Wat is er nieuw

Kh waarde

Yale

Member
Lid geworden
15 december 2021
Leeftijd
38
Goedemiddag.. Ik ben Kristof, 35j en ben nieuw op dit forum.

Ik heb na 15j mijn hobby terug opgestart om alles weer onder de knie te krijgen.

Echter bots ik op een probleem waar ik geen raad mee weet.

Ik heb mijn nieuwe aquarium een 2-tal weken laten indraaien en heb nu mijn water getest. Resultaat: KH waarde (ook PH) veel te hoog.

Mijn bedoeling was dus om dagelijks water te vervangen met regenwater en zo de KH waarden te doen zakken en mijn water een beetje zuurder te krijgen.

Echter kom ik er achter dat m’n regenwater helemaal niet zo goed in KH waarde zit als ik gehoopt had.

Wat raden jullie me nu aan? Gedemineraliseerd water met evt bacteriën?
PH/KH minus maar liever zo weinig mogelijk producten?
Kan ik evt ook “watjes” in de filter duwen en zo een tijdje laten filteren om het water zachter te krijgen?

De aquarium is een superfish 70 en zodra ik alles terug onder de knie heb wil ik pas investeren in een grotere en professionele bak.

In bijlage een foto: links mijn aquarium waardes en rechts mijn regenwater waardes.
(Kloppen deze waardes wel om regenwater te zijn vraag ik me af?)

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Mvg Kristof

Bijlagen

• 95C25B55-C6D3-4D69-92A8-0DEE41C41039.jpeg
    95C25B55-C6D3-4D69-92A8-0DEE41C41039.jpeg
    268.5 KB · Weergaven: 132
  • 835A5B08-A29B-4CB6-8993-1E573DCE905A.jpeg
    835A5B08-A29B-4CB6-8993-1E573DCE905A.jpeg
    309.2 KB · Weergaven: 113
Hoezo heeft regenwater een KH?

Liever test je met druppels, grote kans dat die strips een verkeerd beeld geeft.

Ik ben het met Raoul eens dat je beter eerst kan testen met druppels alvorens je vanalles gaat aanpassen.

Jep, mij is verteld dat vooral de pH en KH van zo'n stripje fors afwijkt. Dat blijkt ook uit mijn ervaring. Ik heb een tijdje het stripje naast een druppeltest gelegd. Bij mij kwamen de gemeten pH en KH juist flink lager uit. Het is wel veel meer werk met zo'n druppeltest, maar het resultaat is duidelijk accurater.

Bedankt alvast!

Ik ben meteen een druppeltest gaan halen en alles preciezer kunnen testen.

Wat me dus opvalt: overal kalk.

Mijn regenwater lijkt me dus niet geschikt om bij het aquariumwater te doen.

Het feit dat ik toch met bepaalde hardheid in m’n regenwater zit komt hoogstwaarschijnlijk doordat ik in de zomer mijn regenton de eerste keer met kraanwater van de buurman gevuld heb en dit waarschijnlijk nog deels in de regenwaterput aanwezig is.. Denk ik ;-)

Wat zou ik dan best kunnen doen met het aquariumwater?

Groetjes Kristof

Bijlagen

• 7BE9EA8C-F1F2-4F07-A160-9A0B137A692C.jpeg
    7BE9EA8C-F1F2-4F07-A160-9A0B137A692C.jpeg
    365.5 KB · Weergaven: 122
Ik zou gewoon dat regenwater uit je put nemen.
Die heeft de laagste KH.

In de loop der tijd zal die lager worden wanneer het water van je buurman daarin op raakt.

Welke vissen wil je gaan houden?

Ok.. Qua KH lijkt me dit ook de beste optie.

De PH zal vanzelf wel zakken in de aquarium denk ik.

Zou ik wat opstart bacterie erin doen of gaan die van de aquarium het automatisch overnemen? De NO2 waarde van het regenwater kan ook geen kwaad?

Ja, toch liever hoge KH dan NO2.

Ja dat dacht ik al..

Dan kan ik het regenwater toch best niet gebruiken?

Of kan ik eerst de NO2 uitschakelen met JBL Denitrol?

Geraak er niet uit 😉

Als je dan toch iets gaat kopen dan misschien beter zo'n osmose apparaat overwegen. Die schijnen ook niet zo kostbaar te zijn. En er vaak ook veel gebruikt te koop...
Ik besef nu pas hoeveel geluk ik eigenlijk heb met mijn pH 7.5 en KH 8. Dat krijgt lang niet iedereen uit de kraan.

Ondertussen heb ik voorzichtig GH+ toegevoegd en anderzijds ook KH-/PH- en onderstaand mijn nieuwe waarden.

Ik weet, het is niet met Osmose/Turf/… maar zover ben ik nog niet.
Wil het nog even “gemakkelijk” houden zodat ik dan mij kan verdiepen in behandelingen met weinig/geen chemicaliën..

Bedankt!

Bijlagen

• 636D8B39-1376-4993-9E1B-3D25CBEFD2AA.jpeg
    636D8B39-1376-4993-9E1B-3D25CBEFD2AA.jpeg
    72.5 KB · Weergaven: 111
Dat leidingwater lijkt me door een ontkalker te zijn gegaan.
Klopt dit?

Als je dan toch iets gaat kopen dan misschien beter zo'n osmose apparaat overwegen. Die schijnen ook niet zo kostbaar te zijn. En er vaak ook veel gebruikt te koop...
Ik besef nu pas hoeveel geluk ik eigenlijk heb met mijn pH 7.5 en KH 8. Dat krijgt lang niet iedereen uit de kraan.

Osmose lijkt mij ook de makkelijkste en veiligste keuze .

Ondertussen wel enkele rare dingetjes gezien op de plantjes..

Precies lange stengels, nog nooit gezien..

Bijlagen

• DDA0D4FA-079F-49B4-8416-2E32F8A4D6B3.jpeg
    DDA0D4FA-079F-49B4-8416-2E32F8A4D6B3.jpeg
    229.6 KB · Weergaven: 107
Luchtwortels.
Gebrek aan vloeibare voeding

Ja ik heb er thans vloeibare plantenvoeding bijgedaan.. Dit werd mij eerder bij de opstart al aangeraden..

Waterpest geeft die snel en hier ook en dan met voldoende voeding.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan