Wat is er nieuw

Kh te hoog?

Nieuwtje

Member
Lid geworden
19 augustus 2022
Berichten
23
Leeftijd
37
Huidige waterwaarden:
pH 7,5
Kh 13
No2 0
No3 net onder 1
Nh4 0

Volgens jbl druppeltest zijn meeste waarden ok, no3 mag net een tikje hoger (bijna 1 qua kleur maar nog net iets lichter).
Alleen bij de kh waarde stel ik mij vragen: is deze niet hoog? pH zit ook net wat aan hoge kant.

Doel is (waarschijnlijk) volgende toe te voegen op termijn:
- tetra (kardinaal of neon)
- dwerggoerami
- Corydoras

Is er risico aan hoge kh?
Ik lees dat dit een buffercapaciteit voorziet die bescherming biedt tegen waterschommelingen, maar ik ga er vanuit dat er ook iets als te veel is?
 
Ik lees dat dit een buffercapaciteit voorziet die bescherming biedt tegen waterschommelingen, maar ik ga er vanuit dat er ook iets als te veel is?
Dat is alleen van toepassing met CO2 toevoeging voor je planten. Met een KH van 14 heb je nog steeds zacht water. en plantjes doen het daar prima op.
Of het voor je vissen uitmaakt denk ik niet. Maar daar heeft iemand ander wellicht veel meer verstand van als ik.
 
Je nitraat (NO3) waarde mag best zo rond de 20 staan en je fosfaat (PO4) op zo'n 2. (Een verhouding van 10 staat tot 1) In mijn bak hield ik een NO3 waarde aan op 10 en Mijn PO4 op 1. Je verhouding KH tot PH is niet zo gek. Tenzij je meent dat je carbonaathardheid in het water verlaagd moet worden. Deze hardheid verbind je zuren in het water. Dus je water is minder zuur. Wat wel van belang voor je planten is. Voor Cichliden is deze hardheid niet zo raar.
 
Het is hoog. Als een KH van 14 zacht is, is een blok beton dat ook.

opzichzelf kan het niet direct veel kwaad, zolang je geen vissen hebt die perse zacht zuur water nodig hebben, en dat is met jouw lijstje niet het geval.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan