Wat is er nieuw

Kleine kreeftachtigen in zoetwater aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rick1986
  • Startdatum Startdatum
R

Rick1986

Guest
Sinds een tijdje zwemmen er kleine kreeftachtige beestjes door mijn aquarium, ze zijn rond de 5mm groot en hebben een flinke staart met drie "sprieten", tijdens het schoonmaken lukte het me er 1tje te vangen, die heb ik meegenomen naar de LFS om te laten indentificeren. Mijn vissenman vertelde me dat het een vlokkreeftje was, die doen dus blijkbaar niks kwaad en wonen nu gezellig samen met mijn Japonicas en Vuurgarnalen. Nu heb ik net even zitten googelen en krijg ik het idee dat de plaatjes die ik voor vlokkreeften / Gammarus pulex kan vinden er toch anders uitzien dan wat ik in mijn bak heb rondzwemmen.

Ik vroeg me af of iemand hier wat anders in ziet. Er zat zo'n beestje mooi op het Javamos dus heb ik een redelijke foto kunnen maken:

rick1986-vlokkie.jpg

rick1986-vlokkie2.jpg

Lijkt wel een sprinkhaan hahah 😛

Ronan12345 zei:
Lijkt wel een sprinkhaan hahah 😛
Haha, inderdaad! Zo zwemmen ze ook wel een beetje, ze stuiteren alle kanten op. 🙂

Ik zie kieuwen op het achterlijf? Dit zijn larven van de eendagsvlieg (Ephemeroptera). Ze zijn heel geschikt als vissenvoer, ze zijn waarschijnlijk niet gevaarlijk voor je garnalen aangezien ze afhankelijk van de soort detritus of algen eten. Als je ze leuk vindt, kan je ze zonder problemen laten zitten.

Kan je nog wel even kijken of het klopt dat er kieuwen (lijken op kleine vleugeltjes) op het achterlijf zitten?

Goede foto van gemaakt Rick en denk dat Jelle het helemaal juist heeft!

Bedankt voor je hulp Jelle, volgens mij heb je helemaal gelijk! Het lijkt inderdaad of er kieuwen op het achterlijf zitten en ik heb van de zomer ook regelmatig zulke beesten in huis gehad. Ik laat ze er dus lekker inzitten, het zijn dus blijkbaar goede schoonmakers en als ze volwassen worden hebben mijn katten weer wat levend speelgoed erbij. 😛

Bedankt Seabait, het viel niet mee met die ukkies!

Het leek me wel leuk om een vervolg te plaatsen, dit is hoe ze langszaam aan worden, helaas storten de meesten gelijk weer in het water nadat ze tegen het afdekruitje botsen.

rick1986-eendagsvlieg.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan