Wat is er nieuw

Kikkervis' bak 2.0

Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,395
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Beste mensen,

Een enkeling zou mij nog kennen, van inmiddels al 10 jaar lid van het forum. De afgelopen 2-3 jaar ben ik afwezig geweest op het forum en hiermee is het aquarium ook in die tijd verwaarloosd. Nu de bak verhuisd is, ging het bloed weer kruipen waar het niet gaan kan en is het aquavirus weer aangeslagen.

Uit sentiment heb ik de oude bak in ere hersteld, al zit er tegenwoordig wat andere techniek op.
De bak is nog steeds de 11 jaar oude Vitakraft bak van 60x30x30cm, maar tegenwoordig zit hier een Twinstar 60B II als verlichting. Deze is goed voor 1900 lumen, al dim ik deze wel iets om algvorming te voorkomen. Het bakje wordt gefilterd door een interne Eheim Biopower filter, met max 750l/h uit mijn hoofd. Verder zit er nog een CO2 systeem die rond de 25mg/l gericht is. Als plantenvoeding wordt er wekelijks 20mg/l kaliumnitraat en 2mg/l kaliumfosfaat gedoseerd met sporen elementen. In de bodem zit nu geen voeding, maar daar komen tzt capsules in.

Het plantbestand is momenteel;
- hygrophila pinnatifida
- ammania gracilis
- hygrophila polysperma
- ludwigia super red
- hydrocotyle leucocephala
- cryptocoryne wendtii
- lobelia cardinalis mini
- javavarens
- anubias nana
- div bucephalandra's

Een enorme waslijst voor slechts een 50 liter bakje, maar ik houd van jungle bakken. Ik hoop dan ook dat alles georganiseerd door elkaar mag gaan groeien.

De bewoners zijn momenteel een beetje een mengelmoesje. Ze komen vanuit verschillende bakken (vriendinlief had namelijk ook ooit een kleine bak). Hier wil ik nog wat in veranderen, ook omdat ik de ancistrus te groot vind worden voor een 60cm bak.
- 1 ancistrus
- 6 neon terras
- 4 vuurneons
- 6 endlers (2m 4v) waaronder jongbroed
- 50(?) vuurgarnalen
- 3 a 4 japonica's
- 2 zebra slakken

Dan is dit natuurlijk een fotoalbum en komt nu het belangrijkste;
IMG20240804210052.jpg
IMG20240803211536.jpg
IMG20240804210058.jpg

De ludwigia staat er pas sinds vrijdagmiddag in, maar kleurt al fantastisch rood aan de bovenkant. Verder lijken alle plantjes mooi zuurstof te produceren.
Tot nu toe erg tevreden!
 
Gisteren 50% water ververst en het nitraat en fosfaat gehalte gemeten. Normaal zat er na 1 week nog voldoende in, maar met komst van de nieuwe lamp moet er vaker gedoseerd worden. Ik heb het nu volgens papier op 20/2 nitraat/ fosfaat gedoseerd. Binnenkort maar even weer meten en kijken hoeveel er dan bij moet.
 
Als beginnend aquariumnemer nu 4 maanden erg intigrerend om te zien dat je deze bak al vanaf 2014 hebt, nu wel vernieuwd. Ook je hele onderwerp gelezen, de vorige. Mooie bak en veel groen! Hoe jij zo kan genieten van een kleinere bak dan gemiddeld vind ik erg leuk om te zien!

Toch vind ik over het algemeen die oude tl lichten mooier in aquaria bakken met al het groen dan alle nieuwe kleurlichten wrgb? Of zie ik dit verkeerd! Blijf posten!
 

Bedankt voor je bericht Thijs! leuk om te horen! Ik ga mijn best doen om regelmatig te posten. Dat moet vast lukken, want het aquavirus is goed aangeslagen..

Hoe jij zo kan genieten van een kleinere bak dan gemiddeld vind ik erg leuk om te zien!
Eerder uit ruimtegebrek voortgekomen. Later staat er zeker nog een grotere bak op de planning! Het liefst een riparium die echt de hoogte in gaat... Maar dat zijn toekomst dromen :engel:


Toch vind ik over het algemeen die oude tl lichten mooier in aquaria bakken met al het groen dan alle nieuwe kleurlichten wrgb? Of zie ik dit verkeerd! Blijf posten!
hmm.. Het voordeel en nadeel van de spaarlamp die erop zat was dat het aquarium niet evenredig verlicht werd. Hierdoor ontstonden er wel 'spannende' hoekjes en meer dieptewerking naar mijn idee. Qua kleur had ik er toen ook veelal 6500K boven zitten, de planten kleurden daar mooi op. Toch zie ik dat de kleuren van de vis enorm oplichten op de RGB ledjes..

De doorslag om naar een andere lamp over te stappen was voornamelijk dat er geen spaarlampen meer te koop zijn. En vanwege het aparte armatuur kon er alleen een smalle (spaar)lamp in.
 
Ga je topic verder volgen! Heb zelf ook rgb. Mis alleen echt het witte witte licht zonder andere kleuren. Lijkt me mooi
 
IMG20240811212944.jpg

Weer een weekje verder, dus tijd voor een kiekje!​

Alle planten slaan mooi aan en beginnen goed te kleuren! De dichte achterkant 'drukt' de vissen mooi naar voren en zijn dus altijd goed te zien. Elke avond geniet ik ervan om naar te kijken
 
. Als plantenvoeding wordt er wekelijks 20mg/l kaliumnitraat en 2mg/l kaliumfosfaat gedoseerd met sporen elementen. In de bodem zit nu geen voeding, maar daar komen tzt capsules in.
Neem aan met een 50% verversing wekelijks?
 
Neem aan met een 50% verversing wekelijks?
Zo ongeveer, ik doe het niet heel nauwkeurig. De plantjes hadden afgelopen week wel bijna alle nitraat en fosfaat opgenomen. De verversing is wat dat betreft niet per se nodig.
 
De rode ludwigia speelt verstoppertje nu. Misschien iets naar voren halen aangezien t een mini is?

Mooie bak! Gaat goed
 
Zo ongeveer, ik doe het niet heel nauwkeurig. De plantjes hadden afgelopen week wel bijna alle nitraat en fosfaat opgenomen. De verversing is wat dat betreft niet per se nodig.
Ok, ik vroeg het voor de zekerheid maar even 😉
 
De rode ludwigia speelt verstoppertje nu. Misschien iets naar voren halen aangezien t een mini is?

Mooie bak! Gaat goed
ja even kijken, de bedoeling is dat de rode Ludwigia tegen de groene limophila afsteekt. Kan natuurlijk ook andersom. Eerst even kijken hoe de onderkant van de ludwigia zich houdt. Ik meende dat die nog wel eens wat 'kaler' kunnen worden
 
ja even kijken, de bedoeling is dat de rode Ludwigia tegen de groene limophila afsteekt. Kan natuurlijk ook andersom. Eerst even kijken hoe de onderkant van de ludwigia zich houdt. Ik meende dat die nog wel eens wat 'kaler' kunnen worden
Ja heel kaal, bij mij dan.
 
IMG20240820201518.jpg


Weer een dikke week verder. Ik heb de cognac plant, limophila en Belgisch groen moeten snoeien. Het Braziliaans klimop lijkt nu pas aan te slaan, zat veel gaten in de bladeren en wat bruinalg op. maar nu komen er nieuwe scheuten aan. De crypto had ik volledig bij de grond afgesnoeid, maar ook daar komen inmiddels weer nieuwe bladen aan!
 
Helaas was er een tijd lang CO2 probleem in mn bak. Sinds vorige week weer verholpen, maar daardoor heeft die enkele weken zonder co2 gedraaid. Dit is helaas te zien aan de planten / alg.
De hygrophila pinnatifida is weggekwijnd. De groei is er uit en zitten veel kleine bruine gaten in.
Verder is er wat groene alg op de lobelia gekomen en wat baardalg op de anubias en Bucephalandras. Maar nog niks om zorgen over te maken.

IMG20240915175110.jpg
IMG20240915175115.jpg


Hij staat er nog steeds mooi kleurrijk bij!
IMG20240915175142.jpg
 
Staat er toch mooi bij en vooral dat rood springt eruit.
 
Erg mooi gedaan
Uit nieuwsgierigheid, wat is dat blauwe rietje?
Of heb ik daar overheen gelezen?
Huisvlijt haha.

De originele zuignap en houder was kapot van de diffuser, toen heb ik een bic pen afgezaagd en in een andere zuignap gedrukt. Daar een gat in geboord, zodat de diffuser erin past. Het voordeel is nu dat de diffuser achter de stroming zit en de CO2 bellen dus de gehele bak doorstroomt. Praktische, maar wel lelijke oplossing destijds
 
Trouwens, over lelijk gesproken; De auto is van mn partner. Ik had die zelf al lang weggegooid, maar het bed slaapt toch beter dan de bank..
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan