Wat is er nieuw

Kieuwworm?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Grover
  • Startdatum Startdatum
G

Grover

Guest
Afgelopen week vloog mijn betta (Grover, tja, hij is blauw) ineens door de bak, in paniek, om zich vervolgens te verstoppen. Ik heb voor de zekerheid een grote (50%) waterwissel gedaan. Een half uurtje later zwom hij weer door de bak alsof er niets gebeurd was.

Toch zat het me niet lekker en ben hem wat meer in de gaten gaan houden en wat googlewerk verricht. Ik kwam onder andere kieuwworm tegen. En ik heb het vermoeden dat dit het wel eens zou kunnen zijn. Hij 'gaapt' en zwemt regelmatig tegen de stroom van de pomp in. Nu doet hij dit al vanaf dat ik hem heb heel graag.

Hij heeft nog steeds een goede eetlust en is er eigenlijk niet veel aan hem te merken maar toch zit het me niet lekker. Ik heb hem voor de zekerheid nu 2 keer een zoutbadje gegeven, vond hij prima, reageerde er niet op.

Mijn aquarium is een Juwel primo 110. De medebewoners van Grover zijn 6 zebra danio's, 11 corydoras pygmaeus, een kudde vuurgarnalen en wat slakken (2 renslakken en de rest is meegekomen met de planten). Op dit moment ververs ik dagelijks zo'n 30%, voor de zekerheid, normaal 2 a 3 keer in de week 30%. De rest van de vissen heeft nergens last van overigens.

Vanmorgen ben ik bij de dierenwinkel met grote aquariumafdeling geweest en heb ik Camacell meegekregen. Dit is echter niet goed voor garnalen. En voor slakken maar die renslakken kan ik een stuk makkelijker vangen dan om en nabij de 30 garnalen.

Wat is wijsheid? Het even aankijken, misschien ben ik gewoon overbezorgd en is er niks aan de hand. Of Grover apart zetten en dan behandelen met Camacell. Of flubenol bestellen en de hele bak behandelen?

Groetjes Janne

Ik voeg 2 foto's bij van de betta. Niet echt duidelijk helaas.

20191227_124455.jpg
20191227_124514.jpg

Als vis problemen heeft met kieuwen kun je vaak zien aan inderdaad het gapen en bekijken of vis beide kieuwdeksels gebruikt. Vaak houd de vis eentje gesloten of gaat met kieuwen flubberen. Probeer eens met vergrootglas te kijken als kieuwen open staan of je slijmdraden zie of zwarte plekken in het vlees van binnen kant kieuwen. het hoort daarbinnen mooi bloedrood te zijn

Beschrijf eens het zoutbadje. Hoeveel zout en hoelang blijft hij erin?

Is altijd beetje moeilijk wat de kieuwen irriteert. Kan kieuwworm zijn maar ook ander soort parasieten. Ook hoge NH3/4 /NO2 kan raar gedrag geven. Goed plan om even te blijven verversen.

Zou de camacell terug brengen en je geld terug vragen als dit nog kan.

Als je iets wil gebruiken;

http://www.manaus-aquarium.de/NL/bilocil-sensitive.php
Is wat duurder maar kan je aquarium behandelen. Als je hem apart behandel dan kans dat er nog veel in aquarium zit en andere er ook last van krijgen. Kun je bij diverse online zaken bestellen

Flubenol helpt niet tegen kieuwwormen, dus dat is weggegooid geld als je dat zou kopen

Ik stond met die Biocil in m'n handen, dan die ene versie die ook corydorasproof is maar volgens de dierenwinkelmeneer was dat wat ik nu heb beter. Ik ga het iig terugbrengen.

Zoutbadje was in een maatbeker van een liter met 2 theelepels keukenzout zonder jodium voor een minuut of 10. Zout in het aquarium toevoegen gaat niet met de corydorasjes toch?

Ik zal z'n kieuwen wat beter proberen te bekijken, helaas is stilhangen niet een van zijn specialiteiten.

Ik ken de camalcell niet. Geen ervaring mee. Ik heb ook geen verstand van garnalen en slakken op dit gebied. Maar weet wel als er sprake is van kieuwworm je beter je aquarium met alles wat erin leeft kunt behandelen. De kuur moet altijd over dagen verspreid worden omdat er baby kieuwwormen zijn en komen die je met herhalingen dood. Sommige stadiums van aangroeiende ellende krijg je niet dood met medicatie.

Kieuwen zijn erg belangrijk bij vissen en wil je zo mild mogelijk behandelen. Omdat je ook met garnalen zit dacht ik aan de bilocil sensitive. Dit is een wat milder goedje dan de oorspronkelijke bilocil. Mijn vissen reageren erg op wormenmiddelen vandaar ik niet alles gebruik op dit gebied en de sensitive versie deden me vissen het een stuk beter op. Niet veel LFS hebben dit op voorraad dus dan maar bestellen.

In de gebruiksaanwijzingen staan normaliter de werkzame bestandsdelen. Dat kun je dan vergelijken. Als je bij manuas de bijsluiter open staat het in dan kun je vergelijken met die jij heb.

Tja 2 eetlepels zout op een liter zegt mij niets hoeveel gram dit is. Maar zou het gewoon even aanzien hoe het nu gaat na de 2 badjes en de verversingen. Vis als hij optimaal zit dan kan hij wel wat kieuwwormen zelf afweren.

Als je zie dat hij met kop gaat schuren en meer raar gedrag laat zien dan kun je altijd nog ingrijpen.

Zou geen zout in je aquarium doen zonder je eerst goed te informeren gevolgen hiervan. Planten vinden dit niet leuk, ik denk slakken ook niet en kun je niet meer alle medicatie gebruiken. Sommige medicatie kunnen niet samenmet zout/

Die sensitive hadden ze staan, daar zouden corydoras en garnalen geen last van moeten hebben aldus hun gebruiksaanwijzing.

Ik hou het even in de gaten en mocht het nodig zijn dan haal ik die sensitive.

Volgens google is een theelepel zout 16 gram. Dus dan zou dan zo'n 32 gram op een liter geweest zijn.

Bedankt iig voor het meedenken!

Bilocil is ook al weer een jaar of 4-5 oud. De twee gebruikte stoffen zijn volgens Rafoxanide en Praziquantel.
Rafoxanide is een middel wat in Duitsland verkocht mag worden maar het is een antieke stof welke niet veel effect zal hebben, resistentie
Praziquantel is wel een goed middel maar wordt door iedereen gebruikt, dus de effectiviteit wordt helaas snel minder. In Duitsland mag het ook niet verkocht worden maar in Nederland wel.
Flubanol, dat werd 15 jaar geleden al gebruikt, dit middels is zo oud dat het nagenoeg niet meer werkt.

Wat wel nog goed werkt....geen idee.
Wie heeft een goede tip.

Wat echt werkt kun je alleen zeker zijn als je afstrijkjes maak. Je weet simpel weg niet of je vis uberhaupt teveel aan kieuwwormen heeft en of die resistent zijn voor bepaalde middelen.

Ik heb ook veel gelezen over lernex pro maar hier zit ook flubenol in dus voor mij geen optie om te gebruiken.

Manuas heeft verschillende wormen medicatie ontwikkeld. de bilocil, de sensitive en de cypricil voor koud water. Tevens een middel met levimasole. Alle middelen bevatten iets andere samenstelling. Bovengenoemde stoffen zie ik niet in het lijstje van werkzame bestandsdelen.

Ik heb alle 4 soorten gebruikt en met microscoop bekeken en alle 3 kieuwworm middelen ruimen aardig wat kieuwwormen op. Het een en ander hangt ook samen met verdere gezondheid van vis. Qua gedrag is duidelijk dat mijn sluiers moeite hebben met de "oude" bilocil waardoor ze op de bodem gaan hangen en de sensitive en cypricil is gedrag een stuk beter. Waaruit blijkt dat elk medicijn en iedere vis ook weer anders is qua verwerking van bepaalde stoffen.

De trichosal van manuas gebruik ik niet want dit lost niets op. Maar dat is niet voor wormen dus off topic.

Ik heb ook voer met praziquantel wat het probleem ook oplost. Dit duurt wat langer maar gaan ook dood. Je zou verwachten dat fancy goldfish door de massale fok/kweek toestanden dit niet zo werken maar zo blijkt maar dat niets zeker is. Dit voer is erg groot dus niet voor iedere vis geschikt en is ook wel handig als vis nog eet. Ze vinden het wel vies moet ze eerst uithongeren willen ze het mondjes maat gaan eten.

Wat echt werkt kun je alleen zeker zijn als je afstrijkjes maak. Je weet simpel weg niet of je vis uberhaupt teveel aan kieuwwormen heeft en of die resistent zijn voor bepaalde middelen.

Ik heb ook veel gelezen over lernex pro maar hier zit ook flubenol in dus voor mij geen optie om te gebruiken.

Manuas heeft verschillende wormen medicatie ontwikkeld. de bilocil, de sensitive en de cypricil voor koud water. Tevens een middel met levimasole. Alle middelen bevatten iets andere samenstelling. Bovengenoemde stoffen zie ik niet in het lijstje van werkzame bestandsdelen.

Teveel aan kieuwwormen....
ik snap dat een gezonde vis niet zoveel last heeft van een paar kieuwwormen maar bij stresskippen zoals discus kan dat snel omslaan, ook al zijn ze gezond.
op dit moment heb ik een koppel die de jongen verdedigd..alom stress en ruzie met de nodige gevolgen.

Lernex pro en flabanol, geen idee waar je iets hebt gelezen, kan wel dr Richard Heeswijk van Colombo citeren wat hij mij persoonlijk schreef:
En daar geeft hij aan dat er Prazicuantel in zit gecombineerd met nitroscanaat.
Bijna alle overige medicijnen hebben allemaal praziquantel als uitgangstof, vandaar dat er ook nauwelijks verschil is in uitwerking van div medicijnen. Bovendien is het al hel wat jaartjes op de markt, resistentie zal wel al een feit zijn.

Dat resistentie bij huid- en kieuwwormen een probleem kunnen zijn bij discussen is ons bekend, maar de werkelijke omvang van het probleem niet. We hebben er een specifiek product voor gehad (Dactycid Pro) maar dit verkocht niet goed. Gezien de kosten die we moeten maken voor de productie van dit medicijn, zijn we er helaas mee moeten stoppen.
Ik weet dat er discus liefhebbers zijn die één van onze vijvermedicijnen, Morenicol LernexPro, gebruiken. Dit product is ook ontwikkeld voor resistentie wormen en is tot nu toe nog zeer effectief. Echter, als meer mensen het gaan gebruiken, dan is de kans steeds groter dat ook hier uiteindelijk resistentie tegen komt. Daarom is het belangrijk dat men alleen behandeld wanneer nodig en niet als preventief middel. Veel hobbyisten willen problemen voorkomen wat op zich logisch is, maar medicijnen preventief in zitten, is op de lange termijn niet verstandig.
Bilocil is volgens mij ook al weer een jaar of 4-5 oud. De twee stoffen met die fantastische namen zijn volgens mij Rafoxanide en Praziquantel. Manaus is een Duits bedrijf en net Duitsland is erg streng op de vrij verkoop van antiwormmiddelen. Rafoxanide is een middel wat in Duitsland verkocht mag worden maar het is een antieke stof welke niet veel effect zal hebben, vrees ik.
Praziquantel is wel een goed middel maar wordt door iedereen gebruikt, dus de effectiviteit wordt helaas snel minder. In Duitsland mag het ook niet verkocht worden maar in Nederland wel. Wij gebruiken het ook nog steeds in onze Dactycid tegen wormen. In de LernexPro combineren we het met nitroscanaat aangezien de combinatie in onze ervaring heel effectief is.

Best Regards, Met vriendelijke groet, Mit freundlichen Grüßen,

Richard van Heeswijk
(Dr.ir. J.C.F. van Heeswijk)

Ja kan me voorstellen dat stresskipjes van discus hier vatbaarder voor zijn.

De flubenol staat in gebruiksaanwijzing;

Stukje gekopieerd. Flubendazole is flubenol.

Colombo heeft daarom na uitgebreid onderzoek een voor vissen nieuw antiwormenmiddel gevonden wat wel effectief is tegen resistente wormen: Nitroscanaat. Nitroscanaat is al bij zeer lage concentraties effectief bij éénmalige toediening. Om de effectiviteit te vergroten en daarmee ook de kans op resistentie te verkleinen is Nitroscanaat gecombineerd met Praziquantel en Flubendazole in een uniek medicijn. F - Morenicol Lernex Pro conçue pour le traitement des vers

Ik weet niet of discus dit kunnen hebben maar sluiers in ieder geval niet.

Grappig dat de belangrijkste man van Colombo de flubanol nog niet eens vermeld, wellicht omdat er al zon grote resistentie voor is. Zoals hij zelf al aangaf is dat nitroscanaat hun first defense.
Zal eens bij discusliefhebbers zoeken wie dat middel al heeft gebruikt, zelf geen ervaring mee.

Ja beter iemand vragen naar ervaringen. Ook belangrijke mensen denken in eerste instantie aan omzet.

@sschot heeft ook discus en een microscoop. Misschien kan hij je wat meer vertellen wat werkzaam is bij je discus en ook wat de discus goed kan verdragen. Als kieuwworm dood gaat op discus maar discus middel slecht verdraagt en daardoor verzwakt schiet het ook weer niet op.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan