Wat is er nieuw

KH-waarde te hoog en waarom?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter SjoerdBr.
  • Startdatum Startdatum
S

SjoerdBr.

Guest
Beste,

Zojuist heb ik mijn waterwaardes gemeten na een maand indraaien van het aquarium. Volgens mij heb ik een vrij hoge KH-waarde gemeten (15). Ook is mijn nitraat 0. Graag zou ik weten of dit problemen gaat opleveren en op welke manier ik dit zou kunnen oplossen/verbeteren.

Gemeten waarden
NO3: 0
NO2: 0
GH: 7
KH: 15
PH: 7,4
Chloor: 0
CO2: 15

Temperatuur: 24 graden

Visbestand:
3x guppen
(Graag zou ik corydoras panda toevoegen)

Planten:
Sagittaria subalata
Cryptocoryne wendtii ‘green’
Javavaren
Anubias nana

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze waarden.

Groeten,
Sjoerd
 
Heb je er ook stenen in liggen, en zo ja wat voor ??

En anders osmose kan je ook flink mee verzachten

En maten bakje 🙂
 
gezien ik ook chloor zie--> hoe meet je? met teststrips of met druppeltest?
 
Als je no3 echt 0 zou zijn dan kan dat problemen geven want planten hebben nitraat en fosfaat nodig. daarnaast hebben ze sporen nodig en co2 (koolstof).
 
Voor Cichliden is die hoge kh geen ramp; voor de meeste tropische vissen liefst wat lager. Je kunt dat met osmosewater bereiken; gekookt water schijnt ook te helpen (maar afhankelijk van het aantal liters in je aquarium kan dat nogal een karweitje worden). Je kunt ook het water uit je kraan los meten van het water in je bak. Als de KH daar veel lager is, zit er dus iets in je bak dat je KH omhoog drijft, sommige stenen doen dat bijvoorbeeld.
Nitraat, Fosfaat, Kalium, CO2 zijn allen belangrijke macro voedingsstoffen waarvan je genoeg maar niet teveel in je bak wil hebben voor een goede plantgroei, ook belangrijk zijn de micro elementen (de sporen waar John naar verwijst).
 
Voor tanganyika cichliden is de hoge KH geen probleem. Ga je voor Zuid- of Midden-Amerikanen, West-Afrikanen of zelfs Malawi cichliden is dit veel te hoog.
Ah ik had in m'n hoofd dat meerdere soorten cichliden die hoge KH konden hebben; my bad.
 
Mijn bak is 54 liter en ik heb lavasteen in de bak zitten. Ik test met JBL-Proscan teststrips.

Hoe effectief is eikenbladextract? Dit werd mij aangeraden in de lfs. En hoe werkt dit? 10ml wordt gedoseerd op 100L. Betekent dit dat ik 6ml zo rechtstreeks in mijn aquarium moet toevoegen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De waarden gemeten met die strips waren bij ons niet representatief voor de werkelijke waarden. Met name die van gh en kh niet.

Ik zou zelf nooit met middeltjes gaan werken in je aquarium op basis daarvan.

Misschien eens nameten of laten meten met druppels.
Je kan ook kijken wat de waarden van je kraanwater zijn volgens de kraanwaterleverancier.
 
Het kraanwater hier heeft een waarde van 9 dh. Ik weet niet in hoeverre dit iets zegt over de kh-waarde.
 
Je weet het pas echt zeker als je een druppeltest hebt gebruikt :))
Met strips is en blijft het gissen, en op basis daarvan actie ondernemen is m.i. zeer onverstandig :))
eigenlijk laten je waterwaarden dat al zien, pH van 7,4 bij een KH van 15... mogelijk maar zeer onwaarschijnlijk

Voor tanganyika cichliden is de hoge KH geen probleem. Ga je voor Zuid- of Midden-Amerikanen, West-Afrikanen of zelfs Malawi cichliden is dit veel te hoog.
Zeker waar!

Kleine kanttekening: Bij de Midden-Amerikanen kan dit zeer variëren van locatie tot locatie.
van zacht en zurig water tot water waar ze na 30druppels nog geen meting hadden en menig TDS/EC meter van op hol slaat :rolleyess:
maar gemiddeld gezien gewoon medium hard water hoor :))
 
Mijn bak is 54 liter en ik heb lavasteen in de bak zitten. Ik test met JBL-Proscan teststrips.
Die proscan is uitermate onbetrouwbaar, alleen al door de verschillende lichtinvallen wijken de uitkomsten enorm af, dus zou echt een druppeltest kopen.

Je kan wel de gegeven adviezen negeren over die druppeltests en eigenwijs doordrammen over extracten maar daar help je de bak en zijn bewoners niet mee en ga je enorme onstabiliteit veroorzaken in je bak. Dus eigenwijzigheid overboord gooien en een druppeltest kopen, pas dan weet je meer
 
Bedankt allen voor jullie adviezen! Ten eerste wil ik voorop stellen dat het totaal niet mijn intentie was om een extract eigenwijs door te drammen. Enkel was ik benieuwd naar jullie mening over het advies in de lfs.

Vandaag zal ik in ieder geval even langs de lfs gaan voor een druppeltest. Vanuit daar kan ik verder redeneren.

Nog een laatste vraag. Stel mijn KH blijkt wel 15 te zijn. Hoe schadelijk is dit op korte termijn voor mijn aquariumbewoners (guppen + binnenkort misschien corydoras panda)?

Uiteraard koop ik de cory’s niet, als dit schadelijk blijkt te zijn.
 
Ik zou dan eerder met osmose gaan werken dan met extracten, door die extracten ga je enorm veel onbalans in je waarde krijgen, want niet alleen je Kh veranderd dan maar alle andere waardes ook waar je bak zelfs van kan crashen, dus niet doen.

Een Kh van 15 is onwenselijk voor je bewoners dat dan weer wel
 
Voor guppen kan dit helemaal geen kwaad. Integendeel zelfs.
Ff een ander vraagje,heb je toevallig een ontkalker zitten op je huisinstalatie?
 
Nee, ik heb geen ontkalker op de huisinstallatie zitten.
 
Het kraanwater hier heeft een waarde van 9 dh. Ik weet niet in hoeverre dit iets zegt over de kh-waarde.
KH betekent carbonaat hardheid en die wordt uitgedrukt in DH....duitse graden hardheid.
DH mag je dus vergelijken met het woordje celcius voor temperatuur.
Mijn KH bedraagt 6 DH.
As jouw leidingwater 9 bedraagt kan je aqauriumwater zelden omhoog gaan behoudens bij gebruik van bepaalde specifieke stenen die oplossen en daardoor de hardheid verhogen.
 
Zo wordt GH ook uitgedrukt in DH en daar zou wel eens de verwarring kunnen zitten? Mijn Vitens rapport praat alleen over totale hardheid en dat is volgens mij GH en niet de KH.

En dan zou je zeggen dat de totale hardheid (GH) altijd hoger moet zijn dan de tijdelijke hardheid (KH) toch? Dat hoeft echter niet altijd zo te zijn.

Van de website van Sera waar iemand ook die vraag stelde:

"Maar nu zijn er ook (hydrogenium-)carbonaten van monovalente ionen, bijvoorbeeld kalium of natrium. Deze worden van GH-tests (die de bivalente metaalionen registreren) niet geregistreerd, wel van de KH-tests.
Strikt genomen zou men hier in plaats van carbonaathardheid "van het vermogen om zuren tot pH 4,3 te binden" spreken - maar dit doet in de aquarium praktijk bijna niemand.
Anders gezegd: Als men het in de aquaristiek over de "KH" heeft, is in waarheid het "vermogen om zuren te binden" gemeend.

Op deze manier kan de gemeten "KH" inderdaad boven de GH liggen."
 
Die JBL pro-scan is een prima indicator, dit in tegenstelling tot wat velen beweren. Ik heb veelvuldig de waarden van mijn test strips vergeleken met druppeltesten en ben tot de conclusie gekomen: Waarden zijn goed reproduceerbaar, maar niet heel nauwkeurig, wat ook meestal niet hoeft. De gevonden waarden wijken 0-20% af van de waarden van druppeltesten. Alleen de kH is bij mij onbetrouwbaar en de PO4 ontbreekt. kH gemeten met JBL strips van mijn aquarium water zijn rond de 15, maar met een druppeltest is die 6 !
Ik denk dat dat bij jou ook het geval zou kunnen zijn....
 
Aan de andere kant, een kH test in druppelvorm is slecht houdbaar als het flesje al een tijdje open is geweest en kan hierdoor ook een verkeerde meting geven. Tenzij de kH vloeistoftest redelijk 'vers' is durf ik niet te zeggen welke je kunt vertrouwen!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan