Wat is er nieuw

kH stijgt naar 9 na herinrichting + toevoeging CO2

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lyasco
  • Startdatum Startdatum
L

Lyasco

Guest
Hoi,

De kH-waarde in mijn aquarium lag altijd zo rond de 6, met een pH van 7,5.

Nu heb ik een aantal weken geleden wat veranderingen doorgevoerd:
  • Kienhout verwijderd
  • Spiderwoord toegevoegd
  • Mosballen verwijderd
  • Lilaeopsis Novae-Zelandiae (mat) toegevoegd
  • Microsorium pteropus (Javavaren) toegevoegd
  • CO2-installatie aangesloten (eerder wel al ooit bio CO2 gebruikt)
En nu meet ik de laatste tijd regelmatig mijn pH en kH, in verband met het goed instellen van de CO2 en nu valt mij op dat de kH tegenwoordig rond de 9 ligt. De pH is nu (kleur is niet precies gelijk) rond de 7.

Met deze waardes zou het CO2-gehalte rond de 27 mg/l liggen, wat te hoog is. Mijn dropcheckers geven overigens wel gewoon een mooie groene kleur weer.

Heeft iemand enig idee waardoor mijn kH hoger geworden kan zijn en/of wat ik hieraan kan doen?
Alvast bedankt!

Dan heeft u ergens kalk in de bak.

CO2 toevoegen verzuurd het water. Kalk lost dan iets op. KH stijgt.
Zolang er kalk in de bak zit, zal u pH niet onder de 7 komen. Want dan lost er weer kalk op.
In uw vorige situatie merkte u dit niet, want bij een pH van 7,5 treed dit effect nagenoeg niet op.

Het kan iets in de bodem zijn. Sommig zand bevat schelpjes.

Met onze testsetjes is de stijging van de kh door toevoeging van co2 niet waar te nemen zover ik weet.

Nee dat klopt. Die bedoelde in niet. Ik bedoelde dat het zure water de kalk oplost.

Ja ok, dan snap ik hem😉

Dan heeft u ergens kalk in de bak.

CO2 toevoegen verzuurd het water. Kalk lost dan iets op. KH stijgt.
Zolang er kalk in de bak zit, zal u pH niet onder de 7 komen. Want dan lost er weer kalk op.
In uw vorige situatie merkte u dit niet, want bij een pH van 7,5 treed dit effect nagenoeg niet op.

Het kan iets in de bodem zijn. Sommig zand bevat schelpjes.
Ik heb al jaren van dat fijne zwarte grind (dacht Dennerle Kristal Kwartsgrind) in mijn aquarium zitten, kan dat en zeker na zoveel jaar kalk afgeven?
Moet zeggen dat ik ook geen idee heb waar kalk vandaan zou kunnen komen, er lag voor de herinrichting wel leisteen en nog een andere soort (naam weet ik niet meer maar gehaald bij de LFS) in maar die zijn er nu dus uit.

Bodem bevat geen kalk idd.

Is het aan te raden om bijvoorbeeld een tijd lang met, deels, gedemineraliseerd of gekookt water de waterwissels te doen?

Gekookt water gaat het niet oplossen, de laatste keer dat ik een eitje kookte kwamen de kalkbrokken me niet tegemoet slingeren in ieder geval!
osmosewater zou natuurlijk een uitkomst kunnen bieden.

Wel is het raar dat je geen kalkhoudende stenen in je bak hebt. Die buffer moet ergens in zitten toch?

Stenen als leisteen zijn erg kalkrijk en zoals hier al is gezegd lost het pas op bij een lage PH, hoelang het al in een bak ligt maakt niet uit.

je waardes van je ververs water al een gemeten mischien daar iets aan de hand

@XfiXit de kH stijgt juist sinds de leistenen uit de bak zijn. Of zal het nog een aantal waterwissels duren voordat de door hun afgegeven kalk verdwenen is?

@flipper34 dat is een goede, heb ik vroeger wel ooit gedaan maar al lang niet meer. Toch maar weer eens doen.

---

Net even de kH van het kraanwater met twee testen (Sera druppeltest en Colombo druppels) gemeten en jawel hoor, het kraanwater blijkt (op dit moment tenminste) een kH van 8 te hebben.

Nu komt dan dus echt de vraag op, hoe krijg ik dit in mijn aquarium naar beneden?

Laatst bewerkt door een moderator:
Door het toevoegen van zuren, of het beperken van kalk invoer.

Dus werken met middeltjes, looizuren(turf/bladeren) of het gebruik maken van osmosewater dus.😀

Middeltjes zou ik lekker achterwegen laten.

zou t houden op Turf of osmose/regenwater.

Misschien heb ik het helemaal fout maar verlaagt catappa ook de kH? En zo ja zou een middel als Easy Life Catappa-X (wat het water niet verkleurd) dan ook werken?

Catappa bladeren geven ook looizuren af denk ik, alleen in veel mindere mate dan turf of elzenproppen.

Het extract ken ik niet, maar de looizuren veroorzaken de verkleuring. Dus ik neem aan dat het niet heel effectief zal zijn.

zou het bij de bron aanpakken anders blijft het op en neer gaan
dus osmose water en daar de meng verhouding in vinden

Waar/hoe komen jullie eigenlijk aan osmose water? Gaan jullie die op een zondagmiddag met een jerrycan van een heleboel liters halen 😀 of werken jullie allemaal met een osmose-apparaat?

Ander bijkomend vraagje, mijn pH verlaag ik door middel van Co2. De mogelijkheden die de kH verlagen, zoals turf verlagen volgens mij ook de pH. Kom ik dan weer niet in de problemen met een te lage pH-waarde?

Mocht je osmose willen gaan maken dan heb je voor 40 euro een goed apparaat bij osmoseapparaat.nl

Eigen osmose toestel met 2 in serie 100gpd Filmtec membranen, di en silicaat filter. Opbrengst rond 760 liter /24uur.

Sodeknetter, kom ik aan met me 180l/dag

Ik ben nu, alleen nog maar om informatie in te winnen, aan het kijken naar een OsmoPure 50 BA osmose apparaat.
Er staat dat deze 190 ilter per 24 uur kan produceren, weet iemand hoeveel water je verbruikt om deze 190 liter te produceren?

En i.v.m. de kosten, het apparaat zelf is 39,99 (incl. filters en membraan) de losse fliters 7,95 per stuk (2 nodig en met beide kan je 6000 liter osmose water produceren, dus dat valt mee) maar het membraan kost los 29,95. Hoe vaak dient deze vervangen te worden?

De verhouding is ongeveer 1 liter osmose- op 3 liter afvalwater. Afhankelijk van temperatuur leidingwater en gebruik van boosterpomp. Rendement met boosterpomp is hoger. Verder hangt het af van de kwaliteit van het membraan. Filmtec membranen werken bij lagere druk in vergelijking met andere merken en zijn de beste die je kan krijgen. Ga je membranen in serie zetten haal je een nog hoger rendement. Verhouding osmose- afvalwater zal dan ongeveer 1:1 zijn. Raadzaam is om membraan regelmatig te spoelen. Vervangen van membraan afhankelijk van gebruik ongeveer eens per 3 jaar. Erg belangrijk is dat membraan NOOIT droog mag komen te staan.
Ik maak gebruik van 2 in serie geschakelde 100GPD Filmtec membranen en haal 760 l/24h

De verhouding is ongeveer 1 liter osmose- op 3 liter afvalwater. Afhankelijk van temperatuur leidingwater en gebruik van boosterpomp. Rendement met boosterpomp is hoger. Verder hangt het af van de kwaliteit van het membraan. Filmtec membranen werken bij lagere druk in vergelijking met andere merken en zijn de beste die je kan krijgen. Ga je membranen in serie zetten haal je een nog hoger rendement. Verhouding osmose- afvalwater zal dan ongeveer 1:1 zijn. Raadzaam is om membraan regelmatig te spoelen. Vervangen van membraan afhankelijk van gebruik ongeveer eens per 3 jaar. Erg belangrijk is dat membraan NOOIT droog mag komen te staan.
Ik maak gebruik van 2 in serie geschakelde 100GPD Filmtec membranen en haal 760 l/24h
Oke, er vanuit gaande dat ik 10 liter osmose water wil hebben (50-50% osmose + kraan / 20 liter totaal voor een 54 liter aquarium). Dat betekend dus dat ik zo'n 40 liter verbruik. Het gebruik van een Filmtec membraan zorgt niet voor een hoger rendement maar alleen dat het goed werkt op lagere druk, vervanging eens per 3 jaar.

Met het eerder genoemde apparaat betekend dit dan dat ik binnen +/- 75 minuten de 10 liter kan produceren met 30 liter afvalwater.

Begrijp ik het zo goed?

De Osmopure 50GBA geeft ca 190 l/24 uur. Dit komt neer op ca 8 liter/uur. Je beredenering is correct over de opbrengst en afvalwater. Je zal merken dat in de winter bij koud leidingwater de opbrengst lager is dan in de zomer als het water wat warmer is. Vandaar ook de specificatie van 190GPD bij 25 graden. Ik zou zeker de overweging meenemen voor de upgrade naar Filmtec membraan.

De Osmopure 50GBA geeft ca 190 l/24 uur. Dit komt neer op ca 8 liter/uur. Je beredenering is correct over de opbrengst en afvalwater. Je zal merken dat in de winter bij koud leidingwater de opbrengst lager is dan in de zomer als het water wat warmer is. Vandaar ook de specificatie van 190GPD bij 25 graden. Ik zou zeker de overweging meenemen voor de upgrade naar Filmtec membraan.
Bedankt voor de informatie.

Ik ga er nog even naar kijken en zal vast nog wel met wat vragen komen mocht ik echt de keuze maken om te gaan beginnen met osmose. :regen:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan