Wat is er nieuw

Knobbelvormig gezwel corydoras

Joff

Well-known member
Lid geworden
12 mei 2020
De matriarch van de corydorassen heeft een gezwel op haar rug. Al een week. Het is me nu gelukt een foto te maken.
Jammer genoeg is het de mooiste cory. Het grootste vrouwtje, ze is echt jumbo-size. Ook de oudste van het stel.
En de meest schrikkerige. De meeste corys zwemmen rustig weg als ze schrikken maar deze kan echt in paniek ongecontroleerd wegschietdn. Ik ben bang dat ze zich beschadigd heeft.
Heb het water iets warmer gezet, naar 25 en voogle.
Nu maar afwachten. Normaal zou ik proberen de vis in quarantaine te plaatsen maar dat gaat bij deze niet lukken. Ze is nu nog te sterk en te bang.
Het lijkt op een ingekapselde bult. Lastig te fotograferen.

Bijlagen

• 20210926_194111.jpg
    20210926_194111.jpg
    135.5 KB · Weergaven: 138
  • 20210926_193602.jpg
    20210926_193602.jpg
    238.2 KB · Weergaven: 144
Inderdaad erg lastig om het goed te zien.

Beterschap. Is het een abces? De kleur is zo opvallend.

20210930_221358.jpg
20210930_221311.jpg

Het is lastig te beoordelen. Het lijkt idd op een ingekapselde ontsteking aan de basis van de achterzijde van de rugvin. Een bolletje.
Het wordt niet erger maar ook niet beter. Tot nu toe is er geen gedragsverandering, ze is nog steeds de baas. Maar ik vind het niet gezond ogen.
Quarantaine nog niet mogelijk maar het water is goed en ik zit er bovenop..

Als het een mooi gesloten abces is heb je kans dat het geneest en er vroeg of later afvalt. En als je pech hebt slaat het naar binnen en wordt het een bacteriele infectie. Ik zal duimen voor je!

• Leuk
Waarderingen: Joff
Ben nu het meest bang dat het openbarst en een open wond veroorzaakt.

Met een spelt in prikken als het een abses is kun je hem leegduwen erna, even aantippen met vissenjodium en klaar

• Leuk
Waarderingen: Joff
Dat zou ik zeker proberen als het kon. Ik heb de bak helaas voor nu voorzien van heel veel schuilmogelijkheden. Die krijg ik niet te pakken zonder enorm veel stress te veroorzaken..

Wat is vissenjodium dan Antje?

Update: patient is herstelde. Aangedane plek is aan het genezen. Alleen nog een kleine witte verdikking zichtbaar..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan