Wat is er nieuw

Komeetstaartje Bobbi - eenzaam en een te kleine bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Helena109
  • Startdatum Startdatum
H

Helena109

Guest
Dag forumleden,

Ik ben hier tot nu onbekend, maar ik wil jullie iets vragen.

Bij mijn kapster stond � st�nd � sinds de twee jaar dat ik daar kom een heel kleine kom met 3 goudvissen. De stank sloeg je bij binnenkomst al tegemoet, de kom was groen, en de vissen hapten steeds apathisch aan de oppervlakte (�leuk he? Ze hebben honger!�)

Ik heb al die tijd gezeurd of ik ze mee mocht, en kon het uiteindelijk echt niet meer aanzien. Ik heb toen 50 euro betaald om de kom mee te krijgen. Toen ik er de volgende dag kwam, waren er twee van de drie dood .. ;(

Afijn, in allerijl de overgebleven vis � volgens mij een komeetstaart - meegenomen, en bij de dierenwinkel om de hoek de grootste simpele bak gekocht die die ik kon dragen, 60x30x30. Een filtertje gekocht, en een spulletje wat het water verbetert. Plus een aantal planten en dingetjes waarin ze zich kan verschuilen. Een zij ja, want de volgende dag lag de bak bezaaid met eitjes.

Nu heb ik volgens mij en bak met een tamelijk gelukkig komeetstaartje. Denk ik dan, relatief. Niet gek, gezien waar ze vandaan kwam � Ze is heel actief, knabbelt aan de plantjes, snuffelt op de bodem, en haar vinnetjes staan in tegenstelling tot in het mini-kommetje fier rechtop. Ook is ze gek op het pompje. Ze eet zelfs uit mijn hand � ook niet gek als je in een kom gepropt bent opgegroeid met weinig zuurstof en de hele dag volk om je heen. Als je dan een beetje ruimte hebt vind je iedereen leuk �

Ofwel, ik begin me enorm aan Bobbi � toen ik niet wist of het een mannetje of vrouwtje was gaf ik haar deze naam � te hechten. Maar ik weet ook wel dat ze nog meer ruimte nodig heeft, en ik gun haar vriendjes en vriendinnetjes. (Volgens de dierenwinkel kon ik er gerust 4 bij doen, maar ik weet dat dat simpelweg dierenmishandeling is. Raar dat ze dat niet weten, toch?)

Ik heb rondgevraagd, maar ken dus niemand met een juiste bak of vijver.
Hebben jullie wellicht een tip? Ik woon in Amsterdam. Ik kan Bobbi aan iedereen aanbevelen, met pijn in het hart ;( Ze is half wit, half oranje, en ze heeft een prachtige gestileerde oranje snor - de enige hipstervis ooit ;-) Heel erg graag zou ik haar houden (oh please, bestaan er balkonbakken?), maar je houdt dieren simpelweg niet alleen voor jezelf.

Dank vast!

NB Ik heb nog geen 10 berichten geplaatst, en mag haar niet in de sectie Commercieel plaatsen (hoewel het gratis zou zijn uiteraard)

Ik vind je een held! Zoveel moeite en geld als jij hebt besteed om dit beestje een beter leven te geven!

Dierenliefde ten top!

Dikke 10 voor je dierenliefde en ik hoop dat je snel een mooie vijver vindt voor Bobbi!

Wat? Dikke TIEN ,en een veer op je hoed.
Jij bent een dierenvriend ten top.
wil je een balkonbak?
Die zijn er , als metselkuip.
Rond ,wit,zwart, rechthoek.
Alleen zie je daar dan niets door.

Wauw super van je! ik zou Bobbi graag van je overnemen maar Amsterdam ligt toch iets uit de richting😉

Dank, dit doet een mens erg goed!

Ja, wat een geld he? De - verder overigens best aardige eigenaresse - vertelde dat het een heel dure kom geweest was. Tja.

Ik wacht gewoon rustig verder tot zich een mooie adoptievijver aandient ;-) Tot die tijd: Bertus, is dat echt een goede optie? Je zegt dat je daar niets door ziet, je bedoelt dat ik het visje zelf weinig zou zien, alleen aan de oppervlakte? Dat zou ik niet zo'n probleem vinden. Mits Bobbi daar happy mee is �n er minstens een extra vis bij kan 🙂 Kan dat, en zo ja, hoeveel liter zou de bak minimaal moeten zijn? Een vierkante of rechthoekige zou perfect zijn, die kan dan op het balkon.

Veel dank vast!

Hoe groot is jouw balkon? Kan daar niet gewoon een klein vijvertje op? Aangezien hij al 2 jaar in die kom heeft
gezeten, verwacht ik niet dat Bobbi nog 35cm wordt (maar zeg nooit nooit natuurlijk). Red een ander verwaarloosd vissenkom goudvisje en Bobbi vermaakt zich vast in een vijvertje. (weet alleen niet hoe dat zit in de winter met bevriezing...)

Lang verhaal, maar wel eentje dat een :thumbs: verdient.

Je wordt al aardig op weg geholpen. Veel heb ik daar niet aan toe te voegen, behalve dat als je een (dun) laagje filterzand op de bodem van zo'n speciekuip doet je Bobbi wat beter kun zien. Daarnaast houden sluiertjes er wel van een beetje te graven, dus da's twee vliegen in ��n klap.

~ Ivo

Een komeetstaart is geen sluierstaart Ivo. 😉

Komeetstaart
BwMe2OCkrwFWonarYF3-QJ_Nx8_6Z94P.jpeg

Gewone Goudvis
BwMe2OCkrwFWonarYF3-QJ_Nx8_6Z94P.jpeg

Even 2 foto's omdat veel mensen denken dat een komeetstaart ook gewoon de gewone vorm is. In winkels wordt alles ook door elkaar als gewone goudvis verkocht.

Tja, ik houd wel van een wijdlopig, episch verhaal op z'n tijd Ivo, vooral als ik enthousiast ben ;-)) Maar serieus: ik was even aan het rondstruinen, en ik had de behoefte uit te leggen dat ik echt het beste met het beestje voor heb. 'Ik heb een bak met een goudvisachtige en zoek grotere ruimte' leek me niet voldoende op dit forum van liefhebbers 🙂

Filterzand is een heel goed idee, dank! En: ik heb gezien dat je bij het tuincentrum balkonbakken van 150 liter kunt kopen. Dat is al gauw zo'n 15 keer meer dan ze gewend is, als het al niet meer is. Ook een goed idee om rond te kijken naar meer stakkertjes in een te kleine kom ...

Hoeveel zou ik er eventueel in een dergelijke bak kunnen houden? Of blijft het toch bij gebrek aan beter en kan ik nog steeds beter naar een vijver uitkijken?

Mocht iemand nog twijfelen Bobbi aan zijn of haar vijver toe te voegen, hier een Facebookfoto. Aangezien ie op volledig openbaar staat en ik de vorige eigenaresse heb beloofd er goed voor te zorgen (moet ze zeggen met die stinkende groene mini-kom, maar goed, a la) staat ie op 'verborgen op tijdlijn', maar als het goed is is ie te zien *

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Excuses voor het vreselijk kitscherige interieur, maar ik wilde de overgang tussen de vissenkom-met-zuiltjes in kapsalon en mijn bak niet te groot maken ;-) En hebben jullie al gezien dat ze een volledig symmetrische �bergestyleerde snor heeft? What's not to like! Ook is ze een stuk sympathieker dan haar hautaine uitdrukking hier doet voorkomen ;-) En is het trouwens echt een komeetstaart? Het is een enkele staart, maar erg lang en wapperend. Ook houdt ze van snel cruisen door de bak. Zodoende kwam ik tot die conclusie.

*(Ik kreeg met mijn Mac het exe.-downloadprogramma niet voor elkaar, en sowieso ging 'normaal' uploaden ook niet goed. Vandaar.)

Weer een lang verhaal he? Terwijl ik copywriter ben ... Ik heb tot nu toe gewoon nooit over vissen geschreven, gooi het daar maar op ;-)

Van mij mag je best van die lange verhaaltjes maken hoor (en ach wat is lang...), je schrijft leuk 😉

Ik denk dat Bobbie een Sarassa is. Die hele lange vinnen hebben waarschijnlijk te maken met het feit dat ie al die
tijd veelste klein gezeten heeft. Ik denk dat Bobbi met 150 liter voorlopig even vooruit kan. Mocht hij toch veel groter
worden kan je altijd nog op zoek naar een andere vijver. (of je wilt dat risico niet nemen en gaat gelijk op zoek naar een vijver)
Ik zou er dat niet meer dan 1 of 2 vriendjes bijzetten, alleen zou ik dan wel gaan voor visjes met hetzelfde verleden als Bobbi.
Jonge goudvissen die nog niet vergroeid zijn, zijn zo weer uit dat bakje gegroeid.

Je moet dan alleen wel oppassen in de winter, ik weet niet hoe het zit met bevriezing op jouw balkon?

(ow ik heb je foto geliked, hahaahah niet dat je denkt welke vreemdeling is dat nou weer...)

Sarassa is niets anders dan de kleur aanduiding rood/wit.En aan de vinnen te zien idd een komeetstaart. Een gewone Goudvis kan nog zo vergroeit zijn maar zulke vinnen zal hij nooit krijgen.

Leuke snor! 😀

Zo kan iedereen hem/haar zien zonder naar je facebook te hoeven.
10485081_10203367597204510_1573395229485337069_n.jpg

Ik vond het geen straf om op haar facebook pagina te kijken hoor,mooie profielfoto's.... 😉

Oja,erg goed van je om de vis een beter huis te geven! :thumbs:

Hoi Helena,

ik heb een koudwater aquarium van 1 meter waar 3 goudvissen in zitten die gered zijn uit een kantoor waar niemand ze wilden verzorgen. Waar er 3 eten, kunnen er ook 4 eten.
Bobbi is erg mooi, met een prachtige staart en een fantastische salvodor dali snor. Ze mag wat mij betreft hier wel in verblijven met soortgenoten. Mochten ze uit de bak groeien, dan heb ik vrienden met een enorme vijver achter de hand.
Ik woon in Almere, maar werk in Amsterdam.Dus afstand is voor mij geen bezwaar

Mensen, wat een fijne respons! Dank Seabait, fijn dat ik zonder wapperende sluiervinnen toch een eind kom ;-)) En ook Botia, thanks, ik vrees dat ik nog eerder iemand eigenhandig op de maan krijg dan hier een foto geuploaded ;-)

Svenholland, heel fijn. Ik heb achteraf nog een klein dingetje met de oorspronkelijke eigenaresse - ze vindt het fijn dat Bobbi nu een goed huis heeft maar gaf aan te denken aan een grotere behuizing. Ze is nu echter op vakantie. Dat met die grotere behuizing wordt natuurlijk helemaal niks. Anders had ze dat al wel gedaan, duh. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die 4 goudvissen van 2 euro per stuk in een kom van 10 liter gooit opeens een adequate, dure bak koopt. En mij de 50 euro teruggeeft ;-) Dat wacht ik dus nog even formeel af, maar daarna kijk ik of ik een mooie balkonbak kan regelen (die zijn er zeker, maar dan zit ik met de winter), of, grotere kans, dat het een Almeersche schone gaat worden :-D Je vijver-aanbod is ook geweldig.

Keep u posted!

Niets te danken Helena.😉

Een foto zet je hier erg makkelijk neer als hij al op je facebook staat.

2euro is nog vrij duur voor een Goudvis. Meestal kosten ze in klein formaat rond de 95 cent.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan