Kieuw dicht bij discus


D

dice

Guest
Hallo

Moet ik me zorgen maken als de discus een kieuw dicht heeft

Hij eet super
Kleurt goed
ontlasting super mooi van kleur
Voer 3/4 per dag granulaat en diepvries
Water wissel gister gedaan van 35 % in een rio 400
Zwemt mooi door de bak en als je langs loopt is hij de eerst aan de voorkant waar ik voer en zijn alle totaal niet bang of schikachtig

Ik heb ze sinds donderdag ochtend en heb druppeltest gedaan ivm geeen andere discus in de bak hij heeft hier gister ochtend pas last van

Ze schuren totaal niet en zie voor de rest niks raars

Ik ben iemand die niet snel een kuur doet dus even aankijk

Temp staat nu op 32 voor paar dagen sinds gister vaak kan zoiets helpen alleen niet bij alles, foto is van de vis met de dichte kieuw

Waardes weet ik even niet krijg morgen druppelset

Gr rick

Uzpvyv4dbYMWLNyUyXSkFndZYZTHECQH.jpeg
 
Het zouden kieuwwormen kunnen zijn maar dan zou hij ook minder eten & bang(er) zijn.
Zou je misschien een foto van zijn andere kieuw kunnen plaatsen?

Persoonlijk denk ik niet dat het aan de waterwaarden zal liggen, maar het is altijd goed om die te testen.
 
kh6lVVMXErDNvmYeIi2a0sFqjk7qzIvw.jpeg


kh6lVVMXErDNvmYeIi2a0sFqjk7qzIvw.jpeg


Hij is zo blij als ik voor het glas kom dat het een hele klus is om foto,s temaken :)
 
Ik heb niet echt verstand van Discus vissen, maar ik weet wel dat ik ze heel mooi vind ;)
 
storm337 zei:
Ik heb niet echt verstand van Discus vissen, maar ik weet wel dat ik ze heel mooi vind ;)

Ja ze zijn zeker prAchtig , vaak met 1 kieuw gesloten kan er sprake zijn van wormen maar hij/zij heeft voor de rest geen klachten dus vandaar de vraag aan de kenners op dit forum ;)
 
Nou ik heb ze uur geleden vlees gegeven en ik ging net kijken nu ademt hij weer over beide kieuwen ik hou dit even in de gaten mss dat iemand tips heeft

Ademhaling is 60per minuut ongeveer

Gr rick
 
1 kiew dicht kan symptoom van kiewworm zijn.. Probeer eens met een vergrootglas te kijken of je witte sliertjes uit de kiew ziet komen?
 
Ja er komt een wit sliertje uit de kieuw
 
dice zei:
Ja er komt een wit sliertje uit de kieuw
Dan lijkt het me kiewworm... Je zou voor de zekerheid hem eruit kunnen halen en heel voorzichtig met een pincet de kiewdeksel openen om te kijken of het vol witte sliertjes zit, maar het lijkt me wel...
Ik zou zsm gaan kijken voor medicatie tegen kiewworm..
Kiewworm is erg besmettelijk en ook dodelijk dus zou er niet te lang mee wachten. Ik zou de zaak waar je de dieren vandaan hebt gelijk bellen en eigenlijk hun de medicatie laten vergoeden...
Hoeveel vissen heb je er in zitten? Zijn er meer met deze symptomen?
Ik zou bij een dergelijke ziekte de vis in de bak behandelen, gezien het zo besmettelijk is kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en alle vissen meebehandelen. Ik zou sowieso voor de behandeling 50% water verversen.
 
De kiew is open sinds vanmiddag en ademt geheel normaal ik ga niet kuren als de vis geen verdere problemen heeft ivm dat medicatie meer aantast dan alleen de wormen als dat het is,,, en ze eten goed zwemmen continue samen , kleuren zijn onwijs mooi en als ik me water ververs komen ze bijna in me hand liggen en wie er ook voorrbij loopt ze denken he eten of we krijgen aandacht ,,,,

De witte sliert is weg en kieuw is open

Ik kijk het zowiezo even aan en als het alsnog nog goed ga kan ik altijd nog kuurtje doen

Ik heb er 2 zwemmen uit het zelfde nest geboren begin 2015 komen bij een kennis vandaan dus niet onbekend adress

Ik ga morgen bij de groothandel kijken (bestelllen white pigeon .. Met 4/6 weken quarantaine eerder gaan de vissen niet in de show bak

Gr rick
 
Ze ademen al sinds donderdag door beide kieuwen en eten als wolven ik heb warmte kuur gedaan van 5 dagen op 33 gr en toen rustig laten Zakken naar 30 en gelijk 50% wissel gedaan

Ik hou ze in de gaten maar ik denk dat het met name verhuizing is geweest en dat me filter niet goed zijn werk deed zie me topic in filters en pompen
 
Mooi dat het nu beter gaat.


Ja ik ook ze zijn goed aanweZig (rangorde) en als ik al van de bank opsta dat is paar meter weg dan schieten ze gelijk naar het opervlakte en als de klep open ga moet ik niet telang wachten haha ik heb 4 white pigeons besteld deze zijn deze week binnen ergens kijken wanneer ik deze ophaal mits ze er goed uitzien , ik heb de quarataine bak ook al een dag eerder aangezet ivm alle spul binnen

Ps wat kan een rangorde er soms bizar aan toegaan , geen wonden ofzo maar bvb kusjegeven en vollevaart er naar toe zwemmen en dan waaien naast hem ,,, heel mooi maar soms wel zielig vooral tijdens etenstijd maar ik voer op verschillende plekken dus komt niks tekort ze zitten nu ook met zij,n 2e dus echt teweinig

Gr rick
 
1 kieuw af en toe dicht zegt helemaal niks. Er hoeft niks aan de hand te zijn. Gewoon goed in de gaten houden. Zelfs al zou hij een paar wormen hebben, is er nog helemaal niks aan de hand. Het word pas een probleem als er ineens een extreme vermenigvuldiging van de wormen zou ontstaan,
En dat gebeurt als de vis niet goed verzorgt word. Een gezonde vis kan prima tegen een paar wormpjes.

Daarnaast zijn kieuwwormen maar maximaal 1 mm lang, zijn vrij kort van lichaam en hebben een soort zuigmondje.
Kieuwwormen zie je niet als witte slierten uit de kieuwen hangen !
En een vergrootglas is niet het ideale middel om kieuwwormen te ontdekken, een afstrijkje maken en onder een microscoop onderzoeken is wel de juiste methode om kieuwwormen te ontdekken.
 

Terug
Bovenaan