Kh waarde praktisch 0, probleem?


Simoniem

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2010
Berichten
105
Locatie
Kampen, Overijssel
Hallo allemaal.

Tijdje op vakantie geweest en zag bij terugkomst behoorlijk wat alggroei maar weinig plantgroei. Normaliter kom ik thuis in een groene jungle, dus ik besloot mijn water uitvoerig te testen.

Kort de situatie:
420L bak, Jbl 1902e (1900L/u), volledig beplant, toevoeging vloeibare plantvoeding
Huidige bestand:
- 6x Maanvis (Scalara)
- 2x Vlagcichlide (Festivum)
- circa 20x Roodkopzalm
- circa 15x Corydoras
- 1x L134
- 1x L397

Voor de waterverversing testte ik het volgende:
0 ammonia, 0 nitriet, 50 nitraat, 2 fosfaat, 5 GH en 0 KH. Vooral de 0 KH vond ik verdacht.

Gisteren een 50% verversing gedaan en daarna nog een test gedraaid. De waardes waren toen 0 ammonia, 0 nitriet, 20 nitraat, 1 fosfaat, 6 GH en 1,5 KH. Vandaag getest, alles hetzelfde behalve de KH, die is met verdunning getest op 1,25.

Vissen doen het prima, maar ik merk wel zwakke schelpen bij de paar appelslakken die ik heb. Planten groeien gestaag.

Ik woon op de Veluwe, kraanwater getest en daarin is de KH 3,5. Is er een manier om die KH te verhogen? Is het überhaupt de moeite waard om deze te willen verhogen, gezien het zachte kraanwater. Heeft het gevolgen voor m'n aquarium?
 
Kalium is een belangrijk mineraal voor bepaalde processen bij bacteriën. En een bouwblokje die planten nodig hebben. Ik zou, gezien je nitraat ook, lekker een grote wissel doen en misschien kijken voor sepia om toe te voegen, mocht je wat meer calcium in je bek willen. Ik heb hier ook een lage kh waarde en merk het aan t ontstaan van groene draad alg dat de waarde te laag wordt. Die houdt van zacht water. Kh+ middeltjes bestaan ook trouwens maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
Met kh meet je eigenlijk het zuurbindend vermogen, niet de carbonaat. Die meet je weer met de gh volgens mij. Alleen staat het zuurbindend vermogen en de ph samen in verband met de carbonaat gehalte. Al heb je ook de gh waarde nodig om daar iets zeker over te kunnen zeggen. Zo heb ik het althans begrepen.
 
Deftige waarden waar velen jaloers op kunnen zijn.
Weg met die appelslakken. Die gaan helemaal stuk in dat zachte water.

Manen eruit en discus erin.
Vooral van de kh afblijven.
 
Deftige waarden waar velen jaloers op kunnen zijn.
Weg met die appelslakken. Die gaan helemaal stuk in dat zachte water.

Manen eruit en discus erin.
Vooral van de kh afblijven.
Zou het een blijvende waarde zijn dan? Is wel vreemd dat het in eens 0 is
 
Zou het een blijvende waarde zijn dan? Is wel vreemd dat het in eens 0 is
Ik zie geen pH waarde.
Waarschijnlijk is die wat aan de hoge kant, maw de CO2 is te laag. Dat zegt de algengroei ook. Ik denk ook dat dus het licht te hoog staat.
Planten zoeken een andere CO2 bron en binden die in de carbonate de KH.
De planten breken dus de kh af tot het op is. Vervolgens hebben ze honger en de algen hebben vrij spel.
Dat is wat ik denk dat er is gebeurd.

Bij verversen gaat de kh omhoog om vervolgens weer door de planten afgebroken te worden. Ik zou er CO2 opzetten.
 
Ik zie geen pH waarde.
Waarschijnlijk is die wat aan de hoge kant, maw de CO2 is te laag. Dat zegt de algengroei ook. Ik denk ook dat dus het licht te hoog staat.
Planten zoeken een andere CO2 bron en binden die in de carbonate de KH.
De planten breken dus de kh af tot het op is. Vervolgens hebben ze honger en de algen hebben vrij spel.
Dat is wat ik denk dat er is gebeurd.

Bij verversen gaat de kh omhoog om vervolgens weer door de planten afgebroken te worden. Ik zou er CO2 opzetten.
Ah! Misschien moet ik ook eens mn kh in de gaten houden als ik het zo hoor 😄
 
Ik zie geen pH waarde.
Waarschijnlijk is die wat aan de hoge kant, maw de CO2 is te laag. Dat zegt de algengroei ook. Ik denk ook dat dus het licht te hoog staat.
Planten zoeken een andere CO2 bron en binden die in de carbonate de KH.
De planten breken dus de kh af tot het op is. Vervolgens hebben ze honger en de algen hebben vrij spel.
Dat is wat ik denk dat er is gebeurd.

Bij verversen gaat de kh omhoog om vervolgens weer door de planten afgebroken te worden. Ik zou er CO2 opzetten.

Heldere uitleg. Ph is net eentje waar ik geen tester van heb. CO2 doe ik DIY (flessen met suiker+gist) maar dat is verre van ideaal of constant. Een volwaardig CO2 systeem misschien in de nabije toekomst, maar dat staat nu niet op de agenda

Ik ben nogal laks met water verversen, want de bak staat er verder mooi bij. Maar wellicht dat ik de DIY flessen meer moeten vervangen en vaker dan het water moet verversen om enige KH aanwezig te houden. Kan ik niet iets doseren om KH specifiek te verhogen?
 
Indien je in staat bent om met kraanwater je KH te verhogen (en die is hoger dus ja het kan) dan zou ik geen kunstgrepen uithalen met allerlei middeltjes.
 
Die CO2 flessen waren zeker leeg toen je terug kwam van vakantie?
 
Indien je in staat bent om met kraanwater je KH te verhogen (en die is hoger dus ja het kan) dan zou ik geen kunstgrepen uithalen met allerlei middeltjes.
Het kraanwater hier zit rond de 3,5 volgens mijn eigen test, maar volgens de website van de gemeente zou het 2,3 zijn.
Dus die is ook nog niet bijzonder hoog. Ik kan met waterverversing het deels aanvullen, maar dat is dan naar ~1,5 met een 50% wissel.
Normaal gesproken doe ik 25%~33% wissel eens in de 2 weken.

Die CO2 flessen waren zeker leeg toen je terug kwam van vakantie?

Die hadden inderdaad vrijwel geen druk meer
 
Planten kunnen biogene ontkalking veroorzaken maar of dat de kh helemaal verbruikt dat durf ik niet te zeggen want vooral de Vallisneria is hier goed in. Maar niet alle planten hebben de eigenschap om dit goed te kunnen.
 
Je boft maar met zulk kraanwater. Ideaal voor veel ZA biotopen.

De KH wordt afgebroken door planten die tekort aan CO2 hebben. Maar ook door organische zuren, turf is daar een bekende van.
Maar ook catapa en kienhout kunnen dat.

Je zou de hoeveelheid licht iets kunnen dimmen. Maar dat ligt eraan welke planten je hebt.
Dan is de vraag naar CO2 ook wat lager.

En als je nou eens met meer regelmaat wat meer water ververst, dan blijft de KH ook redelijk stabiel.

Als je het echt zou willen verhogen, dan kun je dat met bakpoeder (baking soda).
Natriumwaterstofcarbonaat, of als je eraan kunt komen kaliumwaterstofcarbonaat.


15 gram kaliumwaterstofcarbonaat per 420 liter, zou de KH met 1 verhogen.

Zie website rotala butterfly

03FF2C07-836B-4278-86D3-39190094C9A6.png
 
Je boft maar met zulk kraanwater. Ideaal voor veel ZA biotopen.

De KH wordt afgebroken door planten die tekort aan CO2 hebben. Maar ook door organische zuren, turf is daar een bekende van.
Maar ook catapa en kienhout kunnen dat.

Je zou de hoeveelheid licht iets kunnen dimmen. Maar dat ligt eraan welke planten je hebt.
Dan is de vraag naar CO2 ook wat lager.

En als je nou eens met meer regelmaat wat meer water ververst, dan blijft de KH ook redelijk stabiel.

Als je het echt zou willen verhogen, dan kun je dat met bakpoeder (baking soda).
Natriumwaterstofcarbonaat, of als je eraan kunt komen kaliumwaterstofcarbonaat.


15 gram kaliumwaterstofcarbonaat per 420 liter, zou de KH met 1 verhogen.

Zie website rotala butterfly

Bekijk bijlage 360815
Nadeel is wel met natriumbicarbonaat (bakingsoda) je water zo zout kan worden 😛
 
Waterwissels opschroeven zou mijn eerste optie zijn.
 
Nadeel is wel met natriumbicarbonaat (bakingsoda) je water zo zout kan worden 😛
Daarom ook mijn voorkeur voor de kaliumwaterstofcarbonaat. Dan krik je het kalium wat op. En dat vinden planten ook fijn.
Natrium hebben we doorgaans genoeg.
 
Daarom ook mijn voorkeur voor de kaliumwaterstofcarbonaat. Dan krik je het kalium wat op. En dat vinden planten ook fijn.
Natrium hebben we doorgaans genoeg.

Waar zou je dat kunnen kopen, behalve via een webshop?

Ik ga vandaag eerst maar eens de DIY CO2 verversen om en dan aankomende weekend het water nogmaals testen om te zien welke impact dat weer heeft op de waardes
 
Afhankelijk van de stroming kan ook oppervlakteroering zorgen voor meer CO2 in het water. CO2 en O2 willen evenredig aan elkaar oplossen in water, dus als er genoeg beweging in het oppervlak zit kan dit al een hoop schelen.
 
Waar zou je dat kunnen kopen, behalve via een webshop?

Ik ga vandaag eerst maar eens de DIY CO2 verversen om en dan aankomende weekend het water nogmaals testen om te zien welke impact dat weer heeft op de waardes
Sommige apothekers hebben het ook. Maar is duurder.
Maar dan kun je wel testen of het werkt.
 
Ik heb afgelopen weekend besloten om toch met een KH+ middel aan de slag te gaan. Zondag de eerste dosering toegevoegd (volgens de verpakking 1 dop, circa 25ml verhoogt met 3KH). De waarde testte savonds op 4,5 KH. Gisteren viel mij al op dat de planten er al stukken beter uit zien en er duidelijk baat bij hebben, dus besloten om gisteren nog een dosering toe te voegen. Gericht om uit te komen op zo'n 6 KH en daar testte ik gisteravond op.

De aankomende dagen ga ik de waardes in de gaten houden om te zien hoe snel het weer zakt en om te kijken of ik constant moet blijven doseren.
 
Normaliter zie je veranderingen bij planten niet al na 2 dagen hoor en dat kan soms weken duren. Daarom zegt men ook altijd om bij problemen stap voor stap dingen te veranderen zodat je kan zien of de verandering invloed heeft.
 
Je zegt dat je geen ph meet? Wat is de kleur van je dropcheckers? Ik neem aan dat je die gebruikt om je bio-co2 in te stellen en in balans te houden?
 
Normaliter zie je veranderingen bij planten niet al na 2 dagen hoor en dat kan soms weken duren. Daarom zegt men ook altijd om bij problemen stap voor stap dingen te veranderen zodat je kan zien of de verandering invloed heeft.
Dan zou dat toeval zijn geweest of puur in m'n gedachten dat het verschil zichtbaar is. Voor m'n gevoel lijkt het er beter uit te zien

Je zegt dat je geen ph meet? Wat is de kleur van je dropcheckers? Ik neem aan dat je die gebruikt om je bio-co2 in te stellen en in balans te houden?
pH heb ik nog niet gemeten, zal eens kijken of ik die tester nog kan aanschaffen om die te testen. Ik gebruik de test setjes van Sera. Voor KH gaan de druppels van blauw via groen naar geel.
Op de bio-co2 kan ik weinig stellen, aangezien het proces van het gist door blijft gaan. Als ik die zou gaan knijpen om de toevoer te minderen, heb ik kans dat de druk op die flessen te hoog wordt.
Ik heb van Sera ook de CO2 tester, dat is zo'n kunststof blokje dat je met vloeistof in de bak hangt. De vloeistof is momenteel lichtgroen (blauw = te hoog, groen = goed, geel = te laag).
 
Dan zou dat toeval zijn geweest of puur in m'n gedachten dat het verschil zichtbaar is. Voor m'n gevoel lijkt het er beter uit te zien


pH heb ik nog niet gemeten, zal eens kijken of ik die tester nog kan aanschaffen om die te testen. Ik gebruik de test setjes van Sera. Voor KH gaan de druppels van blauw via groen naar geel.
Op de bio-co2 kan ik weinig stellen, aangezien het proces van het gist door blijft gaan. Als ik die zou gaan knijpen om de toevoer te minderen, heb ik kans dat de druk op die flessen te hoog wordt.
Ik heb van Sera ook de CO2 tester, dat is zo'n kunststof blokje dat je met vloeistof in de bak hangt. De vloeistof is momenteel lichtgroen (blauw = te hoog, groen = goed, geel = te laag).

Goed om te lezen dat je de hoeveelheid co2 in je bak dus meet.
Lichtgroen betekent een significante hoeveelheid co2, dus lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat de planten de oorzaak zijn van je lage kh.

Ik vond bio-co2 zelf goed te regelen in onze bakken door meer of minder flessen te gebruiken, en door te spelen met de afgifte. Het werkte bij ons verbluffend stabiel.

Later zijn we het gaan combineren met fles co2 op een tijdschakelaar, welke tijdens licht wat co2 toevoegde, het is maar een idee. Ook kan je het combineren met een co2-installatie welke werkt op gemeten ph. Daarmee geef je met bio-co2 goedkoop een onderlaag, en kan je duurdere fles-co2 gebruiken om het vrij precies te regelen.

Succes en plezier met je bak :)
 

Terug
Bovenaan