Koppel blauwe spat gourami's


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
576
Leeftijd
31
Locatie
Middelie
Hi all,

Bijgaand twee foto's van de 2 gourami's in mijn rio 240.
De donkerdere jaagt regelmatig achter de lichte aan ik ben/was in de veronderstelling dat ik een man/vrouw heb, maar begin nu te twijfelen.

Wie oh wie kan mij vertellen of het man/vrouw is, of man/man?

Ik heb geen nesten ontdekt en de watertemp is 24 graden.
 

Bijlagen

  • IMG-20220118-WA0004.jpg
    IMG-20220118-WA0004.jpg
    79.5 KB · Weergaven: 47
  • IMG-20220118-WA0009.jpg
    IMG-20220118-WA0009.jpg
    36.7 KB · Weergaven: 51
Lijkt inderdaad op 1 man, 1 vrouw, maar helemaal zeker ben je door te kijken naar de rugvin. Man heeft een scherpere vin, vrouwtje wat meer afgerond.

Ik heb ook een koppel waarbij de man fel is en graag achter het vrouwtje aanjaagt. Zorg voor veel schuilplaatsen, zodat ze elkaar niet steeds in het zicht hebben. Mijn man jaagt ook continu als hij het vrouwtje ziet. Maar als ze zich uit het zicht kan terugtrekken, gaat het prima. Ook toevoegen van drijfplanten is misschien een goed idee. Vinden je vissen prettig en zorgt ook voor meer ruimte om te verstoppen (en daarmee rust) in de bak.
 
Bedankt voor je reactie.

Bijgaand een foto van een week geleden ongeveer. Planten inmiddels wat groter geworden. Ik kan eventueel nog wat extra amazonekikkerbeet bijhalen, maar volgens mij groeit dat spul als kool..
 

Bijlagen

  • IMG-20220115-WA0003.jpg
    IMG-20220115-WA0003.jpg
    57.9 KB · Weergaven: 48
Lijkt nog een bak in opbouw, als ik me niet vergis :) Voor de blauwe spat is wat meer schuilruimte in de bovenlaag wel aan te bevelen. Die is nu helemaal open. Zeker nu je bak nog niet zo (dicht) begroeid is, lijkt me het een goede toevoeging om drijfplanten (liefst met flinke wortels) toe te voegen.

Verder vooral gedrag en de vinnen van de vrouw goed in de gaten houden. Heeft ze teveel last van het opjagen, dan meer schuilplaatsen toevoegen. Of uiteindelijk kiezen voor 2 vrouwen op 1 man, dat kan ook weleens helpen. Maar ik zou je aquarium eerst wat voller krijgen met meer schuilruimte.

Het zijn in ieder geval prachtige vissen als ze helemaal op kleur komen en in hun element zijn!
 
Lijkt nog een bak in opbouw, als ik me niet vergis :) Voor de blauwe spat is wat meer schuilruimte in de bovenlaag wel aan te bevelen. Die is nu helemaal open. Zeker nu je bak nog niet zo (dicht) begroeid is, lijkt me het een goede toevoeging om drijfplanten (liefst met flinke wortels) toe te voegen.

Verder vooral gedrag en de vinnen van de vrouw goed in de gaten houden. Heeft ze teveel last van het opjagen, dan meer schuilplaatsen toevoegen. Of uiteindelijk kiezen voor 2 vrouwen op 1 man, dat kan ook weleens helpen. Maar ik zou je aquarium eerst wat voller krijgen met meer schuilruimte.

Het zijn in ieder geval prachtige vissen als ze helemaal op kleur komen en in hun element zijn!
Klopt! hij is een beetje ad-hoc ingericht ivm lekkage van de oude bak. vissenbestand is daarna in het enthousiasme wat sneller dan de bedoeling was uitgebreid...

Ik zal nog wat extra amazonekikkerbeet aanschaffen voor erbij - > die heeft voldoende wortels, toch?
 
Je moet echt voor wat zichtbrekers zorgen, zodat ze elkaar niet de hele tijd zien.
De mannen en vrouwen vinden elkaar eigenlijk niet zo leuk, behalve wanneer ze in de stemming zijn.
Het makkelijkste is wat flinke stukken hout plaatsen die echt 'zones' in je bak creëren, zodat ze goed kunnen wegkruipen. Hoge planten is goed, maar dat duurt even voor die zo gegroeit zijn.
 

Terug
Bovenaan