Kogelvis in 80 cm aquarium


K

Kwieb

Guest
Hallo,
Ik vraag me af of er een leuke zoetwater kogelvis soort is die in mijn aquarium past.
Ik wil liever geen dwergjes. En het liefst wil ik er 1 die best goed met andere vissen om kan gaan. Bijv. De vlindervis. Alvast bedankt! :S
 
Volgensmij kan je kogel vissen maar bij heel weinig andere vissen houden vanwege hun agressiviteit
 
En vragen ook veel tanden onderhoud.
Krijgen ze te weinig groeien de tanden door.

Maar,hij heeft een vlindervis, is een flinke hap.
 
Ik heb zelf meerdere kogelvissen gehad, en heb nu de nigroviridis.

Kogelvissen horen in een speciaalbak. Het zijn agressieve rovers. Je vlindervis is een makkelijk slachtoffer, je andere vissen ook.

Er zijn geen kogelvissen die in een gezelschapbak passen.
 
Apotheose92 zei:
Ik heb zelf meerdere kogelvissen gehad, en heb nu de nigroviridis.

Kogelvissen horen in een speciaalbak. Het zijn agressieve rovers. Je vlindervis is een makkelijk slachtoffer, je andere vissen ook.

Er zijn geen kogelvissen die in een gezelschapbak passen.

Wat een onzin....jaren zoetwwater dwerg kogelvisjes tussen de brigitta's gehad....never geen problemen gehad.
 
Moet Zap gelijk geven.
Heb ze ook gehad. Alleen in combinatie met vissen met lange vinnen en sprieten gaat het vaak niet goed.
 
Ook de dwergjes die van alle kogelvissen het meest vreedzaam kan fout gaan, zeker als ze ouder zijn en het temperament verschilt per kogeltje. Het is een risico, dat jij die neemt en het bij jou goed gaat prima. Maar ik zelf neem geen risico's (zeker niet met een bedreigd diersoort) en adviseer het absoluut niet aan andere, omdat zij dan met de gebakken peren zitten.
 
Ook de dwergjes die van alle kogelvissen het meest vreedzaam kan fout gaan, zeker als ze ouder zijn en het temperament verschilt per kogeltje. Het is een risico, dat jij die neemt en het bij jou goed gaat prima. Maar ik zelf neem geen risico's (zeker niet met een bedreigd diersoort) en adviseer het absoluut niet aan andere, omdat zij dan met de gebakken peren zitten. In dit geval de TS met zjjn vlindervis.

Als je kijkt naar hoe veel topics er op het kogelforum en andere kogelvis gerelateerde forums langs zijn gekomen dat een in een dierenwinkel of ander slecht advies verlenende winkel gekochte dwergje onrust (bijten, jagen, etc) in een bak veroorzaakt en dat ze niet snappen waarom gebeurt. Ook zijn er genoeg verhalen die ik van kennissen in aquazaken te horen krijg waar mensen ze kogeltjes brengen (die ergens anders gekocht zijn) omdat mensen niet weten wat ze er mee aan moeten.

Dit weeg ik zwaarder dan de enkele situatie waar het wel goed gaat. Kogelvissen zijn rovers en horen in een speciaalbak. Nogmaals, fijn dat het bij jou goed gaat en dat je het risico neemt, maar adviseer het een ander niet.

Hier hou ik het bij, discussi�ren is een verspilling van tijd.

----

@Topic starter: Je wilt geen dwergjes, wat een risico is: je bent welkom het aan andere ervaren mensen te vragen op het kogelforum of een andere kogel forum op fb en alle andere kogelvissen kunnen niet. De dwergjes zijn vergeleken met andere zoet soorten zoals de loritei of irrubesco (andere kleiner blijvende puffers, beide gehad) of grotere puffers asellus of uit de target groep (miurus, etc) een stuk milder.
 
Dwergkogeltjes gaat vaak goed in een gezelschap asl z egoed te eten krijgen zich niet hoeven te vervelen etc etc. Toch ben ik het er wel mee eens dta kogelvisjes eigenlijk wel speciaal bak materiaal zijn.
 
Apotheose92 zei:
(...) onrust (bijten, jagen, etc) in een bak veroorzaakt en dat ze niet snappen waarom gebeurt.
Amper een dag geleden schreef je nog dat ze geen verkeerde status hebben terwijl dit exact is waar ik op doelde.

Goed gehouden heb je dit soort ellende niet (/niet per definitie). Ja, ze kunnen territoriaal zijn en zich soms wat irriteren aan medebewoners maar die medebewoners goed uitgekozen en met een juiste inrichting hoeft het niet tot situaties in de bak te leiden die leiden tot het terugbrengen van de diertjes.

Apotheose92 zei:
(...), discussi�ren is een verspilling van tijd.
Wat een krampachtige instelling. Alsof je totaal niet openstaat voor andere inzichten en in het bijzonder de beredenering daarachter en de onderbouwing ervan.
 
Jij doelde op dat ze de verkeerde status hebben en in werkelijkheid schoolvissen zijn (en dat ze dan niet etteren etc), wat incorrect is zoals ik je al hebt uitlegd.

Ik doel op het feit dat ze een verkeerde status hebben als gezelschap aquaria geschikt bij dierenwinkels en dat mensen achteraf afvragen waarom ze dat gedrag, wat ze ongeacht de samenstelling zullen tonen en zeker naarmate ze ouder worden en natuurlijk verschilt het per exemplaar, vertonen. Goed lezen.

Ze horen thuis in een speciaalbak.


---
Je maakt weer aannames. Wat ik bedoel is dat ik geen discussies zoals wellus en nietus ga voeren. Hij deelt zijn ervaring en mening en ik de mijne.

Onderste gedeelte ga ik niet op in, het heeft niks met het topic te maken. Spendeer je tijd op een nuttige manier, in plaats van het forum af te streven op zoek naar discussies. Hier laat ik het bij wat dit betreft.
 
WAt ik nou niet snap. Je wilt wel zeggen, maar ga een discussie uit de weg,als je geen gelijk krijg.

Is dan 1 remedie, zeg dan ook niets.
 
Apotheose92 zei:
Jij doelde op dat ze de verkeerde status hebben en in werkelijkheid schoolvissen zijn (en dat ze dan niet etteren etc), wat incorrect is zoals ik je al hebt uitlegd.
Je hebt in mijn beleving vooral iets gesteld, namelijk dat ze in het wild naast in scholen ook solitair zoude voorkomen, maar dat solitaire heb ik je niet zien uitleggen (lees:) onderbouwen met bronnen.

Dus ik ben benieuwd: waar kunnen we die onderbouwing terugvinden?

~ Ivo
 
Het is flauw een discussie te stoppen omdat je je gelijk niet krijgt. Dat doen kleuters.

Het zal je verbazen dat, als je de discussie blijft volgen en erin meedoet, je wellicht nog iets zou kunnen leren, of zelfs een ander overtuigen. Dan heb je alsnog je gelijk.

Als je denkt dat je een feit hebt, onderbouw die dan met een bron. Dat moet simpel zijn, je hebt het immers zelf ook ergens geleerd?

Ik heb weinig verstand van kogels. Ik vind ook dat ze een speciaalbak verdienen, al was het maar omdat ze volgens mij beter tot hun recht komen qua gedrag.
 
Kogelvisjes zijn en blijven rovertjes, de ene variant wat feller dan de ander en ook per individu verschilt het enorm. Voor het gemiddelde gezelschapsaquarium is alleen de dwerg soort geschikt mits de bak goed beplant is ingericht en de kogel wat te doen heeft. Maar dan nog loop je het risico dat je een bullebak hebt die andere vissen gaat pesten of beschadigen. Dat is dus altijd iets wat je in je achterhoofd moet houden.

Andere soorten zijn niet geschikt voor gezelschapsbakken of kunnen alleen met andere vissen worden gehouden als de kogel als hoofdbewoner wordt gezien en de rest van het bestand daaromheen wordt samengesteld.

Van dwergjes zijn veel natuur opnamen van zowel solitair als scholen. Of er echt literair onderzoek is betwijfel ik. Vanwege de beperkte ruimte in aquaria wordt er wel een advies gegeven over het aantal samen te houden mannen en het aantal vrouwen per man.
 
Kogelvis forum � Forums

Met een kogelvissen database, gezondheid, verzorging, inrichting beplanting, ziekte, medicatie, artikelen en onderzoek.
www.kogelforum.nl/ -

Kijk hier eens rond.

Staat OOK een Juliette, JIj toevallig?
 
Bertus zei:
Kogelvis forum � Forums

Met een kogelvissen database, gezondheid, verzorging, inrichting beplanting, ziekte, medicatie, artikelen en onderzoek.
www.kogelforum.nl/ -

Kijk hier eens rond.

Staat OOK een Juliette, JIj toevallig?
Yep dat ben ik ;) maar op dat forum doe ik nauwelijks nog iets, omdat ik het daar niet meer naar m'n zin had.
 

Terug
Bovenaan