kieuwen discus


M

Mickeymii

Guest
ik heb sinds een week 5 discussen in mijn aquarium. Het viel mij vandaag op dat er bij 2 van de discussen weefsel uit een van de kieuwen steekt tijdens het ademen. Dit lijkt me niet normaal, wat is het en wat kan ik er tegen doen. Ze eten ook niet zo goed, maar gedragen zich verder normaal en actief.

Mijn aquarium is 320 liter. Vissen: 5 discus, 20 kardinaal tertra's, 3 clown botia's, 2 l144.
Waterwaardes volgens meetstrip:
pH: 6,8
KH: 3
GH: 8
NO2: 0
NO3: 10
 
kun je eens een foto plaatsen van hun kieuwen

je clowbotia's zitten eigenlijk te klein en met te weinig
hebben een bak van 2 meter nodig en het zijn groepsvissen
worden nogal grote vissen
 
misschien een stomme vraag maar hoe upload ik de foto's?
 
ik kan dat programma niet gebruiken want ik heb een mac. Moest ff uitvogelen hoe je de foto's kan verkleinen.

dsc03689.jpg

discuskieuwen.jpg


hoop dat er iets te zien is op de foto's
 
ze zijn ongeveer 15 cm hoog. Ik voer ze discusgranulaat en verschillende soorten diepvriesvoer. Runderhart en dergelijke wil ik nog gaan kopen. Ik voer ze 2-3 keer per dag.
 
het is op de foto niet heel duidelijk te zien maar in ieder geval is het bij een vis erg opvallend. Hij ademt vrij snel en zn linker kieuw open verder dan de andere en er steekt weefsel uit. Bij de andere is het een stuk minder. Is dit ernstig en kan/moet ik hier iets aan doen?
 
Klinkt als kieuwwormen.... colombo dacticyd werkt daar wel vrij goed tegen, maar vraag eerst wat extra info in de winkel daarover, word sowieso de hele bak kuren dan... ze lopen wel iets achter voor 15cm of lijkt dat zo?
 
Kunnen ook stressknobbels zijn. Die zijn alleen te verhelpen door de stressfactor te verwijderen (als dat kan ;)). Maar een keer kuren tegen wormen kan nooit kwaad dus sowieso doen.
 
Je ziet dat wel vaker bij discussen.
Voor zo ver bij mij bekend is het inderdaad slechts weefsel en kan het geen kwaad.

Dat de ene kieuw iets meer open gaat dan de andere kan door een vergroeid kieuwdeksel komen.
Hier is niets aan te doen.

Wat noem je vrij snel ademen?
Is dat na het eten?
Is dat na een ruzie?
 
het zijn er maar 2 die sneller ademen en dat is voor zover ik weet de hele dag. Ik denk dat ik dan inderdaad een kuur doe tegen kieuwwormen als dit geen kwaad kan.

Wat zijn stressknobbels precies? De enige factor die ik zou kunnen bedenken van stress is dat ze er pas een week inzitten. Volgens mij is het aquarium verder in orde.
 
ik heb gisteren de medicatie toegediend van dactycid. De vissen ademen weer op normale snelheid en het weefsel dat eerst uitstak is al wat minder. Het enige probleem is dat de vissen al sinds ik ze heb (anderhalve week) bijna niks eten. Komt dit door de wormen of door iets anders?
 

Terug
Bovenaan