Kleur van dropchecker blijft donkergroen..


Nog iets, nu denk ik eraan. Heb in mijn grote bak vorige week ook een van Dennerle opgehangen omdat er volgens mij ook veel te veel CO2 inzat en kleurt ook bijna niet, terwijl die van Aqua rebell wel kleurt
Dit speelt duidelijk ook bij mij als ik de kleurenkaart bekijk.
 
Zojuist, een dag later, deze foto gemaakt. De lepel en de dropchecker hebben nog steeds dezelfde kleur.
Bekijk bijlage 368539
Weet niet of je het al geprobeerd hebt maar haal je DC er eens uit. Vul hem opnieuw en hang em er weer in. Ik had dit laatst ook, denk iets met vacuum ofzo. Toen ik hem terughing werd hij binnen no time licht groen.
 
Weet niet of je het al geprobeerd hebt maar haal je DC er eens uit. Vul hem opnieuw en hang em er weer in. Ik had dit laatst ook, denk iets met vacuum ofzo. Toen ik hem terughing werd hij binnen no time licht groen.
Wil ik dadelijk doen met de 2 merken in 2 dropchecker als ik de 2e gevonden krijg. Thanks voor de tip!
 
Een lichtgroene checker is niet het doel. Het doel is planten die het goed doen en (over het algemeen) zo min mogelijk zichtbare algen.

Volgens je eigen zeggen is dat nu het geval, je planten doen het goed.

Je verbruikt daarvoor redelijk wat co2 maar dat kan goed te maken hebben met wat oppervlakte-beweging. Je had eerder problemen met een kaamlaag. Meer oppervlakte-beweging werkt daar goed tegen.

Mij lijkt het dat je precies daar bent waar je wil wezen. Prima kleur checker als je planten het er goed bij doen.
 
Wat mij bijzonder opvalt @Drup , bedankt voor je duidelijke uitleg, is dat een lange spraybar meer problemen geeft met een kaamlaagje.
 
Ik ben wel benieuwd hoe die dropchecker eruit ziet na 1 dag.

Verder stamt dat hele oppervlakte genruzel af van een tijd zonder co2 en met weinig planten.
De vissen stierven door zuurstof gebrek.

Ik gebruik geen spraybars. Omdat de stroming die daaruit komt al snel veel te hard is.
Dus alles wordt omver geblazen.
En als je ze recht vooruit zet, dan lijkt het wel of er een oorkaan over je water blaast.

Hier altijd met 90 graden bochtjes gewerkt. En de diameter aanpassen aan de kracht die je eruit wilt krijgen.

Mijn oppervlak lijkt stil te staan. Maar als je goed kijkt, van boven in de licht reflectie. Zie je het water wel wervelen.
En ook droogvoer wordt verspreid.
Dat is al genoeg voor gas uitwisseling.

Met co2 toevoeging wil je min mogelijk uitwisseling. Maar ook weer niet compleet zonder.

Daarnaast, een skimmer zorgt ook voor uitwisseling. Doordat deze oppervlakte water aanzuigt.
@biljoenblik je hebt me met je duidelijk verhaal helemaal overtuigd. Ik ga dat proberen. Thanks!
 
Hoi allemaal.

Ik heb een probleempje met de CO2, de dropchecker. De kleur blijft donkergroen.

Planten doen het geweldig. Heb een spraybar op de zijruit van Eheim. De installatie set om precies te zijn. Twee buisjes met gaatjes naar beneden, 1 buisje met gaatjes horizontaal.

Ik heb nu als voordeel dat de grote planten geen last hebben van de stroming, oppervlakte gaat rond. Heb een lichte rimpeling van het oppervlak.
Alleen wil de kleur van de dropchecker niet naar lichtgroen.

Wat gaat er niet goed op deze manier om de kleur goed te krijgen?

Even terug naar de basis.

Wat is het probleem als de planten het geweldig doen? Waarom moet die drop checker dan perse een andere kleur hebben?

Ik zie allemaal planten die niet bijzonder veeleisend zijn qua toevoeging van co2.
 
Dit speelt duidelijk ook bij mij als ik de kleurenkaart bekijk.
Ervoor was er helemaal geen test in.
Nadat de hele zomer niet thuis was en de bak weer aan het in orde brengen ben was er lang niets in. Ik moet er wel bij zeggen dat ik enkele dagen ervoor met die 2 grote echinodorussen "gevochten" heb omdat die veel te groot waren (ze namen al het licht weg en hadden bijna 1m lange bladeren) en in de bodem vast gegroeid waren en zoveel molm en vuil omhoog kwam dat de uitlaten van de filter verstopt waren en die helemaal niet meer werkte. Van de andere kant zei de PH-meter na waterwissel minder dan 7.

Bij die gelegenheit heb ik dan die Dennerle erin gedaan, omdat ik de andere in de rapte niet vond. Na enkele dagen heb ik de CO2 dan weer aan gedaan maar de dropchecker kleurt bijna niet.
 
Even terug naar de basis.

Wat is het probleem als de planten het geweldig doen? Waarom moet die drop checker dan perse een andere kleur hebben?

Ik zie allemaal planten die niet bijzonder veeleisend zijn qua toevoeging van co2.
Ik had eerst een aqua rebel vloeistof en nu een Dennerle in de dropchecker. Ik had verwacht dat de kleur van donkergroen naar lichtgroen zou gaan.

Daarom heb ik ter controle nu 2 dropcheckers met 2 merken vloeistof. Ben benieuwd naar het resultaat.

Edit
Een ander belangrijk punt is dat ik denk te weinig stroming in de bak met 2 buisjes gaatjes naar beneden en 1 horizontaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik had eerst een aqua rebel vloeistof en nu een Dennerle in de dropchecker. Ik had verwacht dat de kleur van donkergroen naar lichtgroen zou gaan.

Daarom heb ik ter controle nu 2 dropcheckers met 2 merken vloeistof. Ben benieuwd naar het resultaat.
Belangrijk is dan wel dat beide merken 20 mg of 30 mg CO2 meten. Aqua rebel heeft beide!
 
Belangrijk is dan wel dat beide merken 20 mg of 30 mg CO2 meten. Aqua rebel heeft beide!
Klopt, ik heb de 20 mg versie die ik al had van Aqua rebel. Alleen de houdbaarheid bezorgd me twijfels. En heb nu de uitstroom wat lager met knietjes en buisjes van pvc.
 
Lost je co2 wel volledig op in je aquarium ,anders is het zinloos om meer toe te dienen
 
Ik heb ook dat ik via de spraybar hele kleine belletjes over hou en zonder een reactor lost niet alles op dus dat is denk ik niet zo vreemd.
 
Een cerges reactor lost de CO2 volledig op.
water en CO2 komen aan de bovenkant binnen, en gaat eruit via het buisje die de opening heeft aan de onderzijde van de reactor. De CO2 bellen kunnen pas richting de buis aan de onderzijde als de CO2 is opgelost. CO2 is gas dat blijft opstijgen totdat het is opgelost en wordt meegevoerd door het water richting de uitstroom.
 
Ik heb ook dat ik via de spraybar hele kleine belletjes over hou en zonder een reactor lost niet alles op dus dat is denk ik niet zo vreemd.
De hoeveelheid co2 belletjes die aan wateroppervlak open spatten zijn co2 verlies.
Is dit af en toe eens enkele belletjes ok maar bij (te)veel zou ik een andere manier van co2 toediening overwegen .
 
Ja dat snap ik Rinzo maar deze wijze met inline bevalt me het beste en ik betaal nog geen 3 euro per kilo dus ik vindt iets verspillen niet zo erg.
 
Ja dat snap ik Rinzo maar deze wijze met inline bevalt me het beste en ik betaal nog geen 3 euro per kilo dus ik vindt iets verspillen niet zo erg.
Waar haal je dat zo goedkoop?
 

Terug
Bovenaan