kh verlager


dwergkikkerfan

Well-known member
Lid geworden
15 mei 2021
Berichten
223
hallo ik heb een vraagje hoe je kh verlaagd op een natuurlijke manier! turf werkt maar het liefst heb ik een niet al te zwart water bak. dus als ik bijvoorbeeld turf gebruik hoe kan ik dat dan tegen gaan? en ik heb niks tegen een beetje zwart water maar het liefst heb ik niet al te zwart water. natuurlijke ph verlagers heb ik al zoals catapa bladeren en denneappels (en ik weet dat zij ook tannins afgeven).
 
Met osmose kun je ook de kh verlagen. De ene soort turf geeft meer af dan de andere soort dus je kan ook proberen welke soort het beste werkt. Ik heb het ooit in een nano gebruikt en het water verkleurde lichtjes.
 
oke en weet je ook iets anders? heb net al en ander topic van iemand gelezen en daar stond dat elzenproppen en eiken bladeren goed werken? verlagen die de kh of de ph?
 
Beide maar ja dan moet je vaak wel veel toevoegen als je de kh veel wil verlagen. Waarom wil je deze verlagen en hoeveel?
De ph en de kh en co2 staan in verhouding dus als je de ph verlaagd dan verander je ook de kh en andersom.
 
ik heb antennebaarsjes en nu verlaag ik de ph en kh door een chemise middeltje maar ik wil overstappen naar een meer natuurlijke manier! ik zou het liefst de ph rond 6.8-6.5 willen hebben.
 
Beide maar ja dan moet je vaak wel veel toevoegen als je de kh veel wil verlagen. Waarom wil je deze verlagen en hoeveel?
De ph en de kh en co2 staan in verhouding dus als je de ph verlaagd dan verander je ook de kh en andersom.
oke dat owrd dan wat kopen en vinden (ik maak ze natuurlijk wel schoon)
 
Ik had altijd de turfgranulaat wat ik destijds bij Aquaplantsonline kocht. Ik weet niet hoe hoog je ph nu is maar ik wilde van 8 naar 7 destijds en had al om de week redelijk wat nodig voor de nano dus de hoeveelheid zal sterk afhangen van hoeveel de ph moet zakken en hoeveel liter de bak is.
 
antennebaarsjes en ik wil de ph naar 6.5 en de kh zo laag mogelijk
 
osmose of demi water is de beste, efficiëntste, betrouwbaarste en op middellange termijn ook de goedkoopste optie.

met wat bladeren en elzenproppen red je het niet om hard water zacht te maken.
Filteren over akadama werkt opzich wel, en kleurt het water niet maar neemt veel filterruimte in beslag en als je ververst met hard water raakt het al vrij snel uitgewerkt. Het constant vervangen is na een paar maanden was je met een eenvoudig osmose apperaat goedkoper uit geweest.
 
osmose of demi water is de beste, efficiëntste, betrouwbaarste en op middellange termijn ook de goedkoopste optie.

met wat bladeren en elzenproppen red je het niet om hard water zacht te maken.
Filteren over akadama werkt opzich wel, en kleurt het water niet maar neemt veel filterruimte in beslag en als je ververst met hard water raakt het al vrij snel uitgewerkt. Het constant vervangen is na een paar maanden was je met een eenvoudig osmose apperaat goedkoper uit geweest.
Maar niets belet je om beide te gebruiken en zo een uiterst stabiele Ph te creëren
 
oke dankjewel voor de tips ik ga me dan inlezen daarover
 
nu zie ik een water demeraliseerder voor 27 euro... dit is waarschijnlijk geen goede kwaliteit maar dat wil ik toch even vragen... is dat goede kwaliteit?
 
Een linkje is vaak wel handig.
 
oja ik zal kijken
 
hij doet het
 
NOu voor dat geld ook nog een TDS meter erbij lees ik. Heb je de geleidbaarheid al gemeten? Maar hoeveel heb je nodig dan want 1,4 liter is natuurlijk niet echt veel.
 
nee klopt mischien daardoor de prijs dus ik ga nog even doorzoeken
 
het is inderdaad een beetje klein voor een 160 liter aquarium
 
Haha, ja ik weet niet hoeveel liter je nodig hebt maar met 1,4 schiet het niet echt op. Ik begrijp dat je hem al hebt gekocht en weet je de eerste resultaten al?

Je kan beter kijken bij osmoseapparaat.nl en daar heb je voor zo n 4 tientjes een leuk osmoseapparaat die goed werkt.
 
nee ik heb hem nog niet gekocht want ik wachte een beetje jullie tips af en het was sowieso te weinig voor een 40 liter waterwissel maar dankjewel voor de tip voor dat osmose aperaat!
 
Ik denk dat je met osmose veel beter uit bent en niet echt veel duurder dan die veredelde "koffiezetter" ;)
 
oke top
 
Deze bijvoorbeeld:

 
ja ik zal is even kijken wanneer ik hem bestel maar ik wacht nog even met bestellen
 
Deze bijvoorbeeld:

Ik gebruik de OsmoPure sinds 1 jaar. Prima werkend apparaat voor een schappelijke prijs!
Elke zondag ververs ik 50% (100 liter) waarvan 20 liter osmose water. Hierdoor verlaag ik de KH van het leidingwater naar KH 7.
 

Terug
Bovenaan