Wat is er nieuw

Kleine Eheim filter bij kopen of oude vervangen door hele grote

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sanneke80
  • Startdatum Startdatum
S

Sanneke80

Guest
Hoi allen,

Heb een vraagje voor mijn vader eigenlijk, dus ik speel een beetje vals want hij is geen lid, maar ik help hem met zijn aquarium, dus vandaar dat ik toch even hier wat wil vragen. Snap ie?

Het zit zo,

Mijn vader heeft sinds een half jaar een nieuw aquarium. Zijn oude Rio 125 was lek geraakt en heeft nu een niwuew Rio 240 gekocht.

In eerste instantie hebben we het originele hoekfilter erin gelaten.
Daarbij hebben we zijn Eheim 150 buitenfilter ook aangesloten, omdat het hoekfilter erg snel verstopt zat en ook wat te weinig stroming had.

Nu willen we het hoekfilter er alsnog uit halen, omdat het te lelijk is, en veel ruimte wegneemt. Ook moet je om de haverklap het witte filterwatje vervangen omdat hij anders niet meer genoeg stroomt.

Nu is de vraag:

Wat kan hij het beste doen,

A) eenzelfde eheim 150 erbij kopen en beide aansluiten (model experience)
B) de eheim 150 vervangen door bijvoorbeeld de 250 of de 350 (model experience)

Als we gaan voor optie

A) is het dan het beste om ze allebei in dezelfde hoek te zetten of is het beter om de ene in en uitlaat helemaal rechts te zetten en de andere helemaal links.
B) zou je gaan voor de 250 of voor de 350?

Zelf heb ik op mijn Rio 125 namelijk een eheim 250 experience pomp, maar ondanks dat hij te groot is werkt het super goed!

Ik heb op de meterbak ook 2 buitenfilters draaien. De eheim 2213 en de JBL Profi 901.
Bij 2 filters moet je de beide uitstromen wel aan 1 kant zetten omdat ze elkaar anders gaan "tegenwerken".
Ik denk dat de JBL 901 ook een mooie filter is om erbij te nemen.

De 150 is veel te weinig voor zo'n bak en 2 stuks iets minder te weinig maar dus ook niet aan te raden.
Lang verhaal kort,zou zelf voor de 350 gaan en ook nog de 150 erbij laten draaien.

Wat betreft het plaatsen zijn meerdere mogelijkheden maar als ze elkaar maar niet tegenwerken zoals andere John ook aangeeft.

Als je de keuze hebt om het binnen filter geheel te verwijderen zou ik kiezen voor de Eheim 350.(of soort gelijk)
dan heb je een groot genoeg filter en nog ruimte in de bak erbij.

Jammer dat nog niemand is ingegaan op de bezetting van het aquarium, de hoeveelheid beplanting etc. Of iets te klein, of veel te klein is, is immers van meerdere factoren afhankelijk. Er zijn bakken die zonder filter goed kunnen draaien! Dat wetende kan natuurlijk nooit zomaar gesteld worden dat iets te klein is zonder meer info te hebben.

Dat is waar Ivo,ging eigenlijk stiekem uit van een aardig bestand of iig vervuiling vanwege het dagelijks moeten vernieuwen van de filterwatten in het huidige filter.

Seabait zei:
Dat is waar Ivo,ging eigenlijk stiekem uit van een aardig bestand of iig vervuiling vanwege het dagelijks moeten vernieuwen van de filterwatten in het huidige filter.
Dat was inderdaad ook mijn trigger.

En is meestal ook niet zo dat een topicstarter gelijk naar de winkel rent na de reacties van een aantal mensen en zo misschien iets overbodigs aanschaft.
Al de verschillende bijdragen maken het tot een passend advies over het algemeen.
Maar voor sommige mensen lijkt het een sport om ten koste van andere als wijste uit de bus te komen natuurlijk 😉

Als het Sanneke maar duidelijk is dat misschien nog wat meer informatie welkom is 😀

Super bedankt voor het meedenken!

Het aquarium is redelijk door wat vissen bezet, vandaar ook idd de verstopte watten filtermaterialen.

7 corydoras
2 maanvis (we weten door dit forum dat ze eigenlijk met meer moeten)
7 fantoomzalm zwart
9 kardinaaltetra
5 congozalm
9 bijlzalm
1 borstelneusvis

En heel veel planten!

Ik zal het even allemaal aan paps gaan doorgeven en dan kan hij met die info beslissen of hij er een filter bij koopt om erbij te plaatsen, of om de huidige te vervangen.

Ik begrijp nu dat als je met twee filters werkt de uit en in laten aan dezelfde kant moeten zitten. Dat doen we dus nu al verkeerd, omdat het juwel filter rechts zit en we de eheim 150 in en uitlaat aan de linkerkant hebben.

Weer wat geleerd!

Thanks!!!

IK had in mijn jawel vision ook de originele binnenfilter links (uitlaat schuin naar voor)en een JBL E 901 rechts (uitlaat recht op de voorruit) en het werkte perfect.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan