Kirkaldyia deyrolli


P

Platy's2

Guest
Hoi,

leeft dit insect in Nederland?
Ik heb er dacht ik een gezien toen ik klein was.
We visten met schepnetjes voor het huis van mijn oom in een grote beek, en toen viste mijn oom ineens zo'n groot insect ding eruit.
Het leek hierop.
Ik zoek al heel lang wat het is, maar nu weet ik het dus(misschien).
 
Heb je niet gewoon de waterschorpioen (Nepa cinerea) gezien?
Of een misschien een libelle larf?
 
Nee ,het was echt heel groot.
Wel 12 cm of groter. En het leek echt precies op dit dier.
 
Nee, de geelgerande watertor was het niet, die heb ik wel eens gevangen toen ik klein was.
Maar dit beest leeft dus niet in NL?
 
Ja, ong wel. Misschien nog heel iets kleiner, ong als een grote hand zonder vingers.
 
Ik ben zelf eerlijk gezegd ook wel eens dieren tegen gekomen die er precies zo uitzagen als de Kirkaldyia deyrolli.. Maar die waren dan niet groter dan een cm of 4/5 ..Het zou kunnen dat het misschien een ondersoort is van dit dier.

Ze komen vrij veel verspreid over de wereld voor las ik, en vermoedelijk worden ze zo groot omdat de temperaturen daar flink hoger en constanter liggen dan hier in Nederland.

Als je er dus al eens 1 tegen bent gekomen hier, dan is dat echt een zeldzaamheid lijkt mij en heb je geluk gehad! :)P

tenminste... als je het leuk vind om die beestjes te bestuderen (wat ik erg leuk vind altijd).. anders schrik je je waarschijnlijk alleen maar kapot xD
 
ow gats ik denk ff googelen nou had ik beter niet kunnen doen, wat een akelig beest is dat zeg
 

Terug
Bovenaan