Wat is er nieuw

KH waarde en kalksteen

Pat81

Active member
Lid geworden
3 augustus 2013
Berichten
35
Hoi ,

Ik heb een aquarium van 180 liter zonder co2 installatie. Met een aantal mooie planten en vissen erin . Nu het probleem 😁. M’n KH waarde schippert tussen de 3 en de 0 . Waarschijnlijk komt het door biogene ontkalking . Te weinig vrije co2 voor de planten en daardoor gaat m’n KH omlaag . Nu twijfel ik om de KH waarde op natuurlijke manier te verhogen door een kalksteen erin te doen of door een middeltje te kopen bij de aquarium speciaalzaak (KH+) . Heeft iemand daar ervaring mee ?? En als je een kalksteen erin zou doen moet je dan meer dan normaal waterwissels toepassen ??

Graag wat advies 😉
 

Bijlagen

  • 22A6F7F4-3556-4E0D-8A41-28604CE584D1.jpeg
    22A6F7F4-3556-4E0D-8A41-28604CE584D1.jpeg
    210.4 KB · Weergaven: 88
Kalksteen bevat carbonaten wat invloed kan hebben op je KH.
De vraag is alleen hoeveel je KH gaat stijgen want daar ben jij naar op zoek.
Wanneer de steen zeer poreus is dan denk ik dat het wel invloed zal hebben, het betekent dan ook dat de steen langzaam oplost en dus kleiner wordt.
In de praktijk zal je zien dat de stenen nauwelijks kleiner worden en de invloed op de KH dan ook nihil tot nul zal zijn.

Mocht het zijn dat het wel extreem oplost en dus je KH verhoogt, dan natuurlijk wil je dat water behouden en zou je niet extra moeten gaan verversen omdat je juist kalksteen toevoegd.

Ik denk dat je meer resultaat behaalt met ervoor te zorgen dat je juist wel CO2 in je bak hebt.
Hoeft niet duur te zijn als je de bio co2 variant neemt.
 
Het ligt er een beetje aan wat je wilt -- heb jij je pH-waarde bijvoorbeeld bewust zo laag? Wat komt er uit je kraan qua waterwaarden? (Vitens.nl)
 
Teststrip meting zo te zien?

KH verhogen zou ik denk ik doen met waterwissels met kraanwater
 
Het ligt er een beetje aan wat je wilt -- heb jij je pH-waarde bijvoorbeeld bewust zo laag? Wat komt er uit je kraan qua waterwaarden? (Vitens.nl)
 

Bijlagen

  • 071C05E4-BEEA-4ED2-810E-813AE702404B.jpeg
    071C05E4-BEEA-4ED2-810E-813AE702404B.jpeg
    203.6 KB · Weergaven: 90
Teststrip meting zo te zien?

KH verhogen zou ik denk ik doen met waterwissels met kraanwater
Ja , met een teststrip.
Waterverversingen helpen m’n kh nauwelijks omhoog .
 
teststrips zijn voor kH meting onbetrouwbaar, maar om nu in zijn algemeenheid te zeggen dat teststrips onbetrouwbaar zijn ...... Mijn ervaring is dat alle waarden +/- 20% overeenkomen met wat ik meet met een colombo testkoffer, met uitzondering van kH. En dan is nog maar de vraag of de waarden van de testkoffer altijd juist zijn ! Ook hier zijn toleranties van 10-20% nier ongewoon.
Binnen 2 minuten heb ik een goed overzicht van de belangrijkste waarden van mijn aquariumwater. Met een druppeltest ben ik snel 15-20 minuten verder.

Je moet de meting correct uitvoeren en zorgen dat het wat water niet uitvloeit op de vlakjes onderling, wat meestal het gevolg is van onjuist dippen en onjuist afschudden.

Maar nogmaals: In kan bevestigen : voor kH is een teststrip vaak niet echt geschikt.
 
teststrips zijn voor kH meting onbetrouwbaar, maar om nu in zijn algemeenheid te zeggen dat teststrips onbetrouwbaar zijn ...... Mijn ervaring is dat alle waarden +/- 20% overeenkomen met wat ik meet met een colombo testkoffer, met uitzondering van kH. En dan is nog maar de vraag of de waarden van de testkoffer altijd juist zijn ! Ook hier zijn toleranties van 10-20% nier ongewoon.
Binnen 2 minuten heb ik een goed overzicht van de belangrijkste waarden van mijn aquariumwater. Met een druppeltest ben ik snel 15-20 minuten verder.

Je moet de meting correct uitvoeren en zorgen dat het wat water niet uitvloeit op de vlakjes onderling, wat meestal het gevolg is van onjuist dippen en onjuist afschudden.

Maar nogmaals: In kan bevestigen : voor kH is een teststrip vaak niet echt geschikt.
Ik kreeg met teststrips altijd verschillende waardes tussen de testen.
Met druppel testen krijg ik altijd dezelfde waardes, en of die afwijken van werkelijk is niet heel belangrijk omdat de test resultaten onderling niet afwijken
 
@Pat81 Wat zijn de waterwaarden die voor jouw woonomgeving op vitens.nl staan?

Ik noemde specifiek vitens.nl omdat je daar de betrouwbaarste metingen kunt vinden. Dan weet je wat er uit je kraan komt en dus of het zin heeft om ingrepen te doen op je waterwaarden, of niet. Keuzes baseren op de test die jij momenteel gebruikt, is een beetje blind varen. Of in ieder geval mistig varen. 😉 Omdat de betrouwbaarheid niet mega groot is.

Een pH van 6,6 zonder duidelijke reden of oorzaak (er voor het gemak van uitgaande dat je meting klopt) zou aan de lage kant zijn.

Mijn ervaring is dat alle waarden +/- 20% overeenkomen met wat ik meet met een colombo testkoffer, met uitzondering van kH. En dan is nog maar de vraag of de waarden van de testkoffer altijd juist zijn ! Ook hier zijn toleranties van 10-20% nier ongewoon.
Het schijnt ook nog eens zo te zijn dat de KH-waarde gedurende de dag flink kan schommelen, waardoor een meting op tijdstip X (betrouwbaar of niet) niet per se een goed beeld geeft...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan