Kleine vissen

Ronald_

Well-known member
Lid geworden
21 mei 2021
Berichten
140
Hoi allemaal,

ik heb nu een aquarium met een combinatie van endler guppen (Poecilia wingei), goudgambusia (phalloceros caudimaculatus), en vuurgarnalen (neocaridina heteropoda).
Wat ik vooral leuk vind is dat er verschillende generaties dieren zwemmen.

welke vissen zijn geschikt voor dit type aquarium?

ik zat zelf te denken aan:
Vietnamese danio (tanichthys micagemmae)
Pantsermeerval (Corydoras)
Vuurtetra (hyphessobrycon amandae)
Kitty tetra (Hyphessobrycon elachys)
Borstelneusmeerval (ancistrus dolichopterus)
Oorzeefmeerval (otocinclus)
Blokvisje (jordanella floridae)

Het mooiste is als de dieren zelf ook makkelijk kweken en qua temperatuur passen in een sub-tropisch aquarium. En dus niet of beperkt jongen roven
 
Hoe groot is het aquarium? Ancistrus zijn niet bepaald klein...
 
Momenteel 120L maar dit is meer voor in de toekomst, wil (als ik mijn vriendin heb overtuigd) een 350L bak hiervoor op zetten
 
En wat voor temperatuur heeft het water s'winters? Er zijn wel wat Corydoras soorten die in aanmerking komen, paleatus, aeneus, panda. Otocinclus is tropisch
 
Het water is swinters op z’n laagst 18C graden, en zomers op z’n hoogst 28C, dit zijn wel de uitersten gemiddeld zal het zo’n 22C zijn.

misschien heb ik het dan verkeerd maar ik dacht dat de standaard oorzeefmeerval sub-tropisch was, de zebra en reuzen variaties zijn tropischer?
 
Volgens mij is er geen enkele Otocinclus subtropisch. Heb je een wetenschappelijke naam?
De laagste temperatuur is bepalend, dus dan vallen deze tetras ook af. De bloedvinzalm Aphyocharax anisitsi is wel subtropisch
 
Volgens aquainfo is otocinclus minimaal 20 graden....
 
Ik heb de tetra’s en otocinclus uitgezocht op basis van het leefgebied in de rio Paraguay, mato grosso, rio araguaia, dat gebied.

daar schommelt de temperatuur heel erg en stroomt smeltwater van soms slechts 5 graden het gebied in wat een behoorlijke daling in temperatuur kan veroorzaken. Aphyocharax anisitsi komt uit precies hetzelfde gebied...

voor het uitzoeken waar de vissen vandaan komen, heb ik gezocht op SF, Fishbase, en planetcatfish.

maar mijn vraag was of jullie nog meer opties wisten...
 
Die gebieden zijn gruwelijk groot, ik zou daar niet op af gaan. Ook als ik op Planet Catfish kijk zie ik geen enkele Otocinclus waarvan ze zeggen dat hij lager dan 20 graden kan, ze staan er ook niet om bekend, ik zou niet gaan proberen of ze de 18 graden leuk vinden /gaan overleven. Je kunt dan beter echt subtropische algeneters nemen zoals Beaufortia kweiwochensis/leveretti of kleine panda modderkruipers (Yaoshania pachychilus). Verder bekende subtropische vissen zoals Chinese/zebra/luipaard/blauwe danios en papegaaiplatys (X. variatus) of zijn die te gewoontjes? Medakas heb je in alle kleuren en smaken, en zijn hier nog exclusief. Hara jerdoni is nog een subtropische kleine meerval die tegenwoordig verkocht wordt.
 
Medekas lijkt wel een interessante vis om te houden
 
Als je in zoeken dit in typt, lijstje met vissen die op 18 graden kunnen, krijg je een topic te zien met genoeg soorten daarin. Weet even niet hoe ik je de link van de topic kan sturen
 
Ik denk ook dat die vuurtetra's net ietsje warmer willen zitten dan 18 graden. Eventjes die waarde aantikken zal prima gaan, maar 's winters wekenlang op dat niveau wordt het al onzekerder. Je weet niet hoe de vis dat trekt als het gaat om dingen als de spijsvertering en het immuunsysteem...

Wat je in die 350 L in elk geval kunt plaatsen zijn Megalechis thoracata. Die kunnen 18 graden wel hebben. En in mijn ervaring (maar dat is met 19 à 19,5 als kortstondig minimum) zijn in een koelere bak ook mogelijk: verschillende garrasoorten, siamese algeneters, Trichopodus trichopterus, Synodontis robbianus.... goudvissen... ;) Vooral die goudvissen waren een grote verrassing, ahum.

Als je een kleine verwarming paraat zou houden voor in de koudste periodes, of de huiskamerverwarming een graadje hoger zet, zit je al iets meer safe denk ik, met veel soorten. Maar ik begrijp je wens om het zonder verwarming te doen; ik heb dezelfde instelling.

Edit: oh je zoekt kleine vissen. :juggle: Haha. Nouja succes! xD
 
Laatst bewerkt:
Hele goede opties maar inderdaad iets groter dan ik in mijn hoofd had :)
 
Terug
Bovenaan