Killivis voor 60cm bak


Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Beste forummers,

Na een tijdje geen vis te hebben gehad, wil ik weer eens beginnen. Momenteel heb ik een zwaar beplante bak met wat vuurgarnalen en 10 B. Maculatus.
Nu lijkt het mij leuk om hier een killivis aan toe te voegen.

Er zijn echter zoveel soorten Killi's dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wie kan mij helpen? Ik dacht zelf aan de Kaap Lopez of misschien wel een Fundulopanchax gardneri, maar die is misschien wel weer wat te lomp voor de kleine rasbora's.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring!
 
Op zich is je bak groot genoeg, maar bedenk dat de meeste verkrijgbare killi's echte rovers zijn. Ik zou geen van beide soorten die je noemt durven in combinatie met de garnalen en vissen die je al hebt.
Wat ik nog wel zou durven is E. annulatus. Deze is kleiner en bleef bij mij altijd aan het oppervlak zodat je jonge garnalen veilig zijn.
 
Je zou ook eens bij Pseudomugil soorten kunnen kijken?
Maar er zijn meerdere killis die aan de oppervlakte blijven en daar jagen, bijna alle Epiplatyssoorten doen dat. En als je twijfelt: kijk naar de bek: als die 'naar boven' toe open gaat, is het een oppervlaktevoeder, zit de bek in het midden of meer aan de onderkant, dan zoekt hij zijn voer meer in het midden of op de bodem.
Het is alleen wel wat minder makkelijk om aan info over die soorten te komen en om ze te vinden.
 
Mbt de Epiplatys soorten: Ik ging even uit van 60cm, maar zie nu dat dat niet echt gezegd is. Als het 60cm is, zou ik niet groter gaan dan de annulatus. Zijn ook leuke visjes! Ik heb ze gehad in een 80cm bak (zie linkje onderaan deze post.) Ook ivm de garnalen zou ik niet groter gaan dan de annulatus. Het is ook niet zo dat ze allemaal strikt aan het oppervlak blijven. Ik heb later in diezelfde bak de grotere Epiplatys olbrechtsi gehad, en die gingen bij gelegenheid ook wel degelijk de diepte in.
 
He kikkervis,

Boraras is prima voer voor Aphyosemion of Fundulopachax.
Zou het houden bij Poropanchax normani, Aphyoplatys duboisi of Pseudoepiplatys annulatus.

Groetjes John.
 
Bedankt allemaal voor jullie input!

Op zich is je bak groot genoeg, maar bedenk dat de meeste verkrijgbare killi's echte rovers zijn. Ik zou geen van beide soorten die je noemt durven in combinatie met de garnalen en vissen die je al hebt.
Wat ik nog wel zou durven is E. annulatus. Deze is kleiner en bleef bij mij altijd aan het oppervlak zodat je jonge garnalen veilig zijn.
Jammer! Ik had gehoopt dat het meeviel hoe erg het rovers zijn, maar helaas niet. De annulatus heb ik al eens gehad, is een prachtig visje maar bleef bij mij wel echt continu boven in de bak zwemmen.
Je zou ook eens bij Pseudomugil soorten kunnen kijken?
Maar er zijn meerdere killis die aan de oppervlakte blijven en daar jagen, bijna alle Epiplatyssoorten doen dat. En als je twijfelt: kijk naar de bek: als die 'naar boven' toe open gaat, is het een oppervlaktevoeder, zit de bek in het midden of meer aan de onderkant, dan zoekt hij zijn voer meer in het midden of op de bodem.
Het is alleen wel wat minder makkelijk om aan info over die soorten te komen en om ze te vinden.
regenboosvisjes zijn prachtig! Alleen wil ik niet nog een schoolvis erbij. Die laat ik even schieten ivm ruimte.

Ik ga nog even erover denken. Ik had graag de Kaap Lopez geprobeerd, maar die laat ik varen na aanleiding van jullie advies.
Nog even een vraag; want ik heb niemand gehoord over de notobranchius soortjes? Behalve dat er moeilijk aan is te komen in de reguliere LFS. Wat vinden julie daarvan?
 
Nog even een vraag; want ik heb niemand gehoord over de notobranchius soortjes? Behalve dat er moeilijk aan is te komen in de reguliere LFS. Wat vinden julie daarvan?
Dat is een echte 'jaarlijkse' killi en wordt niet oud. Gezien de afmeting (~5 cm) en energiebehoeft bij zijn korte, intense leventje, zal die ook best garnalen lusten. Ik heb met deze zelf geen ervaring.
 
Als je van je garnalen af wilt is Kaap Lopez de perfecte keuze.
 
Ik vraag me uberhaupt af of de combi Killi en garnalen wel zo verstandig is. Het zijn zover ik me herinner echte jagertjes en je zult heel veel verstopplekken moeten hebben om de kleintjes ook maar een kans te geven.
 
Ik vraag me uberhaupt af of de combi Killi en garnalen wel zo verstandig is. Het zijn zover ik me herinner echte jagertjes en je zult heel veel verstopplekken moeten hebben om de kleintjes ook maar een kans te geven.
Er is een aantal genoemd die kunnen. Maar klein, of strikt oppervlakteklever is vereist.
 

Terug
Bovenaan