Wat is er nieuw

Kieuwen van discus niet goed.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Canon
  • Startdatum Startdatum
C

Canon

Guest
Hallo,

Die kieuwen van mijn discusvissen zijn niet goed. Ik heb er niet zo veel verstand van, maar zijn het misschien kieuwwormen?

IMG_9676.JPG
IMG_9678.JPG

Het ziet er erg naar uit. Met name als hij ze open heeft, ziet het er rood uit van binnen.

Dus eigenlijk 2 vragen.

1. Wat is het?
2. Wat moet ik er tegen doen?

Kieuwwormen kun je niet met het blote oog zien,wel de irritatie die deze opwekken.Het lijkt erop dat je dit ziet bij deze vis.
Ph is niet plots veranderd? Of filter schoongemaakt? No2, nh 3/4 is nauwelijks aanwezig?

Ik kan even snel vertellen hoe het zit.

Ze zaten in mijn rio300, omdat mijn 700 liter aquarium veranderd werd. Ze hadden het toen al.
Toen mijn 700 liter aquarium klaar was, heb ik ze daar in gedaan.

Nu ze in het 700 liter aquarium zitten, wil ik actie ondernemen omdat ik het er niet goed uit vind zien. (beetje nalatig geweest toen ze in de rio300 zaten, ivm drukte).

Ik heb geen water waarden gemeten. Maar mijn bioloog heeft zo'n 3-4 weken ingedraaid met gebruikt filter materiaal.
Alles is verder 'normaal', alleen nu wil ik dus dat mijn discussen weer gaan genezen.

Het is lastig om op basis van deze foto dit goed te kunnen beoordelen. Zijn er andere symptonen, zoals kiew dicht houden, snel ademen of schuren van de vissen??

Zie:

Dactylogyrus of Kieuwwormen en hun ziektebeeld:
De vissen ademen sneller en vaak alleen via één kieuw.
De andere kieuw houden ze dicht.
Ook kunnen de kieuwen ver openstaan.
Later vermageren de vissen, schuren met de kieuwen aan de decoratie en krijgen een donkere kleur.
Indien men de kieuwen bekijkt, ziet men vaak duidelijk aangetaste delen van de kieuwblaadjes.

Q_qn7Gd2X6anHgJYs_n2lzUdLoAwmRid.jpeg
Een kieuwworm zoals deze onder een microscoop is te herkennen.

De parasiet: Evenals Gyrodactylus behoort Dactylogyrus tot de groep monogene Trematoden.
Maar Dactylogyrus infecteert alleen de kieuwen.
Pas als zich een massale infectie voordoet, kunnen wij ook enkele exemplaren op de huid van de vis vinden.
Dactylogyrus is niet levendbarend maar legt eieren waaruit jonge larven komen die zich op de kieuwen tot volwassen wormen ontwikkelen.
De worm heeft ook aan het achtereinde 12 kleinere en 2 grotere haakjes waarmee hij zich op de kieuwen vast hecht.
De voorzijde eindigt op 4 punten en er zijn 4 oogpunten te zien.

Microscopisch onderzoek: De parasiet is bij een vergroting van 50 -100 keer van een kieuw afstrijkje of een stuk kieuw goed te zien.
Bestrijding: o.a. Tremazol tegen kieuw.

Omdat het wel een veel voorkomend fenomeen is bij discusvissen, zou je een kuurtje kunnen overwegen, alhoewel ik zou proberen te kijken of je een duidelijke diagnose zou kunnen stellen, dat geniet altijd de voorkeur.

Succes in ieder geval

Bedankt! Ik heb zelf ook al op internet rond gespeurd.

Ik herken het schuren niet.

Ze zijn wel donkerder en lijken wat minder goed in hun vel te zitten.

Ze eten wel goed en hangen wat rond. Allemaal niets ernstigs, maar het ziet er wel 'ernstig' uit als je in de kieuw kijk van de ergste.

Ik zal een kuur kopen. Ik lees dat er veel verschillende zijn.

Is er nog een 'aanrader'? Moet ik nog hopen dat ik het in de buurt kan kopen ook, morgen.
Heb wel 40% water verwisseld. Dat kan nooit kwaad.

Ik ben erg tevreden met de medicatie van Sera bij mijn discusvissen, dus ik zou deze aanbevelen.

sera med Professional Tremazol

Succes en hopelijk slaat het aan.............

Kijk, 2 mensen die mij het tegelijk aanraden. Bedankt!!

Ga ik morgen ophalen.

Ik heb al gelezen waarom je het goed moet naleven. Dus dat ga ik zeker doen.

Heb je naar de ontlasting gekeken en is die soms wit met lucht belletjes er tussen?

Vandaag die sera medicatie gekocht. Beetje prijzig voor een wat groter aquarium, maar liever dat, dan dode vissen. hoort bij de hobby 🙂.

5 van de 6 doen het duidelijk beter. 1 is donker(der) dan normaal. Heb hem met mijn hand wat naar de groep 'gejaagd' (vriendelijk hoor) want hij zat zo eenzaam in een hoekje donker te wezen.
Hopelijk is hij morgen beter dan nu.

Ik houd hem in de gaten! Hoop zwaar dat hij binnenkort weer volledig bij de groep is.

@Waterbewoner Ik heb niet echt op de ontlasting gelet. Kan geen duidelijk antwoord geven. Valt mij niets bijzonders op. Zal er wat meer op letten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan