Wat is er nieuw

koeling

Knees

Well-known member
Lid geworden
3 juni 2020
Leeftijd
58
Is er iemand die ervaring heeft met een aquariumkoeler , ik ben nu bezig met natte doeken ventilatoren etc en ben daar wel klaar mee
Gaat om ongeveer 500 liter
Zou mooi zijn als deze een beetje stil is
Ik hoor t graag

Wat effectiever is en ook voor jouw prettiger: uv-werende folie op je ramen doen (kan niet bij hr+glas) of een uv-screen, goedkoper dan zo'n koeler en je hele huis geniet er van mee

heb voor en achter zonnescherm naar beneden dus ramen zitten in de schaduw was anders wel een goed idee geweest
dank je 🙂

Lang geleden een koeler gebruikt,maar er worden niet echt slechte koelers verkocht,zeker niet vanuit een aquariumwinkel,enigste nadeel van een koeler is de prijs die gaat voor zo'n 500 liter naar en richting de 500 euro,en dan koel je enkel jou aquarium.

Geef 200 euro meer uit aan ( goede airco) en iedereen in huis heeft er profijt van.
gr.bert

Gewoon even ter info:

Hoe warm is je aquarium? vaak begint men als snel te panieken maar heel veel vissen kunnen 30-31 graden prima hebben hoor voor een tijdje.

loopt nu naar de 27 maar wil ook de goerami n beetje remmen met het nestgedrag , zal wel stom klinken maar als de temp zo hoog blijft blijft t mannetje in de nest modus en jaagt de
hele bak op een hoop, ik weet de goedkoopste oplossing maar heb zelf voor de goerami gekozen

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    206.8 KB · Weergaven: 107
Er bestaan ook aqua-coolers. Hier in de buurt hebben ze heel veel van die aquacoolers te koop

werkt dat hetzelfde als n aquariumkoeler

Ik zou niet weten hoe het in z’n werk gaat maar weet wel dat ze hier heel veel verkocht worden

Volgens mij zijn dit niet meer of minder de watercoolers die je in bedrijven ziet staan,voor een verfrissend glaasje koud water.

ja die heeft dan ook geen mogelijkheid een temp in te stellen dan maar iets
meer uitgeven zou wel jammer zijn als opeens alle vissen te cool zijn

Realiseer je wel dat zo'n aquariumkoeler de warmte uit je aquarium trekt maar vervolgens weer afgeeft aan je woonkamer.
Zelf gebruik ik gewoon de airco van de woonkamer. Lekker 23 graden in huis en aquarium (720 liter) ook nooit boven de 26 graden.

Verder zou je ventilatoren boven je bak kunnen plaatsen om zoveel mogelijk verdamping te veroorzaken.

Wat is de omgeving temperatuur?

O.k.begrijp het een beetje,een aquarium-cooler kopen om het gedrag van een vis een beetje in te dammen,dat wordt wel een erg dure grap.
gr.bert

in de middag 27 graden, ik weet dat de vissen t wel kunnen hebben maar ja die goerami hé,
Zou er een niet zo een hele zware unit tussen geplaatst kunnen worden 200 wat of zo ?

Toch snap ik het wel, Goerami achtige kunnen zeer vervelend worden bij hoge temperaturen.
Echter.. tja het is een dure grap voor 1 vis :))

Ventilatoren zijn dan vaak geen optie omdat labyrint achtige daar ziek van kunnen worden (de koele lucht inademen terwijl de bak warm is). een echte aquarium koeler (met slangen in en uit de bak die door een koelunit lopen) werkt ronduit het best, maar is zeer prijzig.

Of je doet de @tuinkabouter methode: een 50m slang in de kruipruimte leggen :)) water daar doorheen pompen en het komt koel weer de bak in.

Ja dat vind ik wel n top idee gaat m,n oase pomp dat wel trekken of zit er ook n extra pomp tussen

Ja dat vind ik wel n top idee gaat m,n oase pomp dat wel trekken of zit er ook n extra pomp tussen

Weet niet wat voor Oase je hebt, maar voor dit doeleinde moet je een opvoerpomp hebben:

Heb het bericht even teruggezocht: klik

Is het niet een goedkopere optie om de gourami die het probleem veroorzaakt tijdelijk in een andere bak te zetten?

Bij mijn weten raken gourami's al enthousiast rond de 24 a 25 graden, en dat is een hele klus om daar nu onder te komen qua temperatuur.

Ik gebruik voor mijn ledverlichting ook 30 meter kabel door de kruipruimte en dat werkt perfect. Heb een gat gemaakt door vloer onder mijn aquarium.
Maar dit is wel wat ingrijpend natuurlijk en niet voor iedereen mogelijk.

Airco is misschien best een optie, heb je zelf ook plezier van (vooral deze dagen) en zijn tegenwoordig zéér energiezuinig.

veel mogelijkheden ik ga er is over nadenken, t word of n logeerbak of n koeler gaat elk jaar heet worden en die ventilatoren etc vind ik zonde van de looks van m’n bak heb m eindelijk (zo goed als)
perfect en ben gewoon een pietlut

Gewoon even ter info:

Hoe warm is je aquarium? vaak begint men als snel te panieken maar heel veel vissen kunnen 30-31 graden prima hebben hoor voor een tijdje.
Die vissen kunnen dan misschien prima met zo'n temperatuur omgaan. Maar over het algemeen gaan de plantjes wel moeilijk doen bij temperaturen boven de 30 graden Celsius dacht ik. :petjeaf:

Is er iemand die ervaring heeft met een aquariumkoeler , ik ben nu bezig met natte doeken ventilatoren etc en ben daar wel klaar mee
Gaat om ongeveer 500 liter
Zou mooi zijn als deze een beetje stil is
Ik hoor t graag
Als je een kruipruimte hebt is een tuinslang uitrollen in je kruipruimte de goedkoopste en stilste optie.
Pompje erop en een ITC308 (inkbird) en voor minder dan €100 heb jij een gekoeld aquarium

Sorry voor m’n late respons de temperatuur in m,n kruipruimte liep al snel op naar de 25
graden , ik kom via mp een nette koeler kopen deze staat vanwege m,n volle kast pompen etc , in de kruipruimte ?.
Ik had eigenlijk nu m,n bak op 23 graden staat( kamertemp is 29 )wel verwacht dat monseigneur goerami n beetje rustiger zou worden .
Helaas blijft ie de dames opjagen verder is het een schitterende vis.
Is hier nog wat aan te doen ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan