Wat is er nieuw

kleibollen of vloeibare bemesting in de bodem

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
59
Ik lees de laatste tijd nogal eens dat men direct in de bodem middelen als profito of andere plantenvoeding spuit/injecteert.
Nu vraag ik mij af of dit goed is en of men dit kan aanraden. Er komen namelijk vragen bij mij boven als hoe vaak en hoeveel moet men in de bodem doen per plant . En blijft dat bij de plant zitten of gaat dat door de stroming zich verplaatsen.
Of zijn er nog andere voor of nadelen aan verbonden??

Dus een ieder die iets kan zeggen over voeding in de bodem spuiten/injecteren die kan dat hier doen.

Beste John,

Ik doe dit al 20 jr heb een grote drukspuit voor in de tuin zo een gele je weet wel 5 liter.
In de spuitlans heb ik een dun koper pijpje gestoken met onder in rondom 5 kleine gaatjes geboord.
Eens in de 3 a 4 weken spuit ik Pokon NPK 20-20-20 in mijn bodem die bestaat uit 10cm rivierzand en 5 cm fijn grind.
De hoeveelheid is 5 liter met een EC van 2,2 m/s.
Mijn bak is wel 500 liter en dicht beplant.
De planten zijn allemaal moerasplanten.

Ok, ik begrijp wat je bedoeld. Ik gebruik gewoon de poeders van Aquariumbemesting in de stockoplossing. Heb je ook een idee hoevaak dat zal moeten en hoeveel je hiervan bij de planten moet spuiten??
Ik heb zelf het idee dat het in rap tempo zich door de bodem gaat verplaatsen maar misschien is dat wel niet zo dus. Dat is meer de gedachte die ik erbij heb hoor.
Het is dezelfde voeding als die ik wekelijks bij de EI dus doseer.

Als jij het al 20 jaar doet dan zal het weinig kwaad kunnen denk ik zo.

Ik doe het alleen in de bodem bij de moerasplanten hoor. Ik heb ook overwegend moerasplanten staan.De andere halen het wel uit het water.

De 5 liter dit spuit ik allemaal, om de 3 a 4 weken in de gehele bodem waar planten staan pokon is een in water oplosbaar plantenmest met sporen mineralen goedkoop en makkelijk .
Daarna ververs ik 30% van het water.

Het is dus de bedoeling dat het door de bodem verspreid en niet door het water. Met een dunne en losse grof korrelige bodem zou ik het niet proberen

En waar geen planten in de bodem staan hoefje ook geen mest te spuiten

Ik heb zo n quarts bodem met korrels van 1-3 mm.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan