Wat is er nieuw

Kieuwwormen! Tremazol met ectopur??

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Thijssen_S
  • Startdatum Startdatum
T

Thijssen_S

Guest
Recent al eerder gedacht aan kieuwwormen, nu geen twijfel meer.
Het mannetje van het Ramirezi koppel ineens ziek, donkere ogen, laveloos.
Toen hij vlak langs de ruit hing kon ik de kieuwen goed inspecteren, de kieuwwormen waren met het blote oog zichtbaar!

Inmiddels tremazol toegediend, mannetje apart behandeld en de hele bak.
Is het een idee om ook ectopur te gebruiken? Dit wordt aangeraden bij een behandeling met mycopur om het effect te versterken. Echter heeft Mycopur een ander werkzaam bestanddeel dan Tremazol.
Volgens mij is de ectopur eigenlijk gewoon zout waardoor het medicijn waarschijnlijk beter inwerkt.

Ideeen??
 
ectopur zou stress verlagend werken. Mijn ervaring is dat Tremazol prima werkt zonder dit zout.
Wel goed om de bacteriebloei denken,bij de kuur Tremazol. Kan maar zo,en dan ben je te laat.
 
Ja dat had ik idd al begrepen. In ieder geval na 6 uur flink verversen en eerder bij vertroebeling.
Dat wordt een latertje... Zit er net een half uurtje in.
Is het heel nadelig als ik iets eerder ververs?

Als ik het goed begrijp bestaat de Tremazol uit 1 dosering. En dan na 7 dagen herhalen ivm eieren.
Als de Ectopur stressverminderend werkt kan het geen kwaad om het toe te voegen toch? Ik heb het in huis.
 
Kan zeker geen kwaad,als je het hebt zeg ik doen.
Eerder verversen,als het moet dan moet het. En idd na 1 week opnieuw.
 
Bedankt Alex!
 
Geen probleem,ik lees graag je bevindingen.
 
De man heeft het helaas niet gered. Jammer, die had ik ondertussen al een tijdje.
De vrouw had het gisteren ook echt even moeilijk, maar is vandaag helemaal bijgekomen.
De andere vissen lijken er niet veel van meegekregen te hebben.
Ik heb de medicatie toch maar de volledige 6 uur de tiid gegeven. Stond om half elf de bak dus leeg te laten lopen.
Je kun maar een hobby hebben...
Volgende week beetje gunstiger timen voor de herhaling!

Fijne avond, groeten Sandra
 
Spijtig dat de man is gaan hemelen,alle hoop op de vrouw.
 
Tweede kuur zit erop. Woensdag gedaan.
Helaas kregen de roodkopzalmpjes het na de waterwissel (tijdens behandeling geen problemen) heel moeilijk. Heb de PH van het verse water wel aangepast, maar mogelijk is er toch een (te grote) PH schommeling geweest...? 4 hebben het niet gered. Balen!
Ramirezi vrouwtje doet het redelijk, wel slecht op kleur. Overige vissen gelukkig geen problemen.
Nu alles maar even beetje bij laten komen. Valt me wel op dat de PH vanaf woensdag langzaam stijgt.
Blijft op een of andere manier lastig om die stabiel te houden in mijn bak. Zelfs met turf, elzenproppen, catappabladeren, akadama, eikenextract bij verversen en co2 (diffuser) blijft hij altijd gedurende de week weer wat stijgen....
Maar goed, de PH stabiel houden is bij zon grote waterwissel is sowieso wel lastig.
 
Ja, dat is naar als je behandelen moet, het brengt de bak altijd wel wat uit evenwicht.
Jammer van de zalmpjes.
Maar is de ph van je leiding water zo slecht dan?
Ik hoop dat je alles snel op orde krijgt en van die rot wormen af komt zonder meer verlies van je vissen.
 
Ik heb tegen een wormenkuur Levamisole van de dierenarts gebruikt. Wellicht werkt dit ok als ze niet weggaan.
Had geen invloed op de filter moet ik zeggen.
 
Tja, wat is slecht? PH kraanwater rond de 8, maar heel hard water. Dacht dat de GH rond de 12 zit. KH 10 oid. Met akadama krijg ik dat wel omlaag, maar om de PH laag te krijgen en houden ben ik bijna constant aan het aanzuren. Zeker na zon grote waterwissel duurt het wel ff voordat het kalk is 'uitgewerkt' lijkt het. Heb er ook maar wat extra hout ingelegd.

Ik krijg binnenkort een nieuwe, grotere bak. Ik overweeg nu dan ook echt om een ander vissenbestand te kiezen wat beter past bij het kraanwater. Ik ga daar maar eens een ander topic over openen!
Kijken wat de mogelijkheden zijn en of mensen leuke ideeen hebben.

Ik vind deze vissen alleen wel erg leuk en mooi. Maar het zou zoveel schelen als ik al dat extra gerommel met het water niet meer heb...
Nou ja, stof tot nadenken! ;-)

Op dit moment gaat het in deze bak iig weer goed! Geen slachtoffers meer.
 
In de gebruiksaanwijzing van Tremazol staat niks over het combineren met andere medicijnen. Volgens Sera zou dit de werking ook kunnen beinvloeden. Om die reden zou ik het niet combineren.

Hoop dat je van de klootzakjes af bent, want die zijn erg hardnekkig.

Mondeo zei:
Kan zeker geen kwaad,als je het hebt zeg ik doen.
Eerder verversen,als het moet dan moet het. En idd na 1 week opnieuw.

Hangt dat ook niet van de temperatuur af? Hoe hoger de temperatuur hoe eerder je moet 'nakuren'?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan