Wat is er nieuw

Kienhout

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stefanfr
  • Startdatum Startdatum
S

Stefanfr

Guest
Hallo,

Ik zie overal dat kienhout in eerste instantie blijft drijven en wanneer het vol zit met water naar de bodem gaat. Nu is dit bij mij niet het geval en zinken de 3 stukken rechtstreeks naar de bodem.
Na enige tijd wel veel afgebrokkelde stukken maar dat beschouw ik als normaal net als die thee kleur in het water.

Maar komt dit nou vaker voor of heb ik hier toch een ander soort hout dan ik gekocht heb?

Groet,
Stefan

Heb je ander hout, dan kienhout.
Of al voor gewaterd?
Dat er stukken afbreken ,hoort niet,he.

Nja afbreken is een beetje overdreven het zijn meer losse vezels dan stukken hout. Maar ook dit blijft op de bodem
Dit is het hout. Is wel nog nat op de foto
jmmuUusPfAt4w1Xwv3BlvnR004Udywmb.jpeg

Oh heb het trouwens bij de hornbach gehaald was ik in me eerste post vergeten te melden

Bij de Hornbach staat het wel goed aangegeven als het niet voor aquaria is en vaak staat het ook daar op de label vermeld.

Heb het bij de aquarium afdeling gehaalt dus daar ben ik niet bang voor alleen gaat er steeds vaker ander hout over de toonbank als kienhout. Dus vandaar mijn vraag.
Ik heb gisteren een stukje moeten inkorten en het zaagsel was heel fijn en rood bruin het hout zelf Is ook behoorlijk zwaar. Is dit echt kienhout of Is het toch wat anders?

Prima hout verder en goed hard waardoor je minder snel zacht hout krijgt wat troep achter kan laten.

Echt mangrovehout zit toch vol met zouten?
Of je dat in je zoetwateraquarium moet willen...

Hoe kan ik het hout daar op testen?
Heb nu een stukje over om op te testen dus wat reageert er op zout?

Mascha&Ivo zei:
Echt mangrovehout zit toch vol met zouten?
Of je dat in je zoetwateraquarium moet willen...

Ik gebruik het "vers" uit de natuur (mangove bos oceaanzijde) evenals driftwood uit zee.....goed borstelen en afspoelen....totaal geen last van het zout. Denk zelf dat het voornamelijk aan de buitenkant zit.

Is wel een interessant punt,aangezien de bomen als ze leven in het zoute water staan nemen ze ook het zoute water op natuurlijk en zit het dus in het hout zelf.
Geen idee hoe het precies zit nadat de boom is afgestorven.
Zullen waarschijnlijk wel zoutkristallen in het hout zitten maar is dan ook weer de vraag of dat zo'n hoeveelheid is dat het kwaad kan in een zoet water bak.
Het hout zelf is niet zo makkelijk om te testen maar je kan het eerst een tijd in een aparte bak doen en dan met een zoutmeter of zo'n andere meter meten die opgeloste stofjes in het water kan meten.
Weet ff de naam niet maar weet Ivo vast wel.

Mangrove hout is zwaarder vanwege de dikkere celstructuur ivm het reguleren van het zoute water enz. (google 😉 )

Ik vraag me af of ze zout water opnemen of dat er toch een soort van membraam het zout tegen houdt......

Seabait zei:
Het hout zelf is niet zo makkelijk om te testen maar je kan het eerst een tijd in een aparte bak doen en dan met een zoutmeter of zo'n andere meter meten die opgeloste stofjes in het water kan meten.
Weet ff de naam niet maar weet Ivo vast wel.
Zou zeggen het hout een flinke poos in een emmertje kraanwater later staan en de geleidbaarheid [die zoek je ;-)] vergelijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan