Wat is er nieuw

Klokdiertjes

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
BfRpptvSU61IsosWNg7gI8v-S7owyVf5.jpeg

In mijn mixbak heb ik volgens mij klokdiertjes zitten. Nu heb ik gelukkig alleen klokdiertjes in de mixbak waar tot nu toe alleen garnalen ingingen en nooit eruit. Klopt het dat dit klokdiertjes zijn? De garnalen hebben er ogenschijnlijk geen last van maar moet ik er wat aan doen? De info die ik erover kan vinden is dat de waterkwaliteit slecht zou zijn maar ik onderhoud de bak goed, heb weinig uitval en heel veel babygarnalen. Ik ben niet van de middeltjes maar hoe kom ik van deze beesten af?

Die witte dingetjes op de kop bedoel je ? Lijken meer op soort van wormpjes (Scutariella japonica), Sera Tremazol kan daarbij helpen.
zie ook: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1647252

of:
http://www.shrimptank.ca/2014/03/white- ... hrimp-head

Staat iets over aangetaste garnalen behandelen met een zoutbadje.

Volgens:
https://sites.google.com/site/crustahob ... okdiertjes

Zou het aan teveel bacterien in het water liggen, dan wel beter schoonmaken en misschien iets meer stroming.

Kunnen Mosselkreeftjes zijn en die zie je vaak bij garnalen. Kunnen geen kwaad verder.

Het zijn niet alleen witte dingetjes op de kop. Dat witte bij de bek ook. Het lijkt bijna of het klokdiertjes EN wormpjes zijn.

Mosselkreeftjes? Zal eens kijken of ik dit herken. Dus weer met mijn ipad en dan vergroten. Het komt trouwens maar in 1 bak voor. Vandaar dat ik dacht aan klokdiertjes omdat dit met de waterkwaliteit te maken heeft. Op de site van crustahobby staan ze ook. Gisteren 50% ververst en de bodem eens nader bekeken, daar kwamen veel bellen uit. Deze is ook te dik dus de komende tijd zal ik iig bij elke verversing wat grind afvoeren zodat dit probleem opgelost wordt.

Ik moet zeggen dat ik op de foto het haast niet zie. Ik zie wel wat groene stipjes op de ramen maar verder eigenlijk niets. Maar ja, het zal vast aan mn leesbril liggen 😀 😉.
De Mosselkreeftjes hier waren wat wit/grijs en leken wel kleine watervlooien.

De groene stipjes dat is alg wat ik afgepoetst heb maar niet helemaal. Klopt het dat garnalen een soort van haartjes onder hun bek of scharen ( of weet ik het wat ze daar aan de voorkant hebben 😀) hebben zitten? Ik heb inmiddels de garnalen nog eens bekeken en zie de witte uitsteeksels ook niet meer. Misschien dat de forse waterwissel toch effect heeft gehad. Nu langzaam overtollig grind afvoeren zodat bacterien geen kans meer krijgen.

Zou ik niet doen.
Bacterie hoort in de bak.
Betr regelmatig waterwissel doen.

Nu had ik werkelijk nog nooit gehoord van klokdiertjes. Weer wat geleerd 😉
Je foto is helaas niet scherp genoeg om wat te kunnen zien, maar het is ook heel moeilijk om zo een kleine garnaal scherp op de foto te krijgen.

De garnaal wil nog wel maar de dingen op zijn kop zijn helemaal minimaal. Mijn ipad is al bijna antiek en na het maken van deze foto kwam ik er ook achter dat de camera ook niet meer is wat ie was. Ik heb ze trouwens nog niet weer gezien.

Hopen dat het dan voorbij is.

Als je in de bak garnalen hebt met een wat minder zware dekking en je ziet onder het carapax (kop) lichte stipjes zitten dan zijn het scutariella eitjes en op de kop uitgekomen Scutariella. Scutariella kan je behandelen met gyrodol van JBL. Garnalen gaan niet dood door scutariella, maar raken wel degelijk verzwakt en dus meer vatbaar voor andere problemen.

Als het Klokdiertjes zijn dan zou ik de frequentie van waterwisselen iets verhogen en eventueel een anti bacterieel middel gebruiken.
Zelf heb ik hiervoor wel eens Endobact gebruikt, dit is een natuurlijk antibioticum die niet je volledige bacterie cultuur naar de maan brengt.

Ja dat klopt, niet heel schadelijk, maar als er wat andere dingen niet helemaal lekker zijn kan het ze net een douw geven... om het zo maar even te verwoorden..

Overigens staat er in de laatste breeders 'n Keepers een stuk over.. daar worden meerdere ziekte beelden bij garnalen behandeld..
anders is crustakrankenheiten een goede informatieve website, als het duits een beetje te doen is.. Dan heeft die schrijver van de website ook nog een boek geschreven over garnalenziektes.

Ja die sites heb ik al eens bekeken. garnalen zijn erg leuk maar een nadeel is dat soms zomaar een groep omvalt en dat kan de lol wel temperen. Zo zijn wij een 2 jaar gestopt wegens mega uitval maar nu toch weer begonnen zoals je vast al had begrepen.

Bedankt nonnepot. Ik neig naar scutariella als ik naar de foto kijk hoewel ik ze nog niet terug heb gezien. Ik blijf goed verversen en kijk het even aan. Zie ik ze weer dan moet ik toch maar naar middeltjes grijpen.

Mocht het nodig zijn.. Gyrodol werkt goed! je moet 2 x behandelen ivm de eieren.
De garnalen kunnen prima tegen de volledige dosering ook al geeft jbl aan niet te behandelen bij garnalen en slakken..
Ook slakken hebben er geen last van..

Uiteraard wel ten alle tijden je bakken tijdens behandeling goed in de gaten houden 🙂

Overigens John, grote uitval is altijd een verschrikkelijke domper maar is vaak wel te verklaren... Helaas was een paar jaar geleden de garnalen hobby veel minder populair dan dat deze nu is en was er toen ook veel minder bekend.. of de informatie was minder snel te vinden.

Tja, bij ons viel destijds opeens de groep cr uit. Wellicht was het wel te verklaren maar dat weet ik zo niet meer nu.
Gelukkig gaat het nu goed.

Daar gaat het tenslotte om 😀 als het maar zo blijft

Nonnepot, jammer dat de slakken ertegen kunnen. Daar wilde ik wel vanaf. Dan maar gewoon met de hand verwijderen.

hahahaha begrijpelijk...

voor als je je bak een keer opnieuw gaat inrichten en je wil er van af...

planten afspoelen met spa rood (vallen alle slakken eraf en mogelijke planaria ofzo) alleen de eieren blijven zitten... dus dat zal je alsnog handmatig moeten controleren.

Hmm dat is nog eens een goede tip, rode spa.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan