kosten aquarium 60L

S

sacha95

Guest
Hallo,

Ik heb een juwel aquarium van 60L met verlichting, thermostaat en filter. Nu is het energieverbruik ineens een heel stuk hoger dan normaal en vraag ik mij af hoeveel energiekosten heeft dit aquarium? Heeft iemand toevallig ditzelfde aquarium of een idee hoe duur dit ongeveer is??
 
Ik heb er ook een aantal en de lamp neemt 15W dus uitgaande van 10 uur verlichting is dat 150W per dag en dus per week ongeveer 1Kw oftewel 0,25 cent. De verwarming is afhankelijk hoe hoog die staat en bij de zomerdag slaat die hier niet aan.
Verder zijn het best "goedkope" bakjes denk ik.

Is je verbruik dan echt veel gestegen??
 
O ja de filter neemt ongeveer 5 W per uur en dat is dus 120W per dag oftewel een kleine 1Kw per week. dat is samen met de verlichting een kleine 2 Kw. Dus zeg maar 40 tot 50 cent.
 
10 minuten stofzuigen, een was draaien, koelkast.
Die maken kosten.

Een bakje van 60 cm niet ,hoor.
Tenzij het 20 graden in de kamer is, en de aqua verwarming op 25.

Dan blijf je stoken.
 
Heel erg bedankt voor de reactie,
de energie is idd behoorlijk gestegen.
Er zit idd een lamp in van 15 watt deze brand 8 uur per dag, hier zit een tijdschakelaar op.
De temperatuur in de bak is 24 graden, maar de kamer is ook in de 20 graden dus lijkt me niet dat de thermostaat vaak aanslaat..
Alleen het filterpompje staat natuurlijk dag en nacht aan, maar neem idd aan dat deze niet zo veel stroom nodig heeft wat je al schreef.

Ik vind het maar raar. We zijn net terug van vakantie, het enigste wat aangestaan heeft is de koelkast, vriezer en het aquarium. Na je reactie kan ik me zeker niet voorstellen dat dit aquarium hier de rede van zou zijn..
 
Een vriezer kan een enorme slurper zijn van stroom. Met name als deze al wat ouder is. Dit kan een tweetal voornamelijke oorzaken hebben....ouderdom (isolatievermogen neemt af) en ijsvorming.
 
De vriezer hebben we voor de vakantie ontdooit dus daar zit geen ijs meer aan, verder is deze vrij nieuw en is dit bij een vorige vakantie niet zo geweest. Het enigste wat nieuw bij ons is is het aquarium, dan zou je toch zeggen dat het daardoor komt.. ik ga zeker nog vdr zoeken maar als ik zeker weet dat het me aquarium is gaat die helaas toch de deur uit.. een 60L bakje die zoveel stroom gebruikt als we normaal in 2 maanden gebruiken terwijl we maar 2,5 week weg geweest zijn vind ik echt absurd.
 
Dat kan nooit het aquarium zijn geweest.............
 
Zap zei:
Dat kan nooit het aquarium zijn geweest.............

+1 (tenzij je nog stiekem een 2 meter aqua onder je bed hebt staan :D )
 
Ik heb m'n stroomverbruik een keer enorm weten te reduceren doordat ik er achter kwam dat de schakelaar in de kelderkast defect was waardoor de lamp in de kleder 24/7 bleef branden. Meestal zit er in de kelderkast niet de meest energiezuinige lamp omdat deze maar af en toe (hoort) aan te gaan. Maar doordat de deur dicht zit zie je de lamp niet branden.....
 
Haha nee helaas, we hebben een weekje voordat we weggingen wel een nieuwe 'slimme' energie meter gekregen.. Dit is echt het laatste wat ik kan bedenken, morgen maar even bellen misschien ligt het wel gewoon aan die meter..
 
slim voor de stroomleverancier denk ik dan
 
Met een energiemeter heb ik mijn 60x30x30 eens een keer gemeten.. kwam toen op 6,26 Euro per 30 dagen.
 
Als een slimme energiemeter 24/7 blijft meten dat er weinig wordt verbruikt zou dat de "slurper" kunnen zijn :D
 
Hahaha nee het is maar een meet intrument.

aar als rekenvoorbeeld: een groot verwarmd aquarium kan tot gemiddeld zo'n 200 euro/jaar (900 kWh) kosten. Dat is per maand ca. 16 euro (75 kWh). Maar dan hebben we het niet over een 60 L bakje.

Een gemiddeld huishouden (2,2 bewoners) verbruikt gemiddeld zo'n 3500 kWh jaar. Per maand dus 291,5 kWh.....

Dus als je aangeeft dat 1 maand net zo duur was als 2 maanden normaal zou je op een verbruik van ca. 380 kWh moeten zitten of anders om gerekend een energieslurper moeten hebben van dik 291,5 kWh (trek daar af een groot aquarium ad. 75 kWh) kom je op ca. 220 kWh energie slurper....en je hebt maar een 60 bakje.....

Overigens hieronder een overzicht per huishouden:


Gemiddeld elektriciteitsverbruik (kWh)
personen Verbruik
1 2.317
2 3.424
3 4.092
4 4.604
5 5.292
6 5.430

Zit je ver boven deze waarden, dan heb je wellicht een energieslurper in huis of je gaat onzuinig met je stroom om.
 
Bedankt dat er zo meegedacht word!
Idd dan moet er een hele grote energie slurper hier zijn.

Maar wat ik zo gek vind we zijn 2,5 week op vakantie geweest, een week voor we weggingen is de slimme meter gekomen de mensen die deze geplaatste hebben hebben toen de stand opgeschreven waar die toen op stond. Dit hebben wij gecontroleerd en klopte. Nu zijn we terug en kijken we en staat die op wat we normaal gesproken in 2 maanden zouden verbruiken.

Wat je zegt dat we dan niet zuinig met de stroom om zouden gaan, zou een logische beredenering zijn, maar dat gaat moeilijk als we niet thuis geweest zijn :D alleen me vissen zijn er geweest haha

Maar goed morgen even bellen zou me niets verbazen als het gewoon aan die meter ligt, hebben namelijk al wat problemen ermee gehad..
 
Houdt ons op de hoogte Sacha, hier kunnen we allemaal lering uit trekken.
 
kellemes zei:
Met een energiemeter heb ik mijn 60x30x30 eens een keer gemeten.. kwam toen op 6,26 Euro per 30 dagen.

Dat is erg veel vind ik. Mijn bakje verbruikt:
filter 24x4W is 96W p/d
lamp 9x15W is 135 W p/d
Dat is samen 230W per dag, dus per week is dat 1700W ongeveer dus zeg maar 2Kw en dat kost max 0,50 cent. Dan doe je dat maal 4 weken en dan zit je rond de 2 euro per maand. Ik kan me niet voorstellen dat de verwarming in een woonkamer van 21 graden zovaak zal aanslaan om op gemiddeld dik 4 euro per maand uit te komen.
Maar misschien vergis ik me.
 
Koop in de doehetzelf winkel een stroom verbruik meter.
Zet die telkens een week op je toestellen, maar begin natuurlijk met je aquarium.
Als je ergens de schuldige hebt gevonden, dat is de kostprijs van het toestelletje snel terug verdiend.

Ze zijn nog geen stroom aan het aftakken voor een Hennepplantage?

vvSE-RILDPikuSz7Eudbyh56oZtW7fxJ.jpeg
 
Kan inderdaad ook in de meter zitten, onze oude meter bleek stuk, langzaam aan ging electra-verbruik omhoog in een aantal jaren tijd. Nu vervangende nieuwe (slimme) meter bleek de oplossing, alle verbruik wordt nu gelogd, zijn er opvallende pieken in verbruik dan valt dat meteen op.
Destijds alles nagemeten met zo'n metertje, om precies te zijn deze..
https://www.conrad.nl/nl/brennenstuhl-em-231e-energiekostenmeter-lcd-0-99999-kwh-103696.html?WT.mc_id=gshop&gclid=Cj0KEQjwj_SvBRC7k4DfkLHiuMABEiQAvPOaqeXVGTTzJnIFaNt7R1FrvsekCSWowzN0OX-wkDUZx9QaAgt58P8HAQ&WT.srch=1
 
Bij een aquarium hoort stroomverbruik. Dat is gewoon niet anders. Afgelopen jaar ben ik meer led-verlichting gaan gebruiken inplaats van tl verlichting. Ik zag net een schemaatje van stroomverbruik per persoon, bij mijn aquaria zou ik op een huishouding van 10 personen komen terwijl het er in werkelijkheid 2 zijn. Toch in het afgelopen jaar 1500 KWU bespaard.

Ik denk dat veel kosten van aquaria te maken hebben met de inrichting, de beplanting en het visbestand. 75% van de gekochte vissen is na twee weken dood en veel planten ook. Is daar niet meer op te besparen dan die 4 euro per maand?

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Van de week een discussie met mijn vader over stroomverbruik. Hij vroeg hoeveel watt zo'n TL nou verbruikt. Hij viel zowat flauw toen ik vertelde dat ze 18watt waren. Hij vergat even dat hij zijn schuur ook volgehangen heeft met TL's. Nou staan die wel niet een uur of 10 aan per dag, maar toch. Nu ontken ik niet dat er best wat te besparen valt en dat komt er ook wel op den duur, maar van die paar euro per maand ga ik niet wakker liggen. Eerst maar eens (inderdaad!!) die oude vriezer eruit.
 
Wij zitten op zo n 4500Kw per jaar met de 13 bakken waaronder 1 meterbak en een 80cm.
dat valt dan nog mee denk ik.

De bakken kunnen gratis maar dan zul je op de fiets met een dynamo flink moeten trappen denk ik ;)
 
We verbruiken hier jaarlijks rond de 8500kwu met 40 aquaria waarin 7500 liter water zit. Grootste aquarium is 900 liter en staat in de woonkamer.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Terug
Bovenaan