Klein beetje blauwalg bij voorruit, is dat erg?

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
35
Locatie
Woerden
Nog een algenvraagje:
In het zand, tegen de voorruit, zit wat blauwalg. Het is niet veel, in lengte zo'n 15 cm. Wordt wel wat meer.
Moet ik actie ondernemen? Zo ja, wat? Afplakken zodat er geen licht bij komt? Opharken?
Bedankt weer
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-10-01 at 21.49.41 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-10-01 at 21.49.41 (1).jpeg
    79.4 KB · Weergaven: 140
Het kan zijn dat er zuurstofgebrek is in de bodem. Heb je een voedingsbodem eronder?

Boor nu zou ik een oude pinpas pakken en over het glas schrapen. Dit kan ook tussen t grind en glas door. Resten blauwalg die boven komen wegzuigen.
 
Ik heb dat bij de zomerdag ook vaak in de Fusion 120 en eens per maand zuig ik de voorste rand grind weg, kok het uit en doe het weer terug. Ik denk dat dit daar wordt veroorzaakt door teveel licht en dat er tegen het raam aan minder stroming is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ik heb dat bij de zomerdag ook vaak in de Fusion 120 en eens per maand zuig ik de voorste rand grind weg, kok het uit en doe het weer terug. Ik denk dat dit daar wordt veroorzaakt door teveel licht en dat er tegen het raam aan minder stroming is.
Hier ook herkenbaar. Ook op het bovenste randje van mijn achterwand groeit wel eens een laagje.

Voor de TS, het kan ook worden uitgelokt door voerresten. Dan onstaat er een kleine, plaatselijke ammoniumpiek waardoor blauwalg ontstaat.
 
Bedankt!
Zal dan waarsch een combo zijn van veel zonlicht en laag zuurstof. Dit stukje blauwalg ga ik verwijderen door het af te zuigen. Voortaan hussel ik het zand daar een beetje op om het te voorkomen. In de rest vd bak heeft blauwalg niet echt een kans.
 
Nog een algenvraagje:
In het zand, tegen de voorruit, zit wat blauwalg. Het is niet veel, in lengte zo'n 15 cm. Wordt wel wat meer.
Moet ik actie ondernemen? Zo ja, wat? Afplakken zodat er geen licht bij komt? Opharken?
Bedankt weer
Wél meteen en ook voortdurend actie ondernemen. Lees dit even door:
 
Bij mij waarsch tgv laag nitraat dan.
Is het zo gevaarlijk? Ivm giftigheid?
 
Van blauwalg zou ik helemaal gek worden en alles gelijk weg willen hebben maar volgens mij hoort het ook een beetje bij conventionele (zand)bodems denk ik nu.
Heb je dan niet gewoon te veel zand? Ik neem aan dat je niet ff lekker door het zand kan wroeten om er weer wat lucht in te krijgen. Mischien zit het wel op meer plekken.
Ik weet het niet ik blijf het volgen iig.
 
Ik kan de zandlaag bij de ruit wat dunner maken. Is denk ik de makkelijkste blijvende oplossing. Dan is het plekje met zonlicht, maar zonder zuurstof en stroming simpelweg weg.
 
Als je zonlicht erop hebt dan plakken sommige leden dit af met tape waardoor er minder/geen zonlicht op die voorste rand valt.
 
Is maar de vraag of het daadwerkelijk blauw bacterie is in dit geval
zou me niets verbazen als het gewoon een algen film is tussen zand en vooruit kwestie van zand even weg schuiven en film weg poetsen en klaar.
 
Het oogt wel blauw/groen Jaap maar ja soms lijkt het op een foto inderdaad anders qua kleur.
 
ik spuit er meestal met een injectie naald wat peroxide op dan verdweind het vanzelf , tenminste dat is mijn ervaring
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Bij mij waarsch tgv laag nitraat dan.
Is het zo gevaarlijk? Ivm giftigheid?
Nee hoor is niet gevaarlijk.
Sommige blauwalgen zijn giftig, maar alleen in zeer hoge concentraties. Niet die beetjes onderin je aquarium.
 
Substraat lager maken is een oplossing alleen in sommige gevallen wellicht niet wenselijk. Je zou ook een stukje (ondoorzichtig)raamfolie aan de buitenkant van het glas kunnen plakken. Deze folie heb je in veel verschillende kleuren en tekeningen en is sowieso een mooie manier om die lelijke substraatrand aan de voorkant weg te werken. Met als bijeffect dat er geen licht meer bij komt en dus ook geen algengroei.
 
Is maar de vraag of het daadwerkelijk blauw bacterie is in dit geval
zou me niets verbazen als het gewoon een algen film is tussen zand en vooruit kwestie van zand even weg schuiven en film weg poetsen en klaar.
Het is in mijn ogen wel echt blauwalg. Qua kleur, maar ook qua structuur (heb stukjes in handen gehad bij het verwijderen).
Nee hoor is niet gevaarlijk.
Sommige blauwalgen zijn giftig, maar alleen in zeer hoge concentraties. Niet die beetjes onderin je aquarium.
Dat dacht ik zelf ook. Ik heb er vertrouwen in dat het zich niet uitbreidt in het "leefgedeelte'' vh aquarium, maar alleen bij die rand zal blijven. Eerlijk gezegd stoor ik me er niet aan.
Dus hier maak ik dan uit op dat ik me niet zo'n zorgen hoef te maken als het een klein beetje blijft. Op de foto vind ik het wel net te veel, dus in die mate doe ik er wel wat aan.
Bedankt allemaal voor de tips, weer van alles geleerd.
Groeten
 
Verstandig om het wel steeds weg te halen want als het zich eenmaal uitbreid dan is het een hele klus om het weer in de hand te krijgen. Voorkomen is denk ik beter dan genezen ;)
 
Het is in mijn ogen wel echt blauwalg. Qua kleur, maar ook qua structuur (heb stukjes in handen gehad bij het verwijderen).
En toen stinkende handen zeker :sorry: als het daadwerkelijk blauw bacterie is geweest dan ruiken je handen/vingers naar riool/rotte eieren zo niet dan zijn het gewone algen geweest.
En die lucht ben je niet 1 2 3 zo kwijt:cry:
 
Terug
Bovenaan