kienhout


R

ronrijn

Guest
Ik heb een vraag over kienhout laten "zinken", ik ben waarschijnlijk wat ongeduldig, maar met mijn andere stukken hout dan ook nog nooit zo lang moeten wachten, dit stuk staat nu voor de 6de dag in emmer, maar wil maar niet zinken.
Dit stuk is cruciaal voor het herinrichten van gedeelte van mijn bak, heb wat stekken liggen die ik er nu niet in kan zetten, en nu mijn vraag; is er een manier om dit proces te versnellen?
 
Je kan het proces zover ik weet niet versnellen, maar een steen erop doen helpt inderdaad om het drijfvermogen tegen te werken.
Het inwateren kan best lang duren, bij mijn spiderwood heeft het ongeveer 2 weken geduurd voordat het helemaal vol zat.
 
Jeetje zo lang? Ok ga kijken of het lukt met steen.

Bedankt.
 
Kienhout gaat meestal wat sneller dan spiderwood.
Onder water houden van de inwaterende stukken met bv. een steen versnelt het proces wel degelijk iets ten opzichte van laten drijven.

~ Ivo
 
Dank je, dat vermoeden had ik al en door het stuk met takken in de emmer te klemmen staat het zo de laatste 11/2 dag, maar ga nu toch proberen het met een steen in bak te plaatsen.
 
De eerste inwatering heeft duizenden jaren geduurd Ron, dus een beetjeeeeeee geduld he hahaha.
 
Gelukt, hout staat met stuk steen erop, althans steen voor de helft erop meer kan niet, nu maar hopen dat de vuurtjes er geen feestje op gaan geven hahaha
 
Seabait (John) zei laatst dat hij een keer een stuk had die er maanden over deed om te zinken. Hopelijk heb ik je niet ontmoedigd :p
 
Klopt,was ook best een flink stuk maar heeft echt maanden gekost en moest toen zelfs nog iets van gewicht aan want bleef nog niet helemaal stabiel staan.
En heb ik het nog niet eens over de verkleuring wat het af gaf! ;)
 
Heb ooit een andere tactiek gebruikt om het hout op zijn plaats te houden: gaatje doorheen geboord, en met een tie-wrap er een zuignap aan vast gezet.
Zuignap vast aan raam - werkt perfect.
 
Sorry zie dit nu allemaal pas, nee Ludger ben niet ontmoedigd hoor vandaag er even uit gehad en weer terug met steen maar volgens mij voelde ik al minder opwaartse druk toen ik het terug zette!

Seabait, gelukkig geen kleur afgifte, zelfs die dagen in emmer niet, hoewel ik dat wel opmerkelijk vond.
 
Wat een goed idee Kiwi, zal ik zeker onthouden!!
 
Black Kiwi zei:
Heb ooit een andere tactiek gebruikt om het hout op zijn plaats te houden: gaatje doorheen geboord, en met een tie-wrap er een zuignap aan vast gezet.
Zuignap vast aan raam - werkt perfect.

Als je een redelijk stukje hout hebt werkt een zuignap niet meer ;)
de drijfkracht kan zo groot zijn dat enkel een grote steen kan helpen om deze beneden te houden.

Maar ook hier heb ik al stukken kienhout gehad die er enkele maanden over deed om beneden te blijven.

Daarom is het heel belangrijk dat als je kienhout koopt je kijkt naar de structuur en het gewicht van het hout.
Als het gewicht zwaar is en de structuur van het hout is vochtig dan heb je de meeste kans dat hij al direct of redelijk snel beneden blijft.
Is het hout licht van gewicht en is hij droog tot kurkdroog dan mag en kan je bijna zeker zijn dat dit problemen gaat geven ivm snel te zinken.
 
Ik heb zelf plaatjes eronder gemaakt en daar stenen op gelegd.
Ziet er nog eens goed uit ook!
In mijn Rio 180 linkje kan je de foto bekijken:)
 

Terug
Bovenaan