Kitelight: Hoeveel strips heb ik nodig?

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,273
Locatie
Assen
Ik ben voor mijn led-verlichtingsplan toch maar afgestapt van China, want ik vrees dat ik daar niet helemaal technisch genoeg voor ben.

Wanneer ik naar kant-en-klare systemen kijk dan kom ik (voor een nog enigszins redelijke prijs) toch steeds weer bij Kitelight uit. Hoeveel strips zou ik daarvan echter nodig hebben om de 2 x 24 T5 (met 1 reflector voor de voorste buis) van mijn Lido 120 te kunnen vervangen? Heb ik dan aan een combinatie van 1 x 52cm SMD en 1 x 52cm RGB genoeg?
 
Je gaat nu heel wit licht krijgen, door de SMD van 10.000k. Zou ieder geval minimaal nog 1 RGB erbij doen. De SMD ga je waarschijnlijk tussen de 20 en 40% zetten. ;)

[Edit]
Hier heb je voorbeelden van bakken met Kitelight en wat men aan LED erin heeft;
http://www.aqualed.org/aquarium-led-verlichting
 
Dus dan zou ik 2 x RGB en 1 x SMD er in moeten zetten? Ik heb nu 2 High-Lite Day er in zitten, dus dan zit ik met 9000k al aardig wit.

Aqualed.org had ik ook gevonden en als ik daar kijk dan zou ik aan 1 strip van beide types genoeg moeten hebben. Ik zit alleen even met de sterkte van het licht en mijn planten. Kom ik dan met 2 strips wel goed uit met het aantal lumen voor mijn planten?
 
Alleen CREE leds zijn geschikt voor een LIDO.
 
Andere LED's geven niet genoeg licht om tot op de bodem te komen.
 
@Tom: Heb je ook een idee waar ik Cree ledstrips kan kopen? Al googlend kom ik niet heel veel verder.
 
Ja, die had ik ook gezien, maar zoiets werk je niet weg in een Lido. Ik wil strips hebben.
 
Cree led's heb je niet in strips. Dus meestal zit je vast aan zelfbouw.
 
Ik heb bijlzalmen... En los daarvan is hij wel mooi, maar gebruikt nog meer dan mijn huidige T5...
 
Ok. Wil je met LED je bak goed verlichten en ook de plantengroei goed laten verlopen dan ben je denk ik qua Wattage net zoveel kwijt. Buiten het feit dat je nu een 150+ euro gaat investeren wil je het goed doen.
 
De LED verlichting is momenteel van een prima kwaliteit
Bij standaard aquaria hoef je niet meer licht in te brengen dan dat je
aan TL verlichting heb hangen.
Dus 2 TL balken ??

voorzijde SMD 6.500 / 10.000 Kelvin
achterzijde RGB

Meer heb je echt niet nodig
Je planten en vissen zullen het met deze optie prima doen

mvg

Aqualed
Technical service Kitelight products
 
Hangt ervan af hoe diep deze is, met een diepte vanaf 60 cm zal ik voor 2 rijen SMD gaan en 2 rijen RGB.
 
Ik vraag me bij dit soort topics serieus af waarom je van T5 zou afstappen.
Wat is de reden hiervoor? Waarom (onbewezen) led techniek ipv T5?

Met die 300E die je nu uitgeeft kan je over 1 a 5 jaar misschien net zo goed uitgeven aan een bak waar dan (misschien) led standaard is.
 
Nou, dat onbewezene van led vind ikzelf nogal meevallen. Ik heb hier twee bakken op led draaien en die doen het prima, geen centje pijn, met beduidend minder watt dan de t5 op mijn Lido. Op de Fluval F60 zit een 25 watt balk en de planten groeien de bak uit, ik moet zelfs co2 toevoegen om de hoeveelheid groeizaam licht bij te benen. Daarnaast heb ik nog een Home25 met led en ook daarin groeit alles prima.

Mijn reden om voor led te kiezen is voornamelijk stroombesparing en ik heb de indruk dat dat prima kan, kijkend naar de bakken die ik er op heb draaien. Wanneer ik dan bij Kitelight kijk zou ik voor minder dan 200 euro klaar kunnen zijn met 2 balken.
 
Probeer dan eens het vermogen te meten van de lichtunit van de Fluval F60.
 
bvbaak zei:
De LED verlichting is momenteel van een prima kwaliteit
mvg

Aqualed
Technical service Kitelight products

Momenteel zegt weinig in vergelijking met de slechte reviews die op jullie site staan.

Waarom staat er geen betrouwbare lumen informatie op jullie site ?
 
Net even gemeten en in de dagstand trekt hij 30 watt. Die 25 zal wel het gemiddelde tussen dag en nachtstand zijn. Maar goed, dat is nog altijd 18 watt minder dan de T5 in de lido.
 
bij de kite-light strips had ik hetzelfde wattage nodig met 3 RGB strips om 2 T8 buizen te vervangen
ik zat dus ook direct op de max van me controller...

ik ga binnenkort strips van HVP testen alleen moet ik eerst me controller opnieuw opbouwen..

mij is vooral opgevallen dat de strips van kite-light een lager amperage "nodig" hebben dan HVP.
ik neem aan dat er dan ook een wezelijk verschil is in licht opbrengst maar dat weet ik (nog) niet
 
@Tom zei:
Waarom staat er geen betrouwbare lumen informatie op jullie site ?

ff wat uitleg ;

Lumen (lm) is de som van al het uitgestraalde licht ongeacht de richting waarin het licht straalt. ( lum. flux )

Candela (cd) is de hoeveelheid licht (lumen) in een bepaalde driedimensionale hoek (steradiaal).
1cd = 1 lumen in een ruimtehoek van 1 steradiaal.
Omdat om te bepalen gebruik je dus gewoon een online-tooltje.

De spec. van een gemiddelde 5050 led is 6 cd.
Omgerekend geeft dat 19 lm
Daar gaat een verlies af vanwege de behuizing.
Per led hou je dan misschien 12 lm over.
Een strip van 52 cm en 30 led geeft dan 360 lm.

De Fluval LED unit die je aangaf leverd echter 1500 lm.
Je hebt dus ongeveer 4 strips van de eerder genoemde site nodig.
 
Ik heb ergens op het forum gelezen dat de 54w versie van de High-Lite Day volgens Juwel 3550 lumen geeft. Simpel rekensommetje betekent dat mijn lampen dan op hun best 3155 opleveren.

Nu heb ik wel de indruk dat de lumen van een TL stukken minder effectief zijn dan van een led-balk, wat zou verklaren dat mijn planten het onder 1500 lumen aan led prima doen.

Die Fluval balk is overigens wel echt een mooi ding. Enige nadeel is dat hij niet dimbaar is.
 
Qua efficientie: TL's schijnen in ieder geval ook omhoog. Doen LED's niet. Wie weet speelt dat mee.

~ Ivo
 
Dat klopt. Je zou een heel lastige Lux berekening kunnen maken.
Men kan echter ook een candela berekening maken van een TL.
Met die waarde kun je weer terug rekenen naar het aantal benodigde SMD LED's
 
You've got me hooked... ;) Hoe doe ik dat, zo'n candela berekening? Bij voorkeur uitgedrukt in iets wat ik als anglist snap... :)
 
Ik ben net ook eens bij de Lido aan het meten geweest met zo'n Cresta stroommeter en de resultaten zijn, tot mijn stomme verbazing:

- 2 x 24 watt T5: 35 watt
- 5 watt Ecco Pro: 3 watt
- 125 watt Eheim thermostaat: 113 watt als hij aan staat.

Ben ik nou gek, of kloppen de gegeven van die fabrikanten niet? Dat ding kan toch niet zo'n idiote afwijking hebben?
 
Nauw, ik ga nog even terug ;

Lichtsterkte in Candela ( cd ) : symbool I ( 1000 mcd = 1 cd , luminous intensity )
Lichstroom in lumen ( lm ) ; ( luminous flux )
 
Een standaard TL van 18 W geeft 1350 lm
1350 lm tegen een steradiaal van 70 graden ( apex angle α ) geeft 1188 cd
1188 cd gedeeld door 12 cd ( per LED ) is 90 stuks.
 
Aha, nu snap ik hem. :) Blijf het echter nogal onnozel vinden dat mijn spullen zo veel minder lijken te verbruiken dan er op staat. Prettig voor mijn stroomrekening (en ik blijk nu met led wel heel weinig te winnen), maar toch...
 
Tja,

Ik heb wel een optie gevonden die ook mogelijk is.
Je zou de huidige TL unit kunnen vervangen door 2 x 14W HE
Investering : 80 euro Verwachtte besparing 16 W
 
Terug
Bovenaan