Wat is er nieuw

Killi voor beginners

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Dennis_89
  • Startdatum Startdatum
D

Dennis_89

Guest
Om mijn kennis van vissen wat uit te breiden (en omdat ik het gewoon leuk vind) zoek ik een Killisoort die niet te moeilijk te houden is. Ook geen ��njarige. Nu heb ik gelezen dat een killivis per definitie niet al te moeilijk is, maar er zijn zoveel soorten dat ik het zekere voor het onzekere neem. Wat nageslacht krijgen is leuk, maar geen pr� (ik heb al ��n en ander gelezen over een beker zand op de bodem zetten). Hoe het visje er uitziet is ook secundair, eerst maar is leren van het gedrag en hoe ze optimaal te houden en daarna zie ik wel verder.
 
Jordanella floridae.

Niet te warm 16-22 graden (zomers enkele warme maanden deert ze niet). Ze wensen wel een menu waar wat plantaardige (plantaardige vlokken en algen) en dierlijke voeding (levend of diepvries voer) niet mogen ontbreken. Een man met en vrouw gaat prima. Maar een man met meerdere vrouwen kan ook.

De minimale bakmaat is 60cm voor een paartje.

Man
1P2l97e0lS1lo8rNRa-CHP2i_cOejQ3Z.jpeg


Vrouw
1P2l97e0lS1lo8rNRa-CHP2i_cOejQ3Z.jpeg
 
Nog een mooi visje ook, deze legt dus niet de eieren in de bodem maar gewoon tussen blad? En het voer is geen probleem, heb daarvoor alles al in huis.
 
Eieren in de bodem is meer iets dat seizoensvissen (bv. Nothobranchius) doen.

Ook bv. Aphyosemion en Epiplatys leggen eitjtes graag in dichte (fijnbladige) beplanting.
 
Ja, gewoon tussen het blad.

Wat betreft de agressie van deze vis waar je veel over leest, heb ik nooit waargenomen. Als je maar 1 man houdt en de temperatuur niet te hoog dan valt het reuze mee.
 
Mascha&Ivo zei:
Eieren in de bodem is meer iets dat seizoensvissen (bv. Nothobranchius) doen.

Ook bv. Aphyosemion en Epiplatys leggen eitjtes graag in dichte (fijnbladige) beplanting.

Dat zijn dus die ��njarige waar ik over gelezen had. Dat had geloof ik te maken met tijdelijke wateren die dus weer opdrogen?

Botia zei:
Ja, gewoon tussen het blad.

Wat betreft de agressie van deze vis waar je veel over leest, heb ik nooit waargenomen. Als je maar 1 man houdt en de temperatuur niet te hoog dan valt het reuze mee.

Ik zetten vissen waar ik niet zo mee bekend ben ruimer dan staat aangeschreven, zo te lezen vormen mannen territorium als ze gaan paren, dus dan geef ik ze daar gewoon de ruimte voor. Ik zat te denken aan 2 mannen en 4 vrouwen in een 1.20? Bodembewoners ben ik nog niet uit. Nu een keer geen Cory's 😉. Botia's was een andere soort waar ik voor de Killi aan zat te denken, maar dat is helemaal een vak apart dus dat laat ik voorlopig even.
 
2 mannen zou ik niet doen dan heb je constant dat de mannen elkaar opzoeken en ruzie maken. Met 4 mannen zal dat al minder zijn.
 
Botia zei:
2 mannen zou ik niet doen dan heb je constant dat de mannen elkaar opzoeken en ruzie maken. Met 4 mannen zal dat al minder zijn.

Duidelijk, dan vormen de mannen en vrouwen paren?
 
Dennis_89 zei:
Mascha&Ivo zei:
Eieren in de bodem is meer iets dat seizoensvissen (bv. Nothobranchius) doen.

Ook bv. Aphyosemion en Epiplatys leggen eitjtes graag in dichte (fijnbladige) beplanting.

Dat zijn dus die ��njarige waar ik over gelezen had. Dat had geloof ik te maken met tijdelijke wateren die dus weer opdrogen?
Dat zijn geen eenjarige hoor.
Heb zelf de Aphyosemion australe.
Een paar voorbeelden van meerjarigen:
Aphyosemion (heb ik ook)
Fundulopanchx (Heb ik ook)
Epiplati

Een voorbeeld van een eenjarige is een Nothobranchius.

Dit zijn 2 van mijn killi's:

Aphyosemion australe man:
DSC05229_zpszg50kiiw.jpg


Fundulopanchax gardneri man ( hij is de blauwe variant al lijkt hij goud):
DSC05301_zps9mnjhqob.jpg
 
remcovoortman zei:
Dat zijn geen eenjarige hoor.
Ik zet het punt van de Aphyosemion en Epiplatys niet voor niets in een aparte alinea om aan te geven dat het los staat van de opmerking over de seizoensvissen en Dennis bedoelt te zeggen dat het inderdaad om de Nothobranchius ging die afzetten in de bodem, dus wat was er om te verbeteren? :deal:


Overigens is de term ��njarigen op zijn minst onzuiver. Of gaat elke Nothobranchius volgens jou een jaar mee Remco?

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
remcovoortman zei:
Dat zijn geen eenjarige hoor.
Ik zet het punt van de Aphyosemion en Epiplatys niet voor niets in een aparte alinea om aan te geven dat het los staat van de opmerking over de seizoensvissen en Dennis bedoelt te zeggen dat het inderdaad om de Nothobranchius ging die afzetten in de bodem, dus wat was er om te verbeteren? :deal:


Overigens is de term ��njarigen op zijn minst onzuiver. Of gaat elke Nothobranchius volgens jou een jaar mee Remco?

~ Ivo

Ja, ik had de interpunctie goed begrepen 😉. Maar ��njarige is dus onzuiver omdat ze het jaar niet halen maar een of een paar seizoenen? In het stuk dat ik had gelezen werden ze ��njarig genoemd.
 
Seizoensvissen is een betere definitie. Het ontbreken van seizoenen in het aquarium kan er voor zorgen dat sommige seizoensvissen stukken ouder worden.

Beste beginnersvissen zo een twee drie:
Chromaphyosemion bitaeniatum
Aphyosemion gabuense
Aphyosemion striatum
Fundulopanchax gardneri
Epiplatys dageti
 
jeffrey zei:
Seizoensvissen is een betere definitie. Het ontbreken van seizoenen in het aquarium kan er voor zorgen dat sommige seizoensvissen stukken ouder worden.

Beste beginnersvissen zo een twee drie:
Chromaphyosemion bitaeniatum
Aphyosemion gabuense
Aphyosemion striatum
Fundulopanchax gardneri
Epiplatys dageti

Dank voor de tips, ik heb dus weer wat leesvoer 😀
 
Ik heb zelf Afrikaanse blauwoogjes, mooie subtiele beestjes die ook nog eens kweken als ze het naar hun zin hebben.
Doen bij mij niet moeilijk met voeren nemen ook vlokvoer aan. blijven van de garnalen af en ze kweken ook niet razendsnel.

4JMj6_sETYC_iSiqGYMCOLl0uHmPecL7.jpeg
 
Momenteel heb ik Epiplatys dageti op het oog. Iemand daar ervaring mee?
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: kalm aan met dat gaspedaal mark
      Terug
      Bovenaan