Wat is er nieuw

KH, pH en CO2 gehalte

LaLizzerd

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2020
Berichten
1,907
Leeftijd
34
Locatie
Leeuwarden
Hallo allemaal,

(Vooral ter lering, vermaak en discussie. In mijn ogen heb ik niet een echt probleem)

Sinds kort heb ik een pH controller aangeschaft van Dennerle.

De reden: er is een beetje baardalg aanwezig en daar stoor ik me aan. Het meeste is na de opstart inmiddels weg, maar op een paar planten zit een hardnekkig randje op de bladeren. Veelal de wat langzaam groeiende planten. Ik hoop dat ik met een controller een iets stabieler CO2 gehalte krijg en dat dit de laatste tik is. Afijn, daar gaat deze post niet over.

IJken controller
Ik heb gisteren de controller geijkt met nieuwe vloeistoffen, precies volgens het boekje. Schoonmaken in gedestilleerd water en afdrogen voor het in een andere vloeistof gaat etc. Dus het apparaat is op de juiste manier geijkt.

PH meting
Als eerste heb ik de elektrode een dag in het water gehangen zonder deze op de CO2 aan te sluiten (dus de CO2 zat gewoon op de tijdschakelaar).
Ik wilde eerst eens weten wat mijn pH gehalte nou precies was. Dit bleek 6,78 te zijn. Ik heb het nagemeten met de JBL pH drupptest en deze komt ook op een kleur tussen 6,6 en 6,8.

Ik heb gedurende de dag en avond de pH opgeschreven. Eigenlijk was de pH heel stabiel. Vanaf 13:40 tot 01:40 (ja Netflix..). 6,78 en 6,68 zijn de uiterste waarden. Verwaarloosbaar dus.

KH test
Mijn KH in het aquarium is namelijk 9 of 10, afhankelijk of je de eerste druppel mee telt. Colombo testset. De KH test is ook nog niet over datum (nog geen half jaar open).

Tabel CO2 gehalte
Gezien de bekende KH/pH/CO2 tabel zou mijn CO2 gehalte enorm hoog moeten zijn.
Met een KH van 9 en een pH van 6,7-6,8 zou ik op 42,2-53 ppm co2 zitten.
Met een KH van 10, dezelfde pH zou ik op 46,8-58,9 ppm co2 zitten.

Dropchecker en vissen
Voor mensen gelijk in paniek raken: de vissen doen het prima! Ze happen niet naar lucht, zwemmen gewoon rechtop, eten goed en zijn goed op kleur.
Uiteraard heb ik ook een dropchecker in de bak hangen. Twee zelfs. In beide dropcheckers zit 20ppm vloeistof. Dus de omslag van blauw naar groen is bij 20 ppm CO2. Deze vloeistof vervang ik minimaal 1x per maand. Zowel links als rechts en boven en onder in de bak heeft de dropchecker dezelfde lichtgroene kleur. Er is een foto bijgevoegd 🙂

Mogelijke andere zuren
Ik heb ik dit aquarium geen pH verlagende bodem. ik heb er wel corbo wood en een paar (drie) bladeren in voor de garnalen. De bak is 350 liter, dus verwacht daar niet veel effect van eigenlijk.

Een heel verhaal is het geworden! Maar ik ben benieuwd naar meningen, gedachten en ervaringen van anderen!
 

Bijlagen

  • IMG_20210605_140722976.jpg
    IMG_20210605_140722976.jpg
    144.4 KB · Weergaven: 82
  • IMG_20210529_163902480.jpg
    IMG_20210529_163902480.jpg
    470.6 KB · Weergaven: 80
Laatst bewerkt:
Ik tel de eerste drup mee zoals ik je al aangaf en heb dezelfde hoge co2 waarde met de tabel terwijl de dropchecker niet meer is dan lichtgroen. De tabel blijkt dus niet altijd betrouwbaar en dat lees je vaker omdat een kh test ook andere zuren meet als ik het goed heb.
De dropchecker meet de co2 zonder beinvloed te worden door andere stoffen zoals zuren in het water.
 
In de Colombo test moet inderdaad de eerste druppel geteld worden. Deze druppel geeft namelijk een KH tot 1 aan. (Eerste druppel van 0 tot 1, tweede druppel van 1 tot 2 enz.) Ik gebruik geen dropchecker maar mijn gemeten pH waarde komt altijd aardig overeen met de waarde die met een druppeltest naar voren komt.
 
In de Colombo test moet inderdaad de eerste druppel geteld worden. Deze druppel geeft namelijk een KH tot 1 aan. (Eerste druppel van 0 tot 1, tweede druppel van 1 tot 2 enz.) Ik gebruik geen dropchecker maar mijn gemeten pH waarde komt altijd aardig overeen met de waarde die met een druppeltest naar voren komt.
Dan is mijn KH 10. Bij een pH van 6,7 😬
 
Als je druppels en je ph probe dezelfde waarde aangeven zal die waarde echt wel kloppen.

Dan is of je KH test niet goed (meet je kraanwater eens en vergelijk met je rapport van je water leverancier).

Of er zit iets in je bak dat iets doet met je ph of je hebt dezelfde conclusie als wij getrokken dat die tabel met een korreltje zout genomen moet worden.

Gewoon je probe gebruiken om je co2 op een mooie groene druppel te sturen.
 
Of er zit iets in je bak dat iets doet met je ph..
Zover ik weet beïnvloed co2 de kh niet meetbaar omdat het een zwakzuur is maar er kunnen dacht ik wel andere zuren zijn die ook de kh beïnvloeden. Daarom zegt men ook altijd dat de tabel niet meer is dan een ruwe indicatie.
 
Daarom zeg ik ook ph en geen KH. Co2 beïnvloed idd geen KH, KH kan wel door gebrek aan co2 dalen omdat planten het gaan gebruiken. Of in een vieze bak doordat je bacteriën het opeten.

Maar in een normale bak is KH min of meer stabiel.

PH kan wel heel makkelijk door co2 worden beïnvloed maar ook nog door andere zaken. Als je je water met iets aanzuurt klopt die tabel dus al niet meer.
 
Als je druppels en je ph probe dezelfde waarde aangeven zal die waarde echt wel kloppen.

Dan is of je KH test niet goed (meet je kraanwater eens en vergelijk met je rapport van je water leverancier).

Of er zit iets in je bak dat iets doet met je ph of je hebt dezelfde conclusie als wij getrokken dat die tabel met een korreltje zout genomen moet worden.

Gewoon je probe gebruiken om je co2 op een mooie groene druppel te sturen.
De KH test is echt nog steeds goed. Want ik meet deze KH al vanaf het begin af aan zo. Mijn kraanwater schommelt tussen een KH van 9 tot 11 (tot nu toe). Met de waterrapportage kan ik zelf vrij weinig, daar staat wel waterstofcarbonaat op, maar ik weet niet hoe dit omgerekend moet worden😳

Maar ik neem inderdaad de tabel met een korreltje zout. Heb nu al een jaar gewerkt zonder pH controller. Alleen gekeken naar de vissen, planten en dropchecker en dat was prima goed.

Edit: bij mijn weten is er niet iets wat de pH echt kan beïnvloeden behalve het hout. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit een enorm grote invloed heeft.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210606-154400.png
    Screenshot_20210606-154400.png
    555.3 KB · Weergaven: 80
Was je pH voor je algen hoger? Ik had namelijk aardig wat alg en toen dat op een gegeven moment begon af te sterven dook m'n pH met een paar tienden naar beneden zonder dat ik wat aan de kH of co2 had veranderd. M'n pH was altijd 7 a 7,1 na de algensterfte 6,6 en nu blijft deze op 6,8 steken. Mijn geleidbaarheid liep overigens ook erg op toen.

Gr
Stefan
 
KH zakt hier ongeveer met 0,5-0,25 graad per week.
PH is relatief strak zonder controller, ik heb een schommeling van 0,5 tussen dag en nacht.

Dat gezegd hebbende heb ik ook volgens de tabel ongeveer 45ppm CO2
2 dropcheckers, ook beide voorzien van 20ppm vloeistof zijn mooi groen.
Die hele tabel kan wat mij betreft de deur uit..
Die is gebaseerd op “dood” water, iets wat wij niet hebben.
Er zijn dus processen in het aquarium die invloed hebben op de PH (en KH) waardoor die tabel kompleet nutteloos is
 
KH zakt hier ongeveer met 0,5-0,25 graad per week.
Wat is daar de reden van Wouter?

Voor de rest ben ik het eens met je betoog en adviseer mensen dan ook om een dropchecker te gebruiken.
 
Maar ik neem inderdaad de tabel met een korreltje zout. Heb nu al een jaar gewerkt zonder pH controller. Alleen gekeken naar de vissen, planten en dropchecker en dat was prima goed.

We hebben gewoon gekeken wat de ph van het water was na een verversing. Daar gaan we gewoon een stuk onder zitten net zo lang tot de drop checks mooi groen zijn.

De ph controller is hier dus meer een manier om de PH stabiel / binnen een bepaalde bandbreedte te houden zolang de lampen aan zijn zodat we niet met ingewikkelde tijdschema's hoeven te werken.

De KH /ph tabel klopt hier overigens vrij aardig. Maar als er iets in de waterbron zit wat het water aanzuurt kan ook zo'n tabel beïnvloeden.
 
Eigenlijk meet ik nauwelijks maar deze discussie maakte ook mij wat nieuwsgiering. Mijn pH waarde schommelt tussen 6.8 en 6.9 (automatisch systeem) en mijn KH geeft 4 aan. Waarmee ik trouwens ook op de tabel wel ongeveer in de goede zone zit. Een dropchecker heb ik nog nooit gebruikt. Wellicht ook interessant in dit kader, mijn bemesting is ook dagelijks; 4 ml. Tenso cocktail, 2 ml, mix kaliumsulfaat/magnesiumsulfaat, 2 ml. nitraat (KNO3), 1 ml. fosfaat (KH2PO4). Handmatig eens per week 5 ml. Fe.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk meet ik nauwelijks maar deze discussie maakte ook mij wat nieuwsgiering. Mijn pH waarde schommelt tussen 6.8 en 6.9 (automatisch systeem) en mijn KH geeft 4 aan. Waarmee ik trouwens ook op de tabel wel ongeveer in de goede zone zit. Een dropchecker heb ik nog nooit gebruikt. Wellicht ook interessant in dit kader, mijn bemesting is ook dagelijks; 4 ml. Tenso cocktail, 2 ml, mix kaliumsulfaat/magnesiumsulfaat, 2 ml. nitraat (KNO3), 1 ml. fosfaat (KH2PO4). Handmatig eens per week 5 ml. Fe.
Zit hier op PH 6,5 met een KH van 3.
M’n vissen hadden volgens de tabel al een tijdje dood moeten zijn maar m’n dropchecker word niet eens licht groen.
Ook als ik water neem en dat 24 uur laat staan is de ph niet hoger dan 7,2 wat mijn inziens duid op een CO2 concentratie die lager is dan 30ppm
 
Was je pH voor je algen hoger? Ik had namelijk aardig wat alg en toen dat op een gegeven moment begon af te sterven dook m'n pH met een paar tienden naar beneden zonder dat ik wat aan de kH of co2 had veranderd. M'n pH was altijd 7 a 7,1 na de algensterfte 6,6 en nu blijft deze op 6,8 steken. Mijn geleidbaarheid liep overigens ook erg op toen.

Gr
Stefan
Ik heb in december de bak omgezet en toen moest ik de CO2 opnieuw afstellen (op dropchecker kleur gestuurd). Ik verwacht dat de pH daarvoor wel hoger was, CO2 doet de pH natuurlijk wat dalen 🙂
 
Ik heb nog een vraag aan de kenners met een controller hier.
Ik heb nu de pH van 6,7 instelt. Vanaf een pH van 6,8 schakelt de CO2 in. De CO2 heeft bijna de hele dag uitgestaan om, toen kwam de pH pas op 6,8. Nu wordt er weer ongeveer een uur CO2 toegevoegd en de PH zakt nog niet echt naar 6,7.

Krijg ik hier een probleem mee zodra het licht uit gaat (dat de CO2 door blijft gaan)? 🤔

Of is het bijvoorbeeld beter om de 'meet gevoeligheid' (hysterese) op 0,05 in te stellen ipv 0,1?
 
@rjoemman

Jij had die hysterese toch uiteindelijk op 0.05 gezet?

Er zijn mensen die in de nacht een extra tijdschakelaar er achter zetten (via een tweede magneet schakelaar).

Tegelijk kan natuurlijk snachts co2 toevoegen niet veel kwaad. Maar nodig is het ook niet.

Onze eigen controller heeft een tijdschakelaar.
 
@rjoemman

Jij had die hysterese toch uiteindelijk op 0.05 gezet?

Er zijn mensen die in de nacht een extra tijdschakelaar er achter zetten (via een tweede magneet schakelaar).

Tegelijk kan natuurlijk snachts co2 toevoegen niet veel kwaad. Maar nodig is het ook niet.

Onze eigen controller heeft een tijdschakelaar.
Ja ik kan altijd die tijdschakelaar er tussen zetten. Ik kijk het even aan met de vissen (die moeten niet vergassen natuurlijk 😅)
 
Ik heb hem ook ingesteld op 0,05 met een ph van 6.7. De co2 slaat dan aan met een ph van 6.75 en weer uit op 6.65. Een tijdklok gebruiken heeft hier niet zoveel zin denk ik want in de nacht wordt er geen co2 verbruikt door de planten en s morgens zal hij dan een grotere toevoeging moeten doen door co2 wat is ontsnapt bij de gasuitwisseling.
 
@rjoemman

Jij had die hysterese toch uiteindelijk op 0.05 gezet?

Er zijn mensen die in de nacht een extra tijdschakelaar er achter zetten (via een tweede magneet schakelaar).

Tegelijk kan natuurlijk snachts co2 toevoegen niet veel kwaad. Maar nodig is het ook niet.

Onze eigen controller heeft een tijdschakelaar.
Yes
 
Ik heb ook weinig vertrouwen in de CO2 tabel en ga vooral af op de gezondheid van de vissen, groei van de planten, en ter controle: de kleur van de dropchecker.
De KH waarde is 6 en de controller staat sinds 2 weken ingesteld op PH 6,55 en kleurt licht groen.
Voorheen stond de controller ingesteld op PH6,6
Volgens de PH tabel bevat het water een CO2 waarde van ongeveer 55mg/liter en zou dus dodelijk zijn voor de vissen.
Het verlagen van de PH waarde met 0,05 heeft een grote positieve invloed gehad op de planten en geen verschil voor de vissen.
De controller geeft zelden CO2 zodra het donker is.
Hij geeft soms wel CO2 als het aquarium donker is maar veel verlichting krijgt van de omgeving.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan