KH verhogen of juist niet


T

TLL

Guest
Nadat m'n hobby twee jaar heeft stil gestaan, ben ik weer begonnen met het opstarten van een nieuw aquarium.
Het aquarium draait nu zo'n twee weken in, betreft ongeveer 250 L

Er staan enkele plantjes in, waaronder snelgroeiers en komende dagen gaan er meerdere planten in om het plantenbestand lekker te vullen. Het is de bedoeling om er een mooie volle plantenbak van te maken.

Beiden weken heb ik het water gemeten. Bij waterverversen voeg ik voor 50% osmosewater toe.

Waterwaarden zijn als volgt:
PH 6,5 (tot 7) (sera testen dus de kleur is wat lastig af te lezen maar dichter bij 6,5 dan 7)
KH 1
GH (even geen testset in mijn bezit)
No2 0
No3 10
µS 462

Ik voeg Co2 toe en de vissen zitten er uiteraard nog niet in.

Mijn vraag nu: de KH blijft erg laag; lekker zo houden of juist toch de kh wat verhogen. M'n Ph blijft ondanks de lage kh stabiel
 
Waarom werk je met osmose ? Dit zorgt ook voor die lage KH
 
Ja klopt, maar ook voor andere nuttige verlagingen zoals de PH, No3 en Po4 die in kraanwater juist weer aan de hoge kant zijn
 
Wat noem je dan een hoge no3 en po4? Co2 verlaagt de ph namelijk ook al.
 
exacte waardes weet ik op het moment niet maar over het algemeen po4 1-2 en No3 10-35 mg/l. Nuttige stoffen maar over het algemeen in te hoge mate aanwezig
 
Persoonlijk vind ik een KH van 3,5 de ondergrens.
Daaronder riskeer een je een onstabiele pH en daarmee bedoel ik een pH die bijna steeds ok is, maar bij een storing in je CO2, kan deze wel naar beneden duiken
 
Meeste mensen moeten Po4 en NO3 toevoegen voor hun planten te voeden... Maar als je met zoveel osmose werkt dien je idd je KH te verhogen ja. Als je dit aanhoud zal je volgens mij enorme schommelingen in je PH gaan meemaken! C02 bemesting kan niet optimaal lopen en ik vermoed dat je PH voor dat je C02 aan gaat heeeeeeel hard zal afwijken van je PH op het moment dat je C02 uit gaat...

Je GH zal ook niet hoog zijn door de osmose. Hierin zijn de GH en KH 0.
 
exacte waardes weet ik op het moment niet maar over het algemeen po4 1-2 en No3 10-35 mg/l. Nuttige stoffen maar over het algemeen in te hoge mate aanwezig


Te hoog zou ik niet willen zeggen hoor. Vooral niet als je de laagste waarden neemt van de hoeveelheden die je noemt.
 
PH is voordat alles aan gaat net zo hoog als op het moment dat alles aan staat. KH uit de kraan is 7,5, PH 8.
Ik ga voorlopig de verhouding osmose/kraanwater aanpassen om te kijken of ik de KH toch iets op kan verhogen. Ik ben benieuwd wat dit met de overige waardes gaat doen.
Anders zat ik te denken om wat mineraalzouten aan het osmosewater toe te voegen
 
Met de genoemde waarden zou ik helemaal geen osmose gebruiken want po4 en no3 hebben planten juist nodig en door gebruik van co2 verlaag je ook de ph al.
 
Het is de bedoeling om er een mooie volle plantenbak van te maken.

Beiden weken heb ik het water gemeten. Bij waterverversen voeg ik voor 50% osmosewater toe.

Waterwaarden zijn als volgt:
PH 6,5 (tot 7) (sera testen dus de kleur is wat lastig af te lezen maar dichter bij 6,5 dan 7)
KH 1
GH (even geen testset in mijn bezit)
No2 0
No3 10
µS 462

Ik voeg Co2 toe en de vissen zitten er uiteraard nog niet in.

PH is voordat alles aan gaat net zo hoog als op het moment dat alles aan staat. KH uit de kraan is 7,5, PH 8.

Vreemd! De helft osmose water toevoegen en een KH van 1? 7,5 / 2 = 3.75



exacte waardes weet ik op het moment niet maar over het algemeen po4 1-2 en No3 10-35 mg/l. Nuttige stoffen maar over het algemeen in te hoge mate aanwezig

Met de genoemde waarden zou ik helemaal geen osmose gebruiken want po4 en no3 hebben planten juist nodig en door gebruik van co2 verlaag je ook de ph al.

Zoals John heel terecht zegt, zijn dit goede waardes voor een volle plantenbak met veel licht.
Zelf hanteer ik een lager fosfaat gehalte. Maar met 50% osmose kom je heel goed uit.
De echte verhouding, ga je pas na maanden weten. Dus aanpassen kan dan nog. Dit omdat je dan de nitraat en fosfaat belasting van de vissen weet.

Voor een stabiele pH zou ik zeker een KH van 4 aanhouden. Voor een volle plantenbak wil je 20-30 mg per liter CO2 hebben.
Daarbij hoort icm de KH een pH bij. De pH bepaal je adv je vissen. Hierbij hoort een streef pH. Bij de CO2 waarde hoort dan een KH waarde. Die stel je dan in.
Veelal doen mensen het andersom. CO2 toevoegen tot de juiste pH.

Zelf gebruik ik puur osmose water. Omdat ik erg veel silicaat heb. Ik voeg dan KH+ toe, en een mineraal zout voor de GH, hierin zitten ook vitale sporen. Je kunt dan zelf je waardes bepalen.
 
Zelf gebruik ik puur osmose water. Omdat ik erg veel silicaat heb. Ik voeg dan KH+ toe, en een mineraal zout voor de GH, hierin zitten ook vitale sporen. Je kunt dan zelf je waardes bepalen.


Haalt een osmoseapparaat standaard dan ook no3 en po4 eruit? Ik gebruik het voor de garnalen maar dacht dat je dan een apart filter moet installeren.

Edit: ik denk het eigenlijk ook wel want anders zou de geleidbaarheid hoger zijn bij osmose. Zit hier zo rond de 15-20uS.
 
Haalt een osmoseapparaat standaard dan ook no3 en po4 eruit? Ik gebruik het voor de garnalen maar dacht dat je dan een apart filter moet installeren.

Edit: ik denk het eigenlijk ook wel want anders zou de geleidbaarheid hoger zijn bij osmose. Zit hier zo rond de 15-20uS.

Handig als mensen zelf antwoord geven.:daisy:

Een osmose apparaat heeft het erg moeilijk met silicaat. Maar dit gaat er hier ook voor 85% uit! Dus dan gaat nitraat en fosfaat zeker lukken.
 
Een serieus osmose apparaat heeft oa aparte nitraat en koolfilter bv
 
Waarom zijn er dan aparte nitraafilters voor te koop Marcel?
 
Waarom zijn er dan aparte nitraafilters voor te koop Marcel?

Als je echt naar 0 wilt reduceren.

Ik zit nu achter die stomme ipad. Maar ik wil hier een tabel kopieren.
Daarin staat wat een osmose apparaat reduceerd, dus eruit haalt.
Maar ja die tabel gaat hier dus door elkaar.
Zal zo de pc eens opstarten.

Ach laat maar, hier de link. osmose
 
Als je echt naar 0 wilt reduceren.

Ik zit nu achter die stomme ipad. Maar ik wil hier een tabel kopieren.
Daarin staat wat een osmose apparaat reduceerd, dus eruit haalt.
Maar ja die tabel gaat hier dus door elkaar.
Zal zo de pc eens opstarten.

Ach laat maar, hier de link. osmose

Thanks. Nu snap ik het nut van zo n speciaalfilter zeg maar;). ook erg belangrijk voor zoutwater als ik het goed heb.
 
Handig als mensen zelf antwoord geven.:daisy:

Een osmose apparaat heeft het erg moeilijk met silicaat. Maar dit gaat er hier ook voor 85% uit! Dus dan gaat nitraat en fosfaat zeker lukken.
Begrijp ik het goed dat je met een standaard osmose apparaat 85% van je Silicaat er uit krijgt?
 
Begrijp ik het goed dat je met een standaard osmose apparaat 85% van je Silicaat er uit krijgt?

Jij snapt hem helemaal.

Ik heb even mijn metingen opgezocht.

Aqua dest. silicaat <0.1
Osmose (getest 1:1 met aqua dest.) silicaat 2x2 =4
kraanwater (getest 1:9 met aqua dest.) 10x2.5=25
Van 25 naar 4 is een reductie van 84%

De test gaat tot max 3 mg/l silicaat, dus vandaar verdunning met gedestilileerd water.
 
Wauw! Dat is spectaculair! Het silicaat in het water hier geeft bij de test gewoon donker donker blauw(Zwart!) als resultaat... :-/ dus mss is dit de oplossing voor mij?
 
Wauw! Dat is spectaculair! Het silicaat in het water hier geeft bij de test gewoon donker donker blauw(Zwart!) als resultaat... :-/ dus mss is dit de oplossing voor mij?

Ik moest mijn kraanwater ook verdunnen, want puur is het onmeetbaar met de test.
Wil je echt naar 0 silicaat, dan kun je er nog een silicaat hars filter aan koppelen.
Maar ik vind de 4 al acceptabel. Het aquarium zelf wordt lager dan 4. Het wordt deels verbruikt.
 

Terug
Bovenaan