kleine kikkertjes en schildpadden


I

ilontje

Guest
hallo

ik wil van mijn aquarium een speciale onderwaterwereld bouwen
ik wil er kleine kikkertjes en schildpadden in stoppen

maar zijn er schildpadden die klein blijven en hoe groot worden die
hoe heten ze en met hoeveel moeten ze minstens gehouden worden
wat eten die dieren

zelfde vragen ook voor kikkertjes
het is een gewone aquarium bak dus het kan niet een volledige terarium worden maar ik wil wel rekening houden met dat ze ergens op kunnen gaan zitten omdat ik weet dat schildpadden anders verdrinken

kunnen ze ook met andere waterdieren samen leven?

grt ilona
 
Kikkers en schildpadden kunnen niet samen dus je zal een keuze tussen de twee moeten maken.

Hoeveel ruimte heb je tot je beschikking?
 
ik zou ze ook niet samen houden.

je hebt als kikkerkeuze de klauwkikkers je hebt daar ook de dwergvariant van die worden maar 3,5 cm. eten levend voer.
en de kleinste waterschildpad is de muskus schildpad die max. 14 cm wordt.
Het voedsel bestaat uit insecten, wormen en andere kleine waterdieren. deze kunnen ook samen gehouden worden met vissen eventueel maar als ze klein zijn kunnen ze worden opgegeten.
 
haha tnx dan word de keuze toch erg makkelijk want 14 cm is toch te groot voor mijn aqua
ik wil ooit nog eens een aquarium zelf bouwen maar dat duurt nog wel een hele lange tijd

klauwkikkers

3,5 cm is idd een hele mooie maat
weet iemand nog wat meer van die dieren
zijn er nog andere soorten die klein blijven

volgens mij is het een aqua 60 dus niet heel veel ruimte vandaar dat ik ook kies voor micro
er zitten op dit moment niet heel veel vissen meer in vanwege een voer probleem tijdens de vakantie
ik heb
1 kleine algeneter die als hij als nog te groot word naar het aquarium van mijn vader kan
1 blauwoog de 2e die nog over was kan ik helaas ff niet vinden
1 dwergrasbora
1 bodemvisje maar die naam kan ik ff niet vinden
1 garnaaltje

dus helaas een postzegelverzameling
ik had van de visjes ong 3 tot 5 per soort
10 garnaaltjes waarvan de helft naar mijn vader zou gaan
2 modderkruipers
5 bodemvisjes
2 algenetertjes maar 1tje is bij binnenkomst eigenlijk al snel dood gegaan

nu wil ik er weer een leuke bak van maken met vooral aparte visjes
 
hm een aqua 60 heeft een beetje rare maten, beetje vierkant toch? Dat is jammer want dan hebben vissen die graag heen en weer zwemmen (en dat zijn toch wel de meeste...) weinig plek eigenlijk. Omhoog en omlaag zwemen is toch anders natuurlijk.

Volgens mij kan je beter eerst even gaan kijken wat je wilt met de beesten die er nu inzitten, kunnen die misschien ook in het grotere aquarium van je vader? Want geen van allen zit nu echt ideaal.. ze zitten te klein en een aantal hoort ook in een groepje eigenlijk. Aangezien je al wat sterfte hebt gehad is dat denk ik wel een beetje bewijs dat het niet helemaal goed gaat ook.

Kan je er niet een leuke garnalenbak van maken? Je zegt dat je aparte visjes wilt, maar je hebt ook hele mooie aparte garnalen, dat is veel leuker in zo'n bak.
 
de sterfte komt helaas door de vakantie oppas
de teleurstelling was groot toen ik zag met thuiskomst dat het hele potje voer leeg was er veel vissen dood waren en het water zo bruin was dat ik vreesde voor elk leven, en dat allemaal in 2 weken tijd
helaas kon mijn filter het verschrikkelijke overvoeren niet aan

nu wil ik het weer een beetje op pakken en verder gaan
de micro visjes kunnen niet in de bak van mijn vader omdat daar dus wel grote vissen in zitten en die vreten de mijne op.
degene die in een groepje horen zaten dat toen wel en is even kijken met welke ik nu verder ga
omdat het aquarium wel een beetje aan de kleine kant is
alleen garnalen vind ik niet leuk waardoor ik dus voor micro visjes heb gekozen
nu wil ik er kleine kikkertjes in doen en die maken goed gebruik van de bak omdat ze zowel omhoog als over de bodem zwemmen
misschien weer 1 of 2 modderkruipers en 1 soort micro visjes
ik ben nog steeds erg voor de blauwoogjes alleen die zijn wel wat kwetsbaarder
 
het probleem is niet zozeer dat kikkers er wel/niet in kunnen, maar meer dat het dan ook wat vol wordt denk ik. Blauwoogjes moet je bijvoorbeeld toch ook wel met een aardig groepje houden.. en je hebt al die andere visjes ook al. En nog kikkers? Dat lijkt me gewoon geen goed plan.

Omdat je bak in verhouding wat hoog is, heb je dus ook relatief weinig bodem. Bodemvissen zou ik dus eigenlijk sowieso al niet doen, laat staan er nog meer bij doen (ik neem aan dat je met modderkruipers kuhli's bedoelt tenminste). Ik heb ze overigens zelf als beginner ook in een te kleine bak gehad (en ze zitten nog niet ideaal), ze overleven het echt wel... maar mijn punt is meer dat de bak wat vol en onrustig is.

Ik zou echt even wat keuzes maken. Minder vissen, misschien kan je de groepsvissen die je nu alleen houdt kwijt bij mensen die ze al in een groepje hebben? Gewoon goed thuis voor zoeken. Wat voor bodemvisje heb je bijvoorbeeld, is dat een corydora soort toevallig?
 
mm ik kan mijn groepsvissen wel ergens anders gaan onderbrengen maar dan zit er helemaal geen vis meer in het aquarium
modderkruipers idd kuhli's maar ze bleven er wel heel rustig onder en door de vele verstop plekken ze zich wel op hun gemak voelde alleen klein is het wel ja

ik weet niet wat voor visje het is en kon de naam ff niet vinden
het is een visje die ook niet groter wordt als 3,5 cm, doorzichtig licht zandkleurig met een zwarte streep van oog naar staart

er zitten dus in totaal 3 visjes en 1 garnaaltje in
een algeneter die binnenkort verhuist word
dat is alles
als ik de schoolvisjes weg doet zit er dus geen vis meer in
ik ga dus kijken met welke school ik door wilt gaan en daar weer een groep van maak
en heel misschien rond de 2 max 3 kikkertjes als vervanging voor de algeneter maar ik probeer eerst ff info in te winnen over hoe en wat ontremd de kikkers
dan heb ik dus visjes die graag boven in zwemmen en kikkers die vooral op de bodem zitten

verder niets er bij anders word de bak weer veelte klein en dat wil ik ook niet

de kikkers kunnen eventueel wel naar mijn vader als ze bv toch te groot worden
en ik wil een uitbreiding naar grotere bak maar daar heb ik eerst meer ruimte voor nodig
 
bedoel je misschien de keizertetra?

ik zal eerlijk gezegd geen dieren nemen met het idee dat ze later als ze te groot zijn naar je vader of een andere bak gaan. wacht dan tot je een grote bak hebt.
 
in principe neem ik dieren die dus niet groter worden dan 3,5 max 4. je hoort soms nog wel eens dat je een verkeerde soort heb gekregen die er flink op lijkt maar alsnog groter word dan afgesproken

ik ga er wel eerst heel goed over na denken en er niet zomaar van alles in gooien want dan word het een rommeltje

dus vandaar ook de vraag naar wat meer info over de dwergkikkertjes

welke soorten zijn er allemaal die klein blijven alleen de klauwkikker of zijn er nog meer soorten

met hoe veel moeten die dieren gehouden worden en wat eten ze allemaal
ik ben al zo ver gekomen als levend voer maar ook daar heb je vele keuzes in dus welk voer kan ik het beste voeren

het moet iets zijn wat heel fijn is omdat ik rekening wilt houden met mijn micro visjes die ik op dit moment nog heb zitten en niet zomaar weg wilt doen voordat ik weet wat ik met mijn aqua wilt
 
iemand anders misschien die mij iets meer kan vertellen over kikkertjes
en andere speciale bodembewoners die niet veel groter worden als ong 3,5cm
 
Zo ver ik weet is de klauwkikker de eenige kikker die echt alleen maar onderwater leeft en die je in een aquarium kan houden.
Vor andere kikkers moet je een paludarium hebben.
 
Kijk even naar informatie over de hymenogirus boettgeri. Als je daarop googled dan ben je een paar avondjes zoet met leesvoer. Dat is de Dwergklauwkikker.
Die wil je hebben want de gewone klauwkikker, de Xenopus laevis wordt te groot en gaat kleine visjes eten.

De hymenogirus boettgeri is een leuk klein kikkertje.

Ik heb een juwel 60 met daarin 5 kikkertjes en een kolonie vuurgarnalen en een stuk of 5 sulawesi slakken (en gewone slakken natuurlijk) Meer niet. En dat gaat perfect!

De garnalen zwemmen ook als vissen door m'n aquarium en ruimen vooral op. De sulawesi slakken zijn mooi om te zien en de kikkers zijn pure slapstick.

Deze kikkers komen niet boven water. Ze zwemmen alleen even naar het oppervlak om adem te halen en gaan dan weer naar beneden.
Bij mij krijgen ze dagelijks diepvries of levend voor. Rode mug vinden ze zalig, zwarte mug, witte mug, daphnia, eigenlijk alles. Als ik spirulina tabletjes voor de garnalen erin doe dan nemen ze daar ook nog wel happen van.

Reken per kikker 5 liter water. Ze vervuilen veel. Hou er rekening mee dat je door de vervuiling ook meer slakken krijgt. Daarom kun je al kiezen voor sierslakken zoals ik dat heb gedaan.

Nou dan snelgroeiers (belgisch groen, cabomba) en drijfplanten (pista stratiotus) erin en een filtertje dat je zo richt dat niet het hele wateroppervlak continu draait maar dat ze achterin de bak een rustige hangplek hebben. Wat omgekeerde kokosnoten, wat kienhout waar ze veilig in en onder kunnen zitten.

Is echt hartstikke leuk!
Zet er nooit NOOIT een kreeft bij want die is dodelijk voor je kikkers (knipt pootjes eraf enzo :( )

Ik ben het met de bovenstaande mensen eens. Zet je hele visbestand op marktplaats, die komen dan heus goed terecht. Ga je bak helemaal opnieuw inrichten en als je verder wil met hymenogirus boettgeri dan mag je zo vaak info komen halen als je wilt. Ik ben dol op die beestjes :)
 
tnx :) dat was een hoop info, ik ga me er zeker in verdiepen
 

Terug
Bovenaan