Wat is er nieuw

koi, maar niet de karper!

Jacobus

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2013
Berichten
343
Locatie
Amsterdam
Ik heb een zwak voor fraaie kweekvormen van levendbarenden, en dan met name van zwaarddragers. De 'koi-variant, ook wel 'kohaku' genoemd, is een van mijn favorieten.

Gisteren zag ik bij mijn lokale visboer een mooie koi-dame. Helaas was het de laatste van de zending. Verleiding was groot dus toch maar gekocht:

koigirl!.jpg


(foto is van de kwaliteit die u van mij gewend bent, waarvoor excuses)

Graag zou ik haar wat soortgenoten geven. Weet iemand waar ik mooie, goed uitgegroeide exemplaren kan scoren. Heb ook wel eens magere, twijfelachtige exemplaren gezien, en die wil ik dus niet!
 
wachten op de volgende zending?
 
Dit is de zgn wagtail koi Zwaatddrager welke de laatste tijd geregeld door groothandel Ruinemans wordt verhandeld. De bouw van dit dier is zeer goed maar ze heeft weinig roodkleuring en ik vernoed dat dit dier zelf geheel wit wordt met zwarte vinnen (panda vorm) Ik zou daarom ook met deze niet verder kweken als je juist de wagtail koi vorm wilt kweken.

Veel mensen houden zwaarddragers niet lang durig gezonden dat ligt aan 2 dingen. Temperatuur en voeding.

- Temperatuur 22/23 graden en liever niet hoger. S'nachts mag het ook best wat afkoelen.

- Voeding: vlokken met een hoog plantaardig gehalte ikzelf voerMalwai vlokken van JBL. En 2x in de weekend wat diepvries voer. Metalleen een standaardvlokje hou je ze niet gezond.

Mannen van zwaarddragers en Platy's verdragen elkaar alleen als je minimal 5 mannelijke dieren hebt. Bij minder zal de dominante constant achter de zwakkere aanjagen.
 
@Willem: ik heb al een balletje opgegooid bij de eigenaar..

@Bart: Ik wil wel met ze kweken, maar hoef geen prijzen te winnen op tentoonstellingen. Het gaat me meer om gezonde dieren te reproduceren en dan maakt de kleurstelling me niet zoveel uit!

Ik zou het jammer vinden als dat rood verdwijnt. Gebeurt dat echt? Bij goudvisachtigen weet ik dat, maar geldt dat ook voor zwaarddragers?

Wat is 'wagtail' nou precies? Kom die term voortdurend tegen, maar kan hem nog steeds niet zo goed plaatsen..

Volgens mij eten zwaarddragers sowieso veel plantaardig materiaal. Zie mijn platy's en molly's altijd tussen de planten 'plukken'. Is een echte plantenbak, dus ik denk dat ze wel aan haar dagelijkse groente komt..

Deze koi zit in de bak met o.a. wat platy's, toevallig de panda-vorm. Het volwassen mannetje laat haar volkomen met rust. Ik heb trouwens de indruk dat platy's lang niet zo seksueel belust zijn (zeg maar!) als bijvoorbeeld molly's en zwaarddragers, en ook guppen..

Dat van dat voer is een goed idee. Ga proberen het te scoren!

P.S. Het leukste van deze kleurvariant vind ik dat elke vis een eigen, individuele kleurtekening heeft, een beetje vergelijkbaar met zwart- en roodbonte koeien. Je kunt ze dus makkelijk uit elkaar houden, wat met neon tetra's vrijwel onmogelijk is!
 
Wagtail slaat op de zwarte vinnen.

De vorm die jij hebt is om precies te zijn de tancho wagtail kohaku swordtail. Deze hebben alleen een rode kop. Bij dit dier zie je al dat het veel wit vertoont en daaraan zie je dat ze ws wit wordt.

zwaarddragers, Platy's en mollie's eten van nature hoofdzakelijk algen. En af en toe wat muggenlarvenmaar dat is veel minder dan algen.

Platy's zijn idd wat rustiger wat betreft paren. Helaas zijn de gekleurde varianten ook veel tammer in hun parings spel dan de wildvorm (kleurvormen konden niet onstaan zonder kruizen met platy's en daar door zijn de kleurvormen rustiger geworden.) die er een waar spectakel van maakt.
 
De groothandel die deze vorm had heeft ze niet meer. Wellicht komen ze weer eens binnen maar vaak hebben ze, ze niet.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan