Wat is er nieuw

Kleine witte wormpjes

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Sinds een goeie maand zitten er een soort van kleine witte wormpjes in mijn nanobak. Ze lijken te kweken als konijnen en de guppen eten ze niet op.

Iemand een idee wat dit voor diertjes zijn en of ze schadelijk zijn voor het aquarium ?

DSCN0311.JPG

DSCN0313.JPG

driehoekige kop? 1 cm?? is planaria.
2 mm zijn opstart wormpjes.

planaria - Waterwereld

3 Planaria lugubris dit is een zeer veel voorkomende platworm, welke op zeer kleine prooien jaagt en ongeveer 2 centimeter groot wordt. De platworm is vooral ...
www.waterwereld.nu/platworm.php -

dat eerste dus.

Ik hoop dat de guppen ervan eten, heb wel al ��n keer dat ze ene probeerden te pakken maar het mislukte.

met slangetje weg zuigen.

Of pipet. Wel heel. anders deelt hij zich.

Zij het er veel, dan Flubenol. MAAR.

Flubendazol (Flubenol 5% / 2g per 100 l Aquariumwater)
is effectief, maar doodt ook alle slakken. !!! het lost slecht
op in water, blijft dan liggen op de bodem.
Flubendazol is een antiworm middel welke ook tegen hydra helpt.

Doen verder niets, alleen rot gezicht.

Er zitten 2 renslakken in. Als het er teveel worden kunnen ze tijdelijk in de visbokaal en doe ik die flubenol erin.

Vraag is alleen, na hoeveel maal verversen kunnen de slakken terug gezet worden ?

Kuur kan je het beste wel herhalen na een week of 2 ivm eitjes die uitgekomen zijn want het middel is onschadelijk voor eitjes.
Verhaal is dat de planaria in je slakken kan zitten dus ook op die manier weer terug in je bak kan komen als je de slakken terug plaatst.

Misschien laat ik de renslakken beter overwinteren in de Juwel. Eigenlijk had ik ze alleen in de nano gezet om opstartalg weg te vreten wat ze ook uitstekend gedaan hebben. De japonica's zijn nu de opruimers van dienst.

Als die platwormen mee verhuizen met de slakken kunnen ze nog altijd als voer dienen voor de corydoras.

Flubenol kan toch echt geen kwaad voor Endler guppen en Japonica garnalen ?

Zo, dus Seabait is ook een Expert, als ik die link bekijk van hem.

Had ik nog nooit gezien. Excuses John. wist het niet.

Expert?? malle Bertus! maar is al goed hoor 😉

Herbstnebel zei:
De 10 japonicas uit mijn nanobakje heb ik voor 3 weken in quarantaine gezet in een ongefilterde en op kamertemperatuur verwarmde bak van 40*28*20 met een bosje waterpest, eikenbladvaren en wat pijpjes waar ze zich in kunnen verschuilen. Er is ook een bodempje in van grint.

Riskeer in nitrietpieken als ik wekelijks ververs ? (er zitten opstart bacateri�n in)

DSCN0424.JPG

Oja, de reden waarom ze in quarantaine zitten is omdat de nano vergeven zit van de planaria. Daarom heb ik er een op flubenol gebaseerd medicament ingedaan. Op de bijsluiter stond dat garnalen er beter niet aan blootgesteld werden.

DSCN0426.JPG

Om op bovenstaande even terug te komen, ik kreeg dus nitrietpieken. Verversen hielp maar matig, het venijn zat em dus kort bij de bodem en dus heb ik ze alle 10 in de Juwel gedaan na een half uurtje overwennen.
De sluiers kijken er niet naar om, die zijn dan ook h��l slechtziend 🙂 en de garnalen houden zich op achter een groot stuk kienhout tussen dichte beplanting waar de sluiers eigenlijk te groot voor zijn om er te kunnen komen.

Ze hebben er allesinds meer overlevingskansen dan in een bak met vergif.

Het produkt dat ik gebruikt heb is wel een aanrader voor mensen die met planaria geplaagd zitten. Al vanaf de eerste dag merk je geen wormpjes meer, poelslakken kruipen uit het water en wat je na een paar dagen nog ziet zijn lege slakkehuisjes her en der.

Het produkt gebruik ik nu al 2 volle weken en de guppen hebben er geen last van.

Zaterdag ga ik een verversing uitvoeren van 80% en actieve kool aan het filtermedium toevoegen. Zo een weekje laten draaien om vervolgens weer een verversing van 80% uit te voeren.
Ik hoop dat restanten van het produkt dan grotendeels zullen verdwenen zijn want dan zou ik opnieuw 2 renslakken aan de nano willen toevoegen (ik krijg weer algengroei op de ruiten)

De japonica's opnieuw vangen in een 260 literbak zal een ander karwei worden...

Het produkt dat ik gebruikt heb is wel een aanrader voor mensen die met planaria geplaagd zitten.???
WAt had jij dan?

OPstarttwormpjes?

Ja Flubenol werkt er prima tegen hoor.
Oppassen als je slakken hebt.

OPstartwormpjes gaan de bodem in.

Zijn er teveel, de bodem afzuigen, raak je ze ook kwijt.

Aan de opstartwormen doe ik niet snel iets omdat ze geen kwaad kunnen. Tenzij je er heel veel van hebt.
Planaria en Hydra bestrijdt ik wel vrij snel.

Staat nu een planariaval, op FB.

Patrick Kaspers !!!Je haalt buisje die altijd onder een orchidee zit waar ze water in doen. Hol buisje er in steken en wat rood vlees er in en vangen maar.

Hydra met 9 volt batterij, en 2 draadjes.
Verschrompelen ze.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan