Wat is er nieuw

KH PH CO2 waardes

Boris69

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 januari 2011
Beste mensen,

mijn KH kraanwater is 8
waardes aquarium zijn:

KH 3
PH 6,7
temp 25°C
Dat zou een CO2 waarde geven van ongeveer 18

2 dagen gelden nog een 50% waterwissel gedaan dus de KH zakt eigenlijk heel snel. Komt door de bodem neem ik aan.

Door veel planten en licht wil ik mijn CO2 omhoog hebben. Ik gebruik echter een PH controller
Dus de enige manier voor mij om de CO2 waarde te verhogen is om de PH naar beneden te brengen.

Nu wil ik de PH waarde dus terug brengen naar 6,5 ( wat nog steeds prima is voor de vissen die er in gaan komen)

Met een PH van 6,5 zou ik uit moeten komen op ongeveer op een CO2 waarde van 28 of misschien iets veiliger op een PH van 6,6 gaan?

iemand hier iets op aan te merken of toe te voegen? hoor het graag

Het lastige aan jou verhaal is dat je gebruik maakt van een pH verlagende bodem.
Maar daarbij dus ook ververst met water met een KH van 8.

Je zult zien dat als jij de pH continue zou monitoren, dat deze steeds verder zakt na de waterwissel.
Dit zal in lijn zijn met de KH.

De kh wordt door de bodem afgebroken en er ontstaat co2. Dus na het verversen zal je genoeg co2 in het water hebben.
Naarmate de kh stabiliseerd wordt er minder co2 gevormd, dus krijg je een tekort.

Als jij nu de pH controller insteld op een ph van 6,5 dan heb je met een kh van 3 genoeg co2.
Maar ga jij verversen met water met een kh van 8. Dan krijg je een kh van 5,5 de eerste dag.
De controller wil naar een ph van 6,5, dus wordt er co2 toegevoegd. En dan heb je weer teveel.

Omdat je kh niet stabiel blijft door het verversen, zal dus je co2 ook niet stabiel zijn. Ook al houd je de pH stabiel.

De kh wordt door de bodem afgebroken en er ontstaat co2
Is dit kort uit te leggen want ik dacht dat door waterstofionen de kh en ph zakt maar ik kan het mis hebben. Er is sprake van uitwisseling van ionen dacht ik met zo n bodem of bv turf.

Afhankelijk van soorten planten vind ik een 18mg/l co2 gehalte goed.

Als je een sterk aanzurende bodem gebruikt is een co2 controller niet de goeie oplossing.
Dan hou je het beter op een basic co2 toediening via druppeltellers en de 1 tot 1,2ph drop en een co2 continu test (dropchecker) ter controle.

Het lastige aan jou verhaal is dat je gebruik maakt van een pH verlagende bodem.
Maar daarbij dus ook ververst met water met een KH van 8.

Je zult zien dat als jij de pH continue zou monitoren, dat deze steeds verder zakt na de waterwissel.
Dit zal in lijn zijn met de KH.

De kh wordt door de bodem afgebroken en er ontstaat co2. Dus na het verversen zal je genoeg co2 in het water hebben.
Naarmate de kh stabiliseerd wordt er minder co2 gevormd, dus krijg je een tekort.

Als jij nu de pH controller insteld op een ph van 6,5 dan heb je met een kh van 3 genoeg co2.
Maar ga jij verversen met water met een kh van 8. Dan krijg je een kh van 5,5 de eerste dag.
De controller wil naar een ph van 6,5, dus wordt er co2 toegevoegd. En dan heb je weer teveel.

Omdat je kh niet stabiel blijft door het verversen, zal dus je co2 ook niet stabiel zijn. Ook al houd je de pH stabiel.
duidelijk verhaal👍

Afhankelijk van soorten planten vind ik een 18mg/l co2 gehalte goed.

Als je een sterk aanzurende bodem gebruikt is een co2 controller niet de goeie oplossing.
Dan hou je het beter op een basic co2 toediening via druppeltellers en de 1 tot 1,2ph drop en een co2 continu test (dropchecker) ter controle.
Ok duidelijk. Dan ga ik de controller Dus inzetten op een ander aquarium waar een zandbodem inzit. En waar dan de verlagende bodems in zitten gebruik ik dan gewoon een tijdschakelaar voor de nacht en stel ik de druppels per sec in. Duidelijk.

Nu heb ik 1 bak, de rio 450 die heeft echt alleen maar een verlagende bodem, dus die gaat dan standaard zonder controller. Ik heb de rio 180 daar is geen Co2 op, maar wel een 80% zand/grind bodem. Dan ga ik daar de controller opzetten.

duidelijk verhaal👍
maar even voor de goede orde. Als je ph een bepaalde waarde heeft en de KH ook.......dan is het toch zo dat je dan gewoon de CO2 hebt die bij die waardes horen ongeacht of je dan nog Co2 bijvoegd. Dus met andere woorden Ph van 6,7 en KH van 3 geeft ALTIJD een Co2 waarde van rond de 18?

De tabel is alleen te gebruiken als je co2 toevoegd maar niet bij het gebruik van bv turf zover ik weet. Turf is niet co2 gerelateerd.
Ik gebruik bij de garnalen een ph verlagende bodem en heb een kh van 1 en ph zo n 6 en volgens de tabel heb je dan veel co2 maar er zit juist geen co2 in.
Ik ben geen chemicus maar zo heb ik het ooit geleerd.

Hier een stukje van oud EI gids HVA met uitleg met gebruik van turf:

ALs door turf de pH zo veel zakt, kun je de pH/KH tabel niet meer gebruiken. De turf verlaagt de pH door afgifte van zuren, en niet door CO2. Om op het rechte spoor te blijven, moet je in dat geval een continutest gebruiken. Je zult dan zien dan die helemaal blauw blijft met alleen de turf. Daarom kun je met turf en CO2 d.m.v. een continutest toch het goede CO2 gehalte bereiken, al zal je pH dan ruim onder de zes zakken.

Idd een controller is enkel bruikbaar als je een vaste KH waarde kan aanhouden.

Ik vind het ook niet 100%zinvol om met een dure ph verlagend bodem met hard water te waterwissels te doen , maar dit was je vraag niet 😉

Ik vind het ook niet 100%zinvol om met een dure ph verlagend bodem met hard water te waterwissels te doen , maar dit was je vraag niet
Is best wel van belang om te melden want hierdoor zal de bodem sneller zijn uitgewerkt.

Is dit kort uit te leggen want ik dacht dat door waterstofionen de kh en ph zakt maar ik kan het mis hebben. Er is sprake van uitwisseling van ionen dacht ik met zo n bodem of bv turf.
Hier een stukje van oud EI gids HVA met uitleg met gebruik van turf:

ALs door turf de pH zo veel zakt, kun je de pH/KH tabel niet meer gebruiken. De turf verlaagt de pH door afgifte van zuren, en niet door CO2. Om op het rechte spoor te blijven, moet je in dat geval een continutest gebruiken. Je zult dan zien dan die helemaal blauw blijft met alleen de turf. Daarom kun je met turf en CO2 d.m.v. een continutest toch het goede CO2 gehalte bereiken, al zal je pH dan ruim onder de zes zakken.
Als er zuren vrijkomen, zullen deze de KH aantasten en afbreken tot co2 en water. Dit is een tijdelijk effect. Want de KH komt niet terug.
Daarom kan turf ook het water zachter maken.
Als je continue KH en een zuur zou toevoegen, heb je genoeg co2 in het water. Echter omdat de overige ionen een zout vormen, krijg je op den duur zout water.

Ik vind het ook niet 100%zinvol om met een dure ph verlagend bodem met hard water te waterwissels te doen , maar dit was je vraag niet 😉
dat was dus het volgende waar ik mee zat. Dus eigenlijk zou er een osmose moeten komen. Ik ga me eens inlezen in een redelijke met de minste "vuil water'

dat was dus het volgende waar ik mee zat. Dus eigenlijk zou er een osmose moeten komen. Ik ga me eens inlezen in een redelijke met de minste "vuil water'
Met een boosterpomp verklein je het aandeel vuil water sterk. Normaal zat ik op 5 liter afval op 1 liter osmose en met een booosterpomp was dat 1 op 1.

De osmose zelf heb je al voor 39,95.

Ja ik zie dat ze niet al te duur zijn inderdaad. Moet wel een beetje redelijke opbrengst hebben. Dus dat is het volgende wat er "moet" komen. En aangezien ik de technische kant van de hobby net zo leuk vind, is dat geen enkel probleem ;-)

Het afvalwater gaat bij mij dan de regenput in. Dat wordt gebruikt voor toilet doorspoelen. Dus het gaat niet geheel verloren gelukkig

Dus even wat gelezen.

Ik test wekelijks voor de waterwissel mijn de KH. Daarna doe ik een wissel van zeg 50% ( even als voorbeeld )

KH is op dat moment 3. ik voeg 50% osmose toe met een KH mineraal. Ik zorg dat de osmose ook een KH heeft van 3.

Wie legt dit verder uit.

De CO2 continue kan je meten met 20mg/l of met 30mg/l

Ik heb een PH pen en een TDS pen.

Wie kan me vertellen hoe ik de PH en de CO2 stabiel kan houden NA een waterwissel??

normaal kom ik er wel uit maar nu is het even bomen en bos

Ok ik denk dat ik te snel ben gegaan met de RIO 450.

Wat als ik nu, er zitten toch nog geen vissen in, de bodem er uit haal en er een zandbodem in ga doen? Dan heb ik alles niet nodig en kan ik in principe ook gewoon mijn PH controller blijven gebruiken. Ok ben even bezig om de bodem er uit te halen, maar dat kan ik wel weer gebruiken. Dan zou ik alleen filterzand hoven kopen en klaar. Volgens mij is dat veeeel makkelijker 🙂

Of ziet iemand dat anders? Het werk om er uit te halen en te vervangen is geen probleem. Paar uurtjes en alles is weer netjes en klaar.

inderdaad. les geleerd.

Maar gelukkig de nieuwe nog niet gebruikt. Had de vorige, oude, aangesloten om te testen. Dus net op de valreep ga ik deze omruilen. heb nog wel wat spulletjes nodig bij devisvoerwebwinkel.nl . En gelukkig is de service daar gewoon zoals het hoort.

Ok ik denk dat ik te snel ben gegaan met de RIO 450.

Wat als ik nu de bodem er uit haal en er een zandbodem in ga doen? Dan heb ik alles niet nodig en kan ik in principe ook gewoon mijn PH controller blijven gebruiken. Ok ben even bezig om de bodem er uit te halen, maar dat kan ik wel weer gebruiken. Dan zou ik alleen filterzand hoven kopen en klaar. Volgens mij is dat veeeel makkelijker 🙂

Of ziet iemand dat anders?
Sommige zullen dit een down graden vinden om soil te wisselen voor zand/grind , net als jij nu met de co2 toedieningen van co2 controllers naar co2 druppels tellen.
Zowel soils als grind bezitten positieve al negatieve eigenschappen waar je leert mee omgaan.
15 -20jaar geleden werden er amper tot geen soils gebruik en had je ook super plantenbakken.
In de huidige trend zijn soils nu een must om dit nog te kunnen verkrijgen.

Heb hier zowel grind als akadama (poor man soil) en weet nog niet direct wat ik in mijn volgende bak als bodem zou gebruiken.
Veel hangt af naar welke aquarium style je neigt te gaan.

Ik denk zelf dat verreweg de meeste planten prima op grind/zand kunnen met voeding bij de wortels.

Of ziet iemand dat anders?
Daar heb ik een duidelijke andere mening over.
Ik ben nog nooit een bak tegengekomen met een prachtig gezond plantenbestand met alleen een zandbodem.
Ze zijn er wel, maar die zijn op 1 hand te tellen. En dan alleen van mensen die veel ervaring en kunde hebben en met erg makkelijke planten.

Ik ben nog nooit een bak tegengekomen met een prachtig gezond plantenbestand met alleen een zandbodem.
Ze zijn er wel, maar die zijn op 1 hand te tellen. En dan alleen van mensen die veel ervaring en kunde hebben en met erg makkelijke planten.
Ik denk dat je gelijk hebt als je de mooiste plantenbak wilt hebben.
Er zijn duidelijk verschillende meningen En ik heb de knoop doorgehakt.

Bodem blijft er in. CO2 gaat op de aantal bellen per minuut met dropchecker.
Feit blijft wel dat ik er geen alleen plantenbak van wilt maken. Maar wil het uiteraard zo mooi mogelijk krijgen. DUS de PH controller mag ik retour geven. In de plaats daarvan komt er een Chihiros 4-kanaals doseerpomp op voor de planten voeding. Dan kan ik het niet vergeten en dagelijks precies de juiste voeding toe te voegen.
Nog nooit zo gewerkt, maar zoals ik al zei, de techniek heeft mijn interesse dus we gaan het proberen. En wilde de PH controller niet zomaar retour doen. Ook de winkel moet zijn geld verdienen. En dat lukt niet door alles maar retour te sturen

euh het kan wel degelijk hoor Alain Debeer bewijst dit door jaren Nationaal kampioen te zijn .

euh het kan wel degelijk hoor Alain Debeer bewijst dit door jaren Nationaal kampioen te zijn .
Het is voor veel amateur wielrenners een enorme opgave om de Tour de France uit te rijden.
Maar het kan wel degelijk hoor, Joop Zoetemelk is het namelijk ook gelukt.

moraal van verhaal: zet nooit de professie van een expert neer als een standaard in de hobbywereld

Beste mensen,

mijn KH kraanwater is 8
waardes aquarium zijn:

KH 3
PH 6,7
temp 25°C
Dat zou een CO2 waarde geven van ongeveer 18

2 dagen gelden nog een 50% waterwissel gedaan dus de KH zakt eigenlijk heel snel. Komt door de bodem neem ik aan.

Door veel planten en licht wil ik mijn CO2 omhoog hebben. Ik gebruik echter een PH controller
Dus de enige manier voor mij om de CO2 waarde te verhogen is om de PH naar beneden te brengen.

Nu wil ik de PH waarde dus terug brengen naar 6,5 ( wat nog steeds prima is voor de vissen die er in gaan komen)

Met een PH van 6,5 zou ik uit moeten komen op ongeveer op een CO2 waarde van 28 of misschien iets veiliger op een PH van 6,6 gaan?

iemand hier iets op aan te merken of toe te voegen? hoor het graag
Wanneer je werkt met een controller zal deze de PH (!) waarde meten en die vergelijken met het PH level in het water en de ingestelde water. En afhankelijk van de uit uitkomst al of niet CO2 toevoegen. De CO2 electrode bevat overigens kaliumchoride (KCI) vloeistof.

Ik denk dat je gelijk hebt als je de mooiste plantenbak wilt hebben.
Er zijn duidelijk verschillende meningen En ik heb de knoop doorgehakt.

Bodem blijft er in. CO2 gaat op de aantal bellen per minuut met dropchecker.
Feit blijft wel dat ik er geen alleen plantenbak van wilt maken. Maar wil het uiteraard zo mooi mogelijk krijgen. DUS de PH controller mag ik retour geven. In de plaats daarvan komt er een Chihiros 4-kanaals doseerpomp op voor de planten voeding. Dan kan ik het niet vergeten en dagelijks precies de juiste voeding toe te voegen.
Nog nooit zo gewerkt, maar zoals ik al zei, de techniek heeft mijn interesse dus we gaan het proberen. En wilde de PH controller niet zomaar retour doen. Ook de winkel moet zijn geld verdienen. En dat lukt niet door alles maar retour te sturen
Planten nemen hun voeding op, afhankelijk van de soort middels de waterkolom of de bodem. Maar ook via de waterkolom én de bodem. Je hoeft voor een plantenbak niet beslist een voedingsbodem te hebben, ik heb die nog nooit gehad. Bij de inrichting van een bak strooide ik altijd een dun laagje kleibolletjesmix en lateriet poeder op de bodem. (Aquariumbemesting.nl) Daar bovenop een laagje zand met daarboven een grindlaag. Wanneer de onderlaag uitgewerkt is kan je Kleibolletjesmix/lateriet bolletjes bij de plantensteken, voedsel dus waar de planten niet meer aan hoefden te wennen. Met daarnaast voedsel via de waterkolom waaronder overigens ook CO2 behoort.

IMG_20201015_100852.jpgIMG_20201003_154914.jpgIMG_20201003_154928.jpg

Planten nemen hun voeding op, afhankelijk van de soort middels de waterkolom of de bodem. Maar ook via de waterkolom én de bodem. Je hoeft voor een plantenbak niet beslist een voedingsbodem te hebben, ik heb die nog nooit gehad. Bij de inrichting van een bak strooide ik altijd een dun laagje kleibolletjesmix en lateriet poeder op de bodem. (Aquariumbemesting.nl) Daar bovenop een laagje zand met daarboven een grindlaag. Wanneer de onderlaag uitgewerkt is kan je Kleibolletjesmix/lateriet bolletjes bij de plantensteken, voedsel dus waar de planten niet meer aan hoefden te wennen. Met daarnaast voedsel via de waterkolom waaronder overigens ook CO2 behoort.

Bekijk bijlage 384959Bekijk bijlage 384957Bekijk bijlage 384958
SCHITTEREND

Wanneer je werkt met een controller zal deze de PH (!) waarde meten en die vergelijken met het PH level in het water en de ingestelde water. En afhankelijk van de uit uitkomst al of niet CO2 toevoegen. De CO2 electrode bevat overigens kaliumchoride (KCI) vloeistof.
ik begrijp dus dat de PH niet zaligmakend is als je een PH verlagende bodem gebruikt. Want dan is niet de CO2 die de PH verlaagd maar de zuren. Dus kan je alsnog een CO2 tekort hebben. En dat klinkt mij wel logisch in de oren.

Want dan is niet de CO2 die de PH verlaagd maar de zuren
Als je co2 gebruikt zal de bodem en de co2 voor een lagere ph zorgen. Meestal verlaagd zo n bodem tot een bepaald punt. Ik gebruik ook een ph verlagende bodem en dan zakt de ph tot net iets onder de 6.

Zowel Benvo als Cornelius hebben schitterende bakken de ééne op zand/grind de andere voornamelijk op soil gericht.
Je ziet beide zijn mogelijk om er wat moois van te maken .
Aan jou de :juggle::juggle:keuze welke richting je uit wenst te gaan.

ik heb de controller inmiddels al retour gedaan. Dus bodem houden we, maar co2 ga ik op de 'ouderwetse' manier toevoegen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan