Kleine update


G

Groningen

Guest
Gisteren heb ik mijn bak gevuld met een zandbodem en wat hout. Alles grondig gereinigd maar toch veel "mist" in de bak, komt waarschijnlijk ook door het vullen.

Vervolgens langs een van de leden van AF geweest en een paar plantjes gepoot. Het begint ergens op te lijken. Morgen nieuwe plantjes halen en verder nadenken over mijn visbestand.

Ik heb de temperatuur op dit moment ingesteld op 25 graden, ik zou graag willen weten wat de meest gebruikte temperatuur is voor een gezelschapsbak.

Daarnaast ben ik nog op zoek naar een donker achterwandje voor niet al te veel geld. De bak is 80 bij 50 bij 40. Bij de Hornbach vond ik ze nog wat aan de prijzige kant dus vroeg me af of jullie betere alternatieven hebben.

Bedankt maar weer!


Voor het vullen
iRd6ykyO7HzrWRkAZa2Q0r8q7hAoOPig.png


Na het vullen en planten poten
iRd6ykyO7HzrWRkAZa2Q0r8q7hAoOPig.png
 
Ziet er al mooi uit zo maar helaas zal het zand geleidelijk gaan uitvloeien zodat de laag overal door de bak ongeveer gelijk is.
 
wat griezelig op zo'n tafeltje, hoop dat dat goed gaat.... zo wordt niet al het gewicht ondersteund. Temperatuur is afhankelijk van je visbestand.....

Ziet er al wel leuk uit!

Je kunt beter gewoon een fotoalbum met in de titel ook je naam, ipv steeds losse updates...
 
Tjonge nou... tafeltje had ik nog niet eens gezien :rolleyes:
Is niet verstandig zo hoor!
 
Is dat aquariumzand (rivierzand)? Dit slibt erg snel dicht, zeker met zo'n dikke laag. Ik zou er een hoop torenslakjes in zetten om de bodem enigszins luchtig te houden of de bodem vervangen door zand dat niet dichtslibt.

Welke temperatuur het best is ligt aan je visbestand. Een hoop verkochte soortjes worden best niet te warm gehouden (20-22 graden), anderen aan de warme kant (24-28 graden) en sommigen zitten daar tussenin.

Wat voor visjes vind je leuk?
 
Dat zand lijkt idd te fijn. Zit daar onder een voedingsbodem (ik zie 2 lagen). Bij een voedingsbodem laat je de bodem niet verder komen dan 2cm van elke ruit. Zo voorkom je dat je twee lagen ziet.

Vallisneria zoals nu gezet zal wegrotten. Je plant ze zo danig dat het bovenste deel van de wortelkrans nog net boven de grond uitsteekt. Doe je dat niet dan zullen ze weg rotten.

Veel vissen houden van een schemer omgeving, een zwart karton achter je bak en wat drijfplantjes is aan te raden.

Je tafel is te klein en als de bodem gaat scheuren zal er veel water in je stekkerdoos belanden en ik vrees een enorme kortsluiting laten onstaan.
 
@Botia, die 2 lagen komt waarschijnlijk door de dikte van het zand.

Zou plank eronder leggen die hele oppervlak van aquarium dekt. Hij steekt er flink stuk overheen en dat kan gewoon niet goed gaan, uiteindelijk zal het glas bezwijken.
 
Dit zand heeft zulke fijne korrels dat het na ca. een cm. al geen licht meer doorlaat, ik denk dat het daardoor lijkt alsof het 2 lagen zijn. Bij bijv. de fijnste maat filterzand is dit pas bij een cm. of 3 zichtbaar.
 

Terug
Bovenaan