/50 osmo/kraan water dus verwacht dat de rest op den duur ook wel gaat zakken. Kan eindelijk de pH omlaag.

@Mazerga Ja vond het veiliger uiteindelijk dan regenwater waar ik ook aan heb zitten denken. Het is in de meeste gevallen goedkoper zelf een apparaatje aan te schaffen dan steeds te kopen, of je moet een heel klein bakkie hebben.
 
Regenwater, dat vertrouw ik voor geen haar, je weet niet wat er in zit en het zal volgens mij toch wel wat vervuiling van auto's etc bevatten die je liever niet in je bakje wil.

Anderzijds, wat gebeurt er als je alleen met osmosewater gaat verversen?
 

Terug
Bovenaan