Wat is er nieuw

KH te laag?

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Leeftijd
30
hallo,

vanmiddag is even wat water testjes gedaan (jbl druppeltest)
in mijn Z-A bak.

KH was 3
GH was 4
PH was 6.8

nu "schrok" ik wel een beetje van de KH, wij hebben hier zeer zacht water. maar normaal was de KH5.

ik dus mijn kraanwater ook is nagemeten... deze kwam eerst met 5 KH uit de kraan maar meet nu net als in het aquarium een KH van 3
verder was de ph 7,4 en gh 4 uit de kraan.

nu had ik begrepen dat je kh het beste boven de 5 houd ivm plotselingen PH verlagingen.

1. kan iemand dit verklaren?
2. zouden jullie het zo laten of toch maar proberen de kh wat omhoog te halen?

er staat namelijk ook een malawibak op de planning....

dit is wat Vitens aangeeft:

vitens 1.PNG

vitens 2.PNG

Laatst bewerkt:
Heeft u deze week iets aan het aquarium gedaan?

laatste wat ik gedaan heb ik 5 dagen terug, dat was water verwisseld + plantenvoeding.

Vitens geeft daar aan dat de totale hardheid uitgedrukt in Duitse graden in de periode januari - juni 2016 steeds tussen de 6.2 en 7.1 heeft gelegen, nietwaar?
In die periode heb je zelf ook niks geks gemerkt?

Wat let je om een met Vitens te bellen? "goh, is er recent iets gebeurd / heeft iets plaatsgevonden waardoor....."

Vitens is niet helemaal betrouwbaar met de hardheid, ik werk met waterontharders en moet dus dagelijks het kalk meten door heel Nederland en wat de vitens zegt klopt vaak niet. Als het inderdaad 6 is heb je erg zacht water, Nederlandse gemiddelde is 9,5.
Kh te laag zorgt voor ph schommelingen dat de vissen niet altijd fijn vinden. Ik zou zelf kh+ kopen wat je kunt toevoegen

Even los van de oorzaak van deze daling, gezien je watersamenstelling en de totale waardes zou ik mij niet direct zorgen maken over een PH val. Hoe lager de KH, hoe groter de kans. Naar wat ik wel eerder her en der heb gelezen wordt dit pas echt kritisch wanneer je KH naar de 2 zou gaan.

Verder zoekt water een natuurlijk evenwicht. Ik denk dat jij PH en KH redelijk in de juiste balans liggen, zeker omdat jij er ook geen middelen bij hebt gedaan om dit te bevinvloeden.

Ik persoonlijk denk dat je je over deze waarden m.b.t. een PH val geen zorgen hoeft te maken, ziet er in mijn beleving niet verontrustend uit.

Mocht je CO2 toevoegen, dan moet je in ieder geval de hoeveelheid niet gaan verhogen, maar kon uit je verhaal niet direct opmaken of je dat doet.

nouja.. weet niet hoe lang deze waardes al zo zijn, heb deze tests al een tijdje niet meer uitgevoerd.
wel andere tests gedaan maar kh/gh/ph al dik een paar maanden niet.

ik heb in het afgelopen half jaar 1 dode vis gehad. dus denk ook niet dat die ph schommelingen voor komen. maar wil het graag voorkomen 🙂

dus jullie zouden ook niet voor de zekerheid de kh en misschien ook de gh opschroeven met 1 punt? ookal doen die middeltjes soms meer kwaad dan goed.

PS: gebruik inderdaad geen co2

Laatst bewerkt:
Zoals sschot al aangeeft wordt de ph pas instabiel bij een kh van 2-3.

Voor Zuid-Amerikabak zou ik niets veranderen aan de waarden. Stabiele waardes zijn beter als steeds veranderende waardes wat gebeurt als je water gaat verversen.
Als je een Malawibak gaat starten, zou ik wel gaan zorgen voor veel kalkafgevende stenen en schelpen zodat het water harder wordt. En dan wel bij het verversingswater KH+ toevoegen.

Malawibak laat nog even op zich wachten. voorlopig houd ik t bij zuid amerika dus dan zit ik goed :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan