Wat is er nieuw

Kleine lek afdichten met kit

MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,187
Leeftijd
23
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Ondanks het gebruik van een rubberringetje aan de binnenkant van de bak, heb ik een kleine lek gevonden bij een doorvoer. Het is een hele kleine lek (3-5 druppels per dag) maar het zorg wel voor een ophoping van zout aan de buitenkant van de bak. Kan ik die met een beetje kit afdichten of is dat schadelijk voor de toekomstige bewoners van de bak? Natuurlijk ga ik de kit aan de buitenkant aanbrengen, maar gedurende 24 uur komt het water (heel weinig water, maar toch) dus wel in contact met kit die niet droog is...
 
Niet doen met kit , maar de doorvoer juist maken .
Heb je de rubberen ring wel aan de goede kant zitten ?
Afhankelijk van hoe je de doorvoer gebruikt , bepaald dit waar de teflon of de rubberen ring moet zitten .
 
Het is de doorvoer van de opvoerpomp, maar aangezien deze volledig onder water is dacht ik dat die dus aan de binnenkant moet, moet die aan de buitenkant? Denk het toch niet?
 
Het eerste wat ik heb gedaan is de verf gedeeltelijk verwijderen.
IMG_20170709_193758.jpg
IMG_20170709_193822.jpg
 
De rubberen ring zit tegen de opstaande kant van je doorvoer .
Als de draad van de doorvoer in je aquarium zit , dan zit de rubberen ring aan de buitenkant .
Zit de doorvoer met de draad aan de buitenkant van je bak , zit de rubberen ring aan de binnenkant .
Draai je dat om is het zogoed als zeker lek , en als dat niet is heb je gewoon geluk .
Als het goed zit , misschien nog een klein slagje aandraaien met een waterpomptang .
 
Je hebt geen normale doorvoer gebruikt , maar er eentje zelf verzonnen ?
Ik ken veel stukken van pvc , maar hoe heb je dit nu gemaakt ??
Lijken me onderdelen bedoeld voor heel andere toepassingen .
Ik zou gewoon een andere doorvoer halen (hopen dat de gatdiameter in je glas wel klopt) en dan dit eerst lijmen en na een dag of 2 installeren .
Je hebt enkel een doorvoer nodig , een knietje , een verloopring en een slangpilaar .
Kost misschien 10 euro .
 
Dus de ring aan de buitenkant plaatsen en iets steviger aandraaien zou het probleem moeten oplossen, theoretisch gezien?
 
Dus de ring aan de buitenkant plaatsen en iets steviger aandraaien zou het probleem moeten oplossen, theoretisch gezien?

Ik kan niet uitmaken hoe je dit gemaakt hebt , dus ik weet het niet .
De rubberen ring lijkt me ook heel krap tbv van overlap met je glas .
 
Ik ben naar een lokale winkel gegaan en uitgelegd wat ik wilde doen. De man zei dat dit een goede oplossing was voor de invoer, omdat ik dan eventueel loc-line of iets dergelijks kon gebruiken. Of het daadwerkelijk een doorvoer is of niet... denk het niet, om eerlijk te zijn.
 
Je hebt nu ook geen klemming van de rubberen ring dus deze zal nooit goed af gaan dichten.
Ik zou een normale doorvoer aanschaffen en deze plaatsen
 
Ja, dat zal wel moeten, het lekt nu in ieder geval niet meer. Ik ben wel boos dat mij dit is aangeraden.... door een "professional" nog wel....
 
Welke diameter van gat heb je laten boren in je glas ?
 
Oei , dat lijkt me niet goed .
Is het een 20mm doorvoer , volgens mij begint dat vanaf 26mm .
 
Zit er trouwens schroefdraad op de zelf fabrikaat doorvoer?
 
Misschien heb je hier iets aan.

Bekijk bijlage 20007



Volledig artikel staat hier.

http://discuszolder.nl/pvc-doorvoeren-en-boor-maten/
Dus, als ik het goed begrijp, kan d3 kleiner zijn dan het gat, zolang S goed over het gat past?
Mijn gat is 25mm, daar past die van 1" net niet in, betekent dat dat ik er een van 3/4" kan gebruiken, ook als is dat maar 20mm, omdat S 32mm is, en het het gat goed kan afsluiten? Dat zou mooi zijn, want de knie die ik nu gebruik heeft 3/4" binnendraad.
 
Ja, het is blijkbaar een "nippel". Dus aan beide kanten zit er schroefdraad.
Je zou dan kunnen proberen alles los te halen en goed schoon te maken en weer in mekaar kunnen zetten maar dan wel iets strakker aandraaien
 
Je zou dan kunnen proberen alles los te halen en goed schoon te maken en weer in mekaar kunnen zetten maar dan wel iets strakker aandraaien

En dan wel het rubber aan de buitenkant. En van binnen aandraaien.
 
Nee rubber altijd aan de natte kant.
Nylon ring aan de droge kant die je aandraait
 
Nee rubber altijd aan de natte kant.
Nylon ring aan de droge kant die je aandraait

Als de draad in het aquarium zit, moet het rubber buiten.
Zit de draad buiten, dan rubber in het aquarium.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan