Wat is er nieuw

Kh verlagen

Bart.Kh

Well-known member
Lid geworden
30 november 2021
Berichten
135
Leeftijd
23
Goedenavond,

ik had onlangs een aquamedic 1000 reactor gekocht voor een beter co2 distributie. Enkele weken geleden had ik jullie al verteld dat ik echt veel co2 moest gebruiken om mijn ph te verlagen en een mooie lichtgroene dropchecker te verkrijgen. (het waren geen druppels co2 die uit mijn bellenteller kwamen, maar bijna continue vloeiing). Nu heb ik mijn Kh gemeten en blijkbaar is da 12dh. Hierdoor denk ik dat ik zo veel co2 verbruik.

Is er een manier om mijn kh te verlagen? Want mijn 2kg fles raakt inmiddels bijna leeg in niet eens 3 maanden

ik hoor het graag ))
 
De beste manier om je KH te verlagen is het werken met (gedeeltelijk) osmose water
 
Hoe groot is je bak want op 330 liter heb ik elke 2 mnd 2 kilo nodig met een kh van ongeveer 9.
 
Hoe groot is je bak want op 330 liter heb ik elke 2 mnd 2 kilo nodig met een kh van ongeveer 9.

mijn bak is 40cm x 40cm x 100cm. En hoe verdeel je je co2? Hoeveel bellen per minuut?
 
Ik gebruikte op zo n bak altijd een flipper en dat werkte prima maar je kan ook een diffuser gebruiken. Ik deed op de meterbak voorheen zo n 3 maanden met 2 kilo dus 3 maanden is vrij normaal met een wat hogere kh.
 
Aangezien ik mijn KH wil verlagen, wil ik graag over turf filteren? Is dat een nuttig optie? (Ben niet echt van plan om een osmoseapparaat aan te schaffen (misschien wel later ))
 
Dat is mogelijk, maar je moet volgens mij behoorlijk wat turf hiervoor gebruiken, en het is ook afhankelijk van de KH waarde van je kraanwater.
 
Dat is mogelijk, maar je moet volgens mij behoorlijk wat turf hiervoor gebruiken, en het is ook afhankelijk van de KH waarde van je kraanwater.

Heb die daarstraks nog gemeten, is rond 12-13 wat weel behoorlijk hoog is. En hierdoor denk ik dat ik veel co2 moet gebruiken .
 
Het kan met turf echter zal de hoeveelheid co2 niet stijgen. Het zal wel invloed hebben op de hoeveelheid co2 die je moet toevoegen.
 
Het kan met turf echter zal de hoeveelheid co2 niet stijgen. Het zal wel invloed hebben op de hoeveelheid co2 die je moet toevoegen.

Dus begrijp ik het goed, dat door het filteren met turf mijn KH zal dalen? Maar zal ik dan nog evenveel co2 moeten toevoegen? Dan heeft het toch geen zin meer om mijn kh te verlagen?? Of zit ik er compleet naast 🙈
 
Ik verlaag mn kh door regenwater te gebruiken bij verversen. Bak (Lido 120) had bij opstart 4 weken geleden een kh waarde van 8, zat gister op 4,5. Puur alleen door het regenwater.
 
Ik verlaag mn kh door regenwater te gebruiken bij verversen. Bak (Lido 120) had bij opstart 4 weken geleden een kh waarde van 8, zat gister op 4,5. Puur alleen door het regenwater.

Spijtig genoeg heb ik niet de mogelijkheden om regenwater op te vangen. Daarom dacht ik dat er niets anders overblijft dan turf te gebruiken.
 
Spijtig genoeg heb ik niet de mogelijkheden om regenwater op te vangen. Daarom dacht ik dat er niets anders overblijft dan turf te gebruiken.
Of met een middeltje zoals Kh Minus, maar daar ben ik niet echt voorstander van.
 
Of met een middeltje zoals Kh Minus, maar daar ben ik niet echt voorstander van.

Was in het begin inderdaad een optie, maar ik las nogal veel negatieve ervaringen.
 
Kan iemand me in het kort even uitleggen wat de functies van turf zijn en welke invloed zal deze hebben op mijn ph kh en co2. Want ik zou het graag eens willen experimenteren.
 
Wat ik dacht, was dat door turf mijn kh zou dalen en ik hierdoor minder co2 moest toevoegen
 
Dat heb je goed gedacht hoor. Hoe lager de kh des te minder co2 men moet toevoegen om de ph te laten dalen.
 
Kan iemand me in het kort even uitleggen wat de functies van turf zijn en welke invloed zal deze hebben op mijn ph kh en co2. Want ik zou het graag eens willen experimenteren.
 
Waarom wil je de KH naar beneden hebben? Is dat voor het verbruik?
Het je een plantenbak of heb je vissen die daar speciaal om vragen?
 
Waarom wil je de KH naar beneden hebben? Is dat voor het verbruik?
Het je een plantenbak of heb je vissen die daar speciaal om vragen?

Goede vraag!

Het heeft zeker en vast niets te maken met mijn vissen. Had (nu wat minder) last gehad vaan baardalg. Jullie hadden mij gezegd dat het door co2 tekort (+schommeling van co2) komt. Heb dan toen co2 aangeschaft en geïnstalleerd. Ik maakte dan ook gebruik van een bazooka. Mijn kh was toen +/-5 (ook van mijn kraanwater was relatief laag). Dus moest ik ook wat minder co2 gebruiken. Maar nu opeens wordt mijn dropchecker moeilijk groen. Had van alles gegroepeerd. Ben dan overgestapt naar een buitenfilter + een spraybar. Maar geen resultaat. Toen heb ik advies gekregen om mijn co2 beter te verdelen. Ben dan overgestapt van een bazooka naar een aqua medic 1000 reactor. Maar opnieuw zonder resultaat. Toen dacht ik even om een kh test uit te voeren. En inderdaad. Veel te hoog. Ongeveer 12 (en mijn kraanwater 12-13). Dus mijn co2 kon niet gezakt worden door zo'n hoge kh. En toen ik mijn naaldventiel nog meer open draaide. kreeg in na enkel uren een mooi licht groene dropchecker. Maar had toen een mss 4 druppels per seconde. En mijn pijltje zakte in 2 dagen naar rode zone. Aangezien her bij mij veel te duur is (ongeveer 25 euro) om co2 fles van 2kg te laten vullen zocht ik andere alternatieven. Want als student die ook nog zijn studio en eten moet betalen kan niet (heb niet de mogelijkheden) om elke 2.5 maanden uit te geven voor co2. Daarom dacht ik om turf te gebruiken. is maar 10 euro en volgens enkelen kan ik het 4-5 maanden gebruiken.
 
Bij hard water moet je idd meer CO2 toevoegen omdat de CO2 zich eerst gaat binden aan de carbonaten in het water. Hoe harder het water hoe meer CO2 daar voor nodig is.
Maar je wilt nu begrijpelijk nog een osmose gaan gebruiken, dus misschien moet je maar gewoon accepteren dat het verbruik van CO2 geld kost. Want 2 KG in 3 maanden is op een 120 literbak helemaal niet extreem.

Uiteraard zijn er wel mogelijke oplossingen:
- minder CO2 in gasvorm toevoegen icm een vloeibare koolstofbron
- licht verminderen, waarmee de vraag naar voeding word verlaagd
- plantenbestand aanpassen, Easy Plants
 
Beste Cornelius, ik ben met je helemaal eens. Maar dus is het filteren via turf geen optie dan? En wat bedoel je met vloeibare koolstofbron? Is da vloeibare co2 ofso?
 
Het is een optie. Maar dat is een flesje KH- ook.
Nadeel van filteren over turf is dat het uitgewerkt raakt, dus de KH gaat weer oplopen. Planten moeten zich continue aanpassen aan het koolstofaanbod (onstabiele CO2)
en daarmee word de kans op algvorming alleen maar vergroot.
 
AquaCafe
Help Users
      cemedia: Easy peasy🙂
      Terug
      Bovenaan