Wat is er nieuw

kh- verschil aquarium-leidingwater

Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Berichten
1,055
Hallo,

Op de foto staat mijn aquarium. De foto is niet optimaal, maar voor mijn vraag is dat niet zo belangrijk
Dinsdagavond heb ik deels het water ververst, ongeveer 30 liter. In het aquarium kan ongeveer >100 liter
Vandaag de kh gemeten van het aquariumwater, ook de kh gemeten van het leidingwater.
Er zit een verschil in van 2 punten. De kh van het aquarium is 8 en het leidingwater is 6.
Deze waarden zijn gemeten met een druppeltest van Sera
Nu vraag ik mij af waarom mijn aquarium een hogere kh heeft dan het leidingwater.
De bodem is zandbodem, deze ligt er nu 2.5 jaar in en gekocht bij Utaka in Amersfoort. Er zit een fefi achterwand in en enkele, ik denk, lava stenen. Deze stenen zitten er ongeveer een maand in.
In het filter heb ik een beetje turf zitten.

Hebben jullie een idee, of ook ervaren, waardoor de kh in mijn aquarium hoger is dan het leidingwater?
Graag hoor ik van jullie.

IMG_3219.JPG
 
Indien dit door verdamping van water komt, zal ook de GH en de geleidbaarheid hoger moeten zijn.
Indien ja, dan zal het door waterverdamping komen.

Puur water verdampt. De mineralen blijven achter.

Door het toevoegen van turf, zou in theorie de KH van het aquarium iets moeten dalen.


Daarnaast kan het ook een moment opname zijn. Dat wil zeggen, dat het leidingwater niet jaarrond hetzelfde is.
Dus ook hierin zit een KH daling en stijging. Zie voor meer info uw waterkwaliteit gegevens van het afgelopen jaar.
Op te vragen bij uw waterleverancier.
 
In mijn west-Afrika bakje gebruik ik veel lavasteen. Er wordt van gezegd dat dat niets afgeeft. Toch heb ik de vorige versie van dat bakje ook gehad dat de KH 3 punten opliep toen er in de vakantie 2 waterwissels ovegeslagen werden. Ik heb dus de indruk gekregen dat lava wel degelijk wat KH verhoging kan geven, maar dat dat een zeer traag process is wat bij mij bij normaal water wisselen in elk geval geen problemen oplevert.
 
Misschien anders je stenen en bodem even controleren op afgifte van kalk met wat azijn. Hier is enige tijd terug de kh ook opeens verlaagd door het waterbedrijf dus dat zou ook kunnen.
 
Misschien anders je stenen en bodem even controleren op afgifte van kalk met wat azijn. Hier is enige tijd terug de kh ook opeens verlaagd door het waterbedrijf dus dat zou ook kunnen.

Bedoel je niet de GH:S:S
 
Misschien anders je stenen en bodem even controleren op afgifte van kalk met wat azijn. Hier is enige tijd terug de kh ook opeens verlaagd door het waterbedrijf dus dat zou ook kunnen.

Trouwens bovenstaande is een doelbewuste verandering door het leidingwaterbedrijf. Wat ik bedoelde was de natuurlijke verandering door de maanden heen. Dus door variatie in gebruik, zomers veel water oppompen in de winter weinig oppompen.
Dat heeft invloed op de samenstelling.
 
Ok, dat was mij niet bekend Marcel. Ik ben dan ook geen chemicus😀😉
 
Bedankt ieder voor de reactie.
Door de feestdagen niet eerder kunnen reageren, wel slordig maar ja zoiets gebeurt.
Ik wil toch graag even reageren op de reacties.

ndien dit door verdamping van water komt, zal ook de GH en de geleidbaarheid hoger moeten zijn.
Indien ja, dan zal het door waterverdamping komen
Elke week ververs ik wat water van mijn aquarium, en zo snel verdampt het water niet (er zit een kap op), althans het waterpeil is na een week in mijn aquarium niet gezakt.
De GH meet ik niet met druppels, het zit wel op de strip, die geeft altijd dezelfde waarde weer.
Geleidbaarheid kan ik niet meten.
De Gh is overigens 6.5 en ph 7.86 volgens het waterleidingbedrijf, deze GH komt ongeveer overeen met dat wat de teststrip aangeeft. De KH wordt op de website niet genoemd


Daarnaast kan het ook een moment opname zijn. Dat wil zeggen, dat het leidingwater niet jaarrond hetzelfde is.
Dus ook hierin zit een KH daling en stijging. Zie voor meer info uw waterkwaliteit gegevens van het afgelopen jaar.
Op te vragen bij uw waterleverancier.

Bovenstaande advies, lees ik , meet het eens vaker en kijk wat daarvan de resultaten zijn. en
Zou het waterleidingbedrijf de kh met zoveel punten laten zakken in een week, dat vraag ik mij af, maar morgen wil ik mijn aquarium weer verschonen en kan dan de test opnieuw doen.
Eigenlijk vroeg ik mij ook af of de achterwand van fefi invloed op de KH waarde heeft, volgens Peter zijn praktijkervaring geeft lavasteen iets af waardoor de KH wat oploopt, misschien dat deze achterwand ook invloed heeft op de waterwaardes?
 
Eigenlijk vroeg ik mij ook af of de achterwand van fefi invloed op de KH waarde heeft, volgens Peter zijn praktijkervaring geeft lavasteen iets af waardoor de KH wat oploopt, misschien dat deze achterwand ook invloed heeft op de waterwaardes?

Bij mij (met veel lava) is het langzaam process wat je pas ziet als je een paar weken niet ververst en dus ook weer verdwijnt bij normaal verversen.
Zou vreemd zijn als een wand die bedoeld is voor aquaria wat afgeeft, maar ik heb hier geen ervaring mee.
 
Bedankt voor je antwoordt. Het zou inderdaad vreemd zijn als een achterwand invloed heeft op de kh.
Overigens gisteren mijn water ververst en zowel leiding als aquariumwater op kh getest en beide waren 8. Geen verschil dus deze keer.
Ik heb maar een paar stenen er in liggen, ik denk niet dat die, in vergelijking met jou situatie, dan veel invloed heeft op het water .
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan