Wat is er nieuw

Kienhout heeft in garage gelegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Annezzz
  • Startdatum Startdatum
A

Annezzz

Guest
Ik heb een prachtig stuk kienhout. Wil dit eigenlijk weer in een nieuw te starten aquarium doen waar garnalen in komen. Enige is dat m’n zoon in de garage knutselt aan z’n brommer. Hout is niet letterlijk in contact gekomen met olie of zo maar er hangt wel een olie/benzine damp in de garage.
Kan dit kwaad?

Zou het eerst sowieso een poosje in een aparte bak water plaatsen.

Ik kan mij dit nauwelijks voorstellen, maar ben geen chemicus die het kan onderbouwen of vanuit opgedane ervaring weet. Maar dat is mijn mening.
Droog hout neemt alles uit zijn omgeving op, dus ook benzinedampen, lijkt mij dat benzinedampen erg schadleijk zijn in een aquarium

Leg het een maandje in een 20% waterstofperoxide oplossing, en kijk eens wat er gebeurd als je er daarna in een bak water 1 garnaal bij doet.......

Laatst bewerkt:
Ik vind het lastig te beoordelen. Toevallig heb ik zelf ook een stuk hout uit de garage gebruikt en er eigenlijk niet eens bij nagedacht. In die garage heb ik ook twee tweetakt brommers (oude zundapp) staan en ook wel eens wat gesleuteld. Dat hout doet het prima in mijn bak. Ruikt het hout ook naar olie/benzine? Je kan het hout even een tijdje in een emmer water zetten en kijken of er een olielaagje op dit water komt. Maar goed, als je zelf twijfelt dan is het wellicht het beste om het gewoon niet meer te gebruiken.. Daar ook niet te moeilijk over doen!

Benzine is vluchtig, dat gaat er wel uit.
Steek dat hout eens een uur of zo in kokend water, of in een stoomoven.
Benzine "kookt" bij een dikke 60°, dus wat er nog in zit gaat er dan uit.

Als je olie ziet drijven op je kookwater, dan zou ik het niet gebruiken. Olie weg krijgen is moeilijker.

gooi het gewoon een paar maanden bij iemand in de vijver , vaak ben je te bang

ach , als je nou een stuk hout had waar een klets olie op was gekomen dan was het een ander verhaal , maar uit een garage waar af en toe een brommertje gestart is zou ik niet al te bang voor zijn

ik kook het nieuwe hout altijd voor gebruik in mijn bak, ik zou het risico alleen persoonlijk niet nemen.

Ik denk ook dat het formaat bak dat je gaat gebruiken en de grootte van het hout een rol speelt. Een klein stukje hout in een gigantische bak heeft natuurlijk een minder grote impact dan andersom. ;-)
Maar zoals hierboven ook al een aantal keer is aangegeven zou ik het ook lekker lang laten weken in water. Het liefst met wat waterstofperoxide (al vraag ik me af of dit een verschil gaat maken). En dan bekijken of er een vettig laagje op het water begint te ontstaan. Als dat zo is weet je zeker dat er iets in dat hout zit. Mits de rest vrij van vetten is natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan