Wat is er nieuw

KH stabiliseren

Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Leeftijd
43
Website
www.instagram.com
Beste mensen,
Sinds 16 januari hebben we een nieuwe bodem (hornbach zwart zand) en nieuwe filter (eheim experience 250).
Ik voeg dagelijks easy life liquid carbo toe en wekelijks easy life profito

De waterwaarden zijn 18-1-2020
ph 7 - 7,5
gh 7
kh 4
nh3-no2, no3 0
Niks gedaan.

De waterwaarden zijn 25-1-2020 - voor de waterwissel (25%)
ph 7,5-8
gh 5
kh 3
nh3-no2, no3 0
Daarna toegevoegd:
30 mililiter KHPlus van Aquatic Nature

De waterwaarden 30-1-2020 - voor de waterwissel (25%)
ph 7,5-
gh 6
kh 4
nh3 - no2 - no3 0
Daarna toegevoegd:
30 mililiter KHPlus van Aquatic Nature --> Gaat de waterwaarde nu naar 5 of blijft het op 4

Hopelijk heb ik de KH over een paar dagen op 5, daar wil ik hem ook op houden.
Hoe kan ik dat het beste doen met de verversingen? moet ik dan bij een 25% waterwissel 30 mililiter toevoegen? of meer?

Doel is uiteindelijk om de waterwaarden op
ph 7,5
gh 7-8
kh 5

te hebben.

Alvast bedankt

Heb je het Aquasand van de Hornbach? Als je de kh op de gewenste waarde hebt dan moet je denk ik enkel toevoegen bij het ververswater want wat nog in de bak zit na het verversen heeft dan de juiste kh al.
Nu is meten met druppels ook niet echt makkelijk en hangt veel af van het omslagpunt. Ik meet hier de ene keer 4 en dan weer 5 dus ook niet altijd gelijk terwijl ik eigenlijk wekelijks hetzelfde toevoeg.

Top Bedankt. Hopelijk heb ik het dan nu op de juiste waarden. Kan ik het aantal liters dan afmeten en dan toch toevoegen aan de bak. Ik ververs vrijwel direct uit de kraan.

Wat voor kh komt er uit de kraan dan?

ja je kunt het gewoon in de bak toevoegen als dat gemakkelijker is.

waarom wil je eigenlijk KH 5?

Als dat het enige is wat je over droomt wil ik wil ruilen 🙂

Kh wordt ook de tijdelijke hardheid genoemd.
Stabiel zal die dan ook nooit zijn. Immer zal die verminderen door bvb meer co2 maar ook wordt die opgenomen door slakken, planten en vissen om te groeien.
Je kan ook werken met bepaalde soorten steen (er bestaan in de garnalenhobby bepaalde stenen die de mineralen op peil houden, daar ken ik zo de naam niet van) maar ook sepia of oesterschelpen worden voor dat doel gebruikt (vooral bij vijvers die te zacht worden door het vele regenwater).
Poedergewijs kan je ook natriimbicarbonaat gebruiken (bakingsoda) ipv (het wss veel duurdere) kh+

De bak draait nu sinds 16 januari (met nieuwe bodem en filter dus). Dus nu een goede 3 weken. Maar nog altijd geen stijging van nh3, NO2 of NO3 gezien, maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gemeten in dit aquarium. In de kleinere wel.

pH 7,5
Gh 6
KH 4
Nh3, NO2, NO3 = 0.

Wat een perfecte waardes voor een plantenbak! Bedoel het kraanwater dan he!
Komt zeker uit de Eifel.

Ik zou er zelf niet aan gaan rommelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan