Wat is er nieuw

Klein aquarium !

DannyyB

Well-known member
Lid geworden
8 april 2021
Leeftijd
39
Hallo.
Ik wil graag weer een klein aquarium van ongeveer 60Liter.
Het begint toch weer te kriebelen na lange tijd zonder aquarium.

Nou ben ik aan het zoeken online maar kan het misschien beter hier vragen.

Zou graag 1 nemen met alles erbij in en niks buiten de bak.

Weet iemand een leuk aquarium met ongeveer deze inhoud?

Bedankt alvast!

Leuk dat je weer wilt beginnen! 🙂

Juwel primo 60 is een volledig compleet bakje met verlichting, intern filter en een heater. Volgens mij heeft Aqualantis ook complete sets. En superfish ook.

Hou er rekening mee dat een intern filter wat minder capaciteit heeft dan een extern filter en dat je hier ook je keuze voor (aantal en soort) vis op aan moet passen 🙂

Als je de ruimte hebt zou ik gaan voor net een slag groter aquarium (80cm). Beperkt de keuze voor vissen straks iets minder.

Ik zet hem bij ons op de bar. Heb daar geen ruimte voor een filter buiten het aquarium neer te zetten.
Had in de dierenwinkel hier een Fluval spec gezien van 60Liter.
Ga even kijken of een 80cm ook kan op deze plaats.
Ga de aqualantis en juwel even bekijken op internet.

Ik zet hem bij ons op de bar. Heb daar geen ruimte voor een filter buiten het aquarium neer te zetten.
Had in de dierenwinkel hier een Fluval spec gezien van 60Liter.
Ga even kijken of een 80cm ook kan op deze plaats.
Ga de aqualantis en juwel even bekijken op internet.
Wellicht kan een HOB, hang on back, filter dan uitkomst bieden. Die hebben vaak net wat meer capaciteit dan interne filters, dus die houden je bak stabieler. Voorbeelden zijn de Seachem Tide filters, Dennerle Scapers Flow of Eden501 met beugel.

Van dit formaat aquarium zijn er velen te vinden op marktplaats, vaak tegen een hele mooie prijs met vanalles extra. Zou een 60cm bak niet snel nieuw kopen, juist omdat er hier zoveel aanbod is. Zou dan persoonlijk gaan voor een juwel bak, juist vanwege dat interne filter. Spons is zo eenvoudig te reinigen als je deze bovenop doet, rest gewoon vullen met biomedia. Kun je aardig wat in kwijt. Hoef je ook geen filtertje uit de bakt e tillen elke keer

Oké dat is op zich ook een optie. Dit wist ik niet dat het er was.
Hang je deze dan aan de buitenkant aan het glas?
En maken deze veel geluid?
Moet ik dan alleen een losse bak halen en een thermometer?
Dan ga ik me er even in verdiepen.

En als je toch graag een intern filter wil, kan ik je de Aquael Turbo 500 aanraden. Wat betreft biologisch filtermateriaal (spons even daar gelaten) past daar ongeveer net zoveel in als in de scaper's flow van Dennerle.

Ik heb dit filter al jaren en ben uiterst tevreden. Wil je meer weten, vraag maar.

Ik heb er jarenlang 1 in gebruik gehad en was nooit een geluidje van te merken.

Zelf zou ik gewoon alles los kopen, dan heb je het precies hoe je het hebben wilt en heb je geen lelijke fabrieksbak, qua verlichting kun je ook alle kanten op en ben je niet persee gebonden aan een kap wij gebruiken in de uitzwemstelling deze verlichting
bak3en6-vissenkamer-mei2019.jpg

Die hang je inderdaad aan t glas, filter bevindt zich dan buiten de bak en de in/uitlaat van het filter aan de binnenzijde uiteraard. De goedkopere kun je wel een beetje horen brommen, maar de Eden501 heb ik gehad, en nu de Dennerle hoor ik beide niet. Je moet er alleen geen fijne spons maar grove in doen, anders bouwt er wat lucht op en ga je 'm horen sputteren van tijd tot tijd. Dan heb je inderdaad afdoende aan een bak+verwarmingselement+lamp.
Voordeel is ook dat je met een HOB of extern filter je vissen niet zoveel stress bezorgt als je er wat onderhoud aan wil doen, minder techniek in de bak is estethisch mooier en je hebt meer ruimte voor je vissen/plantjes/etc.

Van dit formaat aquarium zijn er velen te vinden op marktplaats, vaak tegen een hele mooie prijs met vanalles extra. Zou een 60cm bak niet snel nieuw kopen, juist omdat er hier zoveel aanbod is. Zou dan persoonlijk gaan voor een juwel bak, juist vanwege dat interne filter. Spons is zo eenvoudig te reinigen als je deze bovenop doet, rest gewoon vullen met biomedia. Kun je aardig wat in kwijt. Hoef je ook geen filtertje uit de bakt e tillen elke keer
Alleen als je je mechanische filtering aan 't einde doet, raakt je biologische filtermedium sneller vervuild.

Alleen als je je mechanische filtering aan 't einde doet, raakt je biologische filtermedium sneller vervuild.
Bedoel het juist andersom. Hele filterdeel vullen met biomedia en daarboven een fijne spons. Spoel hem meestal uit met een waterwissel; schoon water en de media blijft ook schoon. Daarbij is het nauwelijks werk

Goedemorgen.

Als ik zo'n HOB filter ga gebruiken en een losse bak, verwarming en licht koop.
Moet ik dan een bak kopen met een deksel of juist zonder omdat je anders niet weet of die HOB past?

De Fluval die ik hier zag had een aparte ruimte met filter en verwarming aan de zijkant van de bak. Maar zijn deze filters minder dan de HOB?

Goedemorgen.

Als ik zo'n HOB filter ga gebruiken en een losse bak, verwarming en licht koop.
Moet ik dan een bak kopen met een deksel of juist zonder omdat je anders niet weet of die HOB past?

De Fluval die ik hier zag had een aparte ruimte met filter en verwarming aan de zijkant van de bak. Maar zijn deze filters minder dan de HOB?
HOB filters werken het beste zonder kap inderdaad. Weet je nog welke Fluval je zag?

De eden 501 is geen hob filter, ook al kan je hem aan je aquarium hangen. Hob filters zijn open en hebben een vrije uitloop naar het aquarium toe. Ze hangen deels boven waterniveau en de pomp zuigt het water uit het aquarium. Een externe potfilter, zoals de eden 501 werkt met een hevel en de pomp zorgt voor de retoer. Ze mogen dan ook nooit boven het waterniveau geplaatst worden.
Hob filters werken ook zeer vaak enkel met filtercasettes, waardoor ze duurder zijn in onderhoud dan een potfilter.
Ze zijn ook gevoeliger aan uitvallen. 1x lucht in de aanzuig en ze zal niet vanzelf terug opstarten.

Je kan ook kleine koudwatervissen kopen, heb je zelfs geen verwarming meer vandoen.
Zo goed als alle kilivissen kunnen prima op kamertemperatuur.

De eden 501 is geen hob filter, ook al kan je hem aan je aquarium hangen. Hob filters zijn open en hebben een vrije uitloop naar het aquarium toe. Ze hangen deels boven waterniveau en de pomp zuigt het water uit het aquarium. Een externe potfilter, zoals de eden 501 werkt met een hevel en de pomp zorgt voor de retoer. Ze mogen dan ook nooit boven het waterniveau geplaatst worden.
Hob filters werken ook zeer vaak enkel met filtercasettes, waardoor ze duurder zijn in onderhoud dan een potfilter.
Ze zijn ook gevoeliger aan uitvallen. 1x lucht in de aanzuig en ze zal niet vanzelf terug opstarten.

Je kan ook kleine koudwatervissen kopen, heb je zelfs geen verwarming meer vandoen.
Zo goed als alle kilivissen kunnen prima op kamertemperatuur.
Sorry hoor; maar als je een filter aan een aquarium kan hangen is het een HOB filter. HOB betekent letterlijk hang on back, zegt niets over de uitstroom. Dennerle Scapers Flow komt ook met beugels om 'm aan een bak te hangen en heeft niet de typische outflow die je benoemt. Maar een potfilter is ook nog steeds een potfilter met of zonder spraybar..

@lalveel herrie moet het idd niet geven. Ik vond de bak er wel strak uitzien.
daarom heb ik me ook hier aangemeld voor tips.

iemand enig idee welke kale bak en welke HOB, maakt dat veel uit?
Het moet wel rond de 60cm zijn. Omdat 80cm over de bar heen gaat en dat lijkt me niet goed haha.

Als er bij een kale bak aparte verlichting bij moet, is hier dan een speciaal iets voor.
Wil wel een warmwater bak. Dus moet wel een verwarming in komen.

Ik heb zelf een Ila van 60x40x40 gekocht, maar ik zag ook dat Superfish een nieuwe lijn heeft, de Superfish Scaper, met HOBfilter en verlichting erbij geleverd. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

@lalveel herrie moet het idd niet geven. Ik vond de bak er wel strak uitzien.
daarom heb ik me ook hier aangemeld voor tips.

iemand enig idee welke kale bak en welke HOB, maakt dat veel uit?
Het moet wel rond de 60cm zijn. Omdat 80cm over de bar heen gaat en dat lijkt me niet goed haha.

Als er bij een kale bak aparte verlichting bij moet, is hier dan een speciaal iets voor.
Wil wel een warmwater bak. Dus moet wel een verwarming in komen.
Je kunt bijvoorbeeld zoiets nemen:
Bak: https://www.hornbach.nl/shop/HAGEN-Volglas-aquarium-60-x-30-x-30-cm/3477369/artikel.html
Verwarming: https://www.azaqua.nl/verwarming/oase-heatup#/849-type-75_watt
Lamp: https://www.azaqua.nl/overige-verlichting/twinstar-light-b-line#/1056-type-60b
Filter: https://www.azaqua.nl/externe-aquariumfilter/scapers-flow-hang-on-filter

Ik heb zelf een Ila van 60x40x40 gekocht, maar ik zag ook dat Superfish een nieuwe lijn heeft, de Superfish Scaper, met HOBfilter en verlichting erbij geleverd. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
MD Fishtanks gebruikt die Superfish Scaper bakjes tegenwoordig best veel; die schijnt er wel tevreden over te zijn. Is hier ook een lid, maar ben de naam even kwijt, die er een fototopic mee heeft.

De Hagen zou ik bij weg blijven. Ik heb zo'n bakje gehad en na een paar jaar liet de kit aan de bovenkant los, kon je er zo af trekken.
Ik geloof dat @jessicapilon een soortgelijke ervaring heeft met Hagen.

Is er iemand die een bak heeft met een HOB filter?
Met foto misschien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan